2109
آیا والدین کوتاه قد می‌توانند فرزندی قد بلند داشته باشند؟

آیا والدین کوتاه قد می‌توانند فرزندی قد بلند داشته باشند؟

1401/01/29 بازدید1134

بله، داشتن فرزند قدبلند برای والدین کوتاه قد امکان‌پذیر است به خصوص اگر کودک خواهر و برادر کوچکتر یا پسرعمو‌های قد بلندتر داشته باشد. علاوه بر این قد کودک توسط DNA والدین و عوامل مختلف دیگر تنظیم می‌شود. برخی از صفات ارثی در نسل‌های مختلف یک خانواده تکرار می‌شوند زیرا ویژگی‌های غالب در طول نسل‌ها تکرار می‌شوند. از سوی دیگر ویژگی‌های کمتر برجسته ممکن است پس از اولین بار برای چندین نسل دوباره ظاهر نشوند. موضوع دیگری که باید در نظر گرفت محیط اطراف و تغذیه کودک در طول رشد است زیرا این موارد نقش مهمی در پیش برد پتانسیل ژنتیکی هر کودک به جلو خواهند داشت. با این حال عوامل بسیار بیشتری نسبت به قد والدین باید در نظر گرفته شود به همین دلیل است که پیش‌بینی اندازه‌گیری دشوار است.

آیا قد بلند بودن فقط یک موضوع ژنتیکی است؟

قد شما حدود 80 درصد تحت تأثیر توالی DNA و جهش‌هایی است که از آن توالی به ارث می‌برید. با این حال اطلاعات کمی در مورد اینکه کدام ژن‌ها بر قد تأثیر می‌گذارند و برای تأثیرگذاری بر قد ما چه می‌کنند شناخته شده است. کوتاهی قد یکی از جهش‌های ژنتیکی نادری است که باعث آکندروپلازی می‌شود وضعیتی که با جهشی مشخص می‌شود که باعث کوتاهی قد می‌شود. بیش از 700 تنوع ژنی یافت شده است اگرچه بسیاری از آن‌ها تأثیر کمی بر قد دارند.

 

چه چیزی بر قد شما تأثیر می‌گذارد؟

همانطور که همه می‌دانند جهش رشد در دوران نوجوانی رایج است. بنابراین دریافت انواع خاصی از مواد مغذی که می‌توانند افزایش قد را بدون توجه به ژن‌هایی که از والدینش به ارث می‌برند در این دوره از زندگی به دست آورند. همانطور که قبلاً گفته شد تنها حدود 80 درصد از قد یک فرد توسط ژن‌های آن‌ها کنترل می‌شود. کلسیم و مواد مغذی که به بهبود جذب کلسیم کمک می‌کنند مانند پتاسیم، منیزیم و ویتأمین D، از افزایش قد عالی حمایت می‌کنند. با این حال مردم کمتر از اهمیت آن برای ساختن استخوان‌های قوی‌تر و رشد طولانی‌تر آگاه هستند.

به نظر شما قد فرزندتان چقدر خواهد بود؟

به نظر می‌رسد قد یک فرد در خانواده‌ها باشد و اکثر افراد در یک خانواده خاص با همان سرعت رشد می‌کنند و به ارتفاعات مشابهی می‌رسند.

چرا بچه‌ها اینقدر کوچک هستند؟

کوتاهی قد می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که با هیچ اختلال شناخته شده‌ای مرتبط نیستند. علاوه بر این برخی از اختلالات ژنتیکی بر رشد و بلوغ تأثیر می‌گذارد (کودک در کودکی کوتاه قد است اما در بزرگسالی قد بلند خواهد بود).

چه زمانی کودک به طور غیرعادی کوتاه و سالم می‌شود؟

یک بیماری ژنتیکی که رشد یا بلوغ را به تأخیر می‌اندازد کوتاهی قد در خانواده است. اگرچه کودک در بیشتر دوران کودکی کوتاه قد است اما زمانی که بالغ می‌شود در محدوده قد طبیعی قرار می‌گیرد.

 

منبع:

www.parentalquestions.com

ارسال نظر شما

login captcha

سلام من قدم ۱۵۰ و سن ۱۷ اگر به دکتر مراجع کنم قدم بلند میشه یا نه

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
6849 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

2 روز پیش
|
5480 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

4 روز پیش
|
5060 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

4 روز پیش
|
4981 بازدید