2109
به چه علت مدفوع سبز می‌شود؟

به چه علت مدفوع سبز می‌شود؟

1401/05/04 بازدید3612

آنچه می‌خورید محتمل‌ترین توضیح برای مدفوع سبز است به خصوص اگر تمایل به خوردن غذا‌های گیاهی مانند بروکلی، کلم پیچ و اسفناج دارید. سایر منابع غذایی و نوشیدنی بالقوه‌ای که می‌توانند باعث سبز شدن شما شوند عبارتند از:

  • زغال اخته یا سایر میوه‌ها و سبزیجات آبی یا بنفش
  • میوه‌های سبز رنگ مانند آووکادو، سیب سبز و خربزه
  • گیاهانی مانند ریحان، گشنیز و جعفری
  • پودر چای سبز
  • پسته

 

 مصرف دارو‌ها:

آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند منجر به تغییرات کوچک و بالقوه رنگارنگ در نحوه هضم غذا توسط بدن شوند. این دارو‌ها می‌تواند فلور باکتریایی روده شما را تغییر دهد که می‌تواند رنگ سبزی را به آنچه خارج می‌شود اضافه کند. برخی از دارو‌ها ممکن است معده شما را نیز ناراحت کنند و منجر به اسهال شود که کمی سبز به نظر می‌رسد.

 عفونت یا شرایط بهداشتی:

سبز شدن مدفوع مدتهاست که برای توصیف فردی که علائم بیماری را نشان می‌دهد استفاده می‌شود. مدفوع مایل به سبز می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما یک عفونت باکتریایی دارید که باعث انتقال سریع صفرا غیر قابل جذب می‌شود. مدفوع سبز همچنین می‌تواند نشانه‌ای از موارد زیر باشد:

برداشتن کیسه صفرا می‌تواند به طور موقت صفرای بیشتری را وارد دستگاه گوارش شما کند و منجر به اسهال مایل به سبز شود

سندرم روده تحریک‌پذیر

 مدفوع رنگی دیگر:

میوه‌ها و رنگ‌های غذایی گزینه‌های زیادی را ارائه می‌دهند و به طور معمول شایع‌ترین علت مدفوع غیر قهوه‌ای هستند. با این حال مشکلات پزشکی وجود دارد که گاهی اوقات با رنگ‌های خاصی مرتبط است:

مدفوع مایل به قرمز می‌تواند نشانه خونریزی مقعدی و مشکلاتی مانند بواسیر، شقاق مقعدی، بیماری التهابی روده، زخم یا حتی سرطان کولورکتال باشد

مدفوع مایل به زرد یا خاکستری می‌تواند نشانه اختلالات کبد، کیسه صفرا یا پانکراس باشد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که گفته شد مدفوع رنگی آنقدر‌ها هم خطرناک نیست و معمولاً به چیزی که خورده‌اید مربوط می‌شود. مدفوع با رنگ‌های عجیب ممکن است نشان دهنده چیزی باشد که نیاز به توجه دارد به خصوص اگر طولانی باشد یا با علائمی مانند درد شکم، کاهش وزن، خونریزی، تب و استفراغ همراه باشد. مدفوع کم رنگ یا مدفوع خونی نیز نگران‌کننده است. اگر علائم بهبود نیافتند یا به طور کامل برطرف نشدند با پزشک خود تماس بگیرید.

 

منبع:

health.clevelandclinic.org

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
12161 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
12532 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
10767 بازدید