2109
تاریخچه طراحی لباس در ایران و جهان

تاریخچه طراحی لباس در ایران و جهان

1400/11/24 بازدید1265

لباس جزء نیاز های اولیه بشر محسوب می شود که این نیاز با گذشت زمان در حال گسترش است. طراحی لباس نیز یکی از اشکال هنر است که به ساخت لباس و لوازم های جانبی می پردازد. امروزه طراحی لباس به حدی گسترس یافته که برای انواع لباس های کودک، لباس عروس، لباس شنا، لباس فرم، ورزشی و ... لباس های مختلفی طراحی می شود. طراحی لباس را می توان یا از طریق دانشگاه و تحصیل در رشته طراحی لباس یاد گرفت یا اینکه میتوانید در کلاس طراحی لباس شرکت کنید و این دوره را در مدت زمان خیلی کم یاد بگیرید. داشتن ایده و خلاقیت یکی از ارکان مهم در طراحی لباس است که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم. پس در مقاله طراحی لباس همراه طرحستان باشید.

 

تاریخچه طراحی لباس در ایران

چارلز فردریک ورث در قرن نوزدهم میلادی با دوختن برچسب نام خود لباس های مختلفی طراحی میکرد که همین رویکرد زمینه شروع طراحی مد را فراهم کرد. کمی پیش از برپا شدن خانه های مد توسط بزازها، یا خیاطی های خیاط های شناخته نشده و طراحی مد های عالی که در دادگاه سلطلنتی به کار برده می شد، موفقعیت ورث به طوری بود که او کاملا تشخیص می داد که مشتری چه می تواند بپوشد و چه نمی تواند بپوشد.

طراحی لباس در دوره قاجار

با سفر ایرانیان به غرب مد گرایی و مد در ایران آغاز شد. درباریان در آن زمان برای توسعه ی روابط دیپلماتیک با قدرت های اروپایی برای اولین بار با پوشش های غربی آشنا شدند، علاوه بر این دانشجویانی که جهت ادامه تحصیل به اروپا مهاجرت کرده بودند نیز باعث تغییر نگرش افراد نسبت به سبک پوشش شدند.

زمان فتحعلی شاه

هنگامی که بانوی ارشد فتحعلی شاه در یک مهمانی دربار با الیزابت مک نیل همسر جان مک نیل آشنا شد، جرقه مدگرایی در ایران زده شد.

طراحی مد و لباس در دوره رضا شاه پهلوی

در این دوره الگو سازی به اوج رسیده و مدرنیزاسیون اجباری از زمان ورود ملکه ثریا یعنی ملکه افغانستان بدون حجاب به ایران و سفر رضا شاه به ترکیه، نشست و برخاست او با آتارتورک، همچنین مشاهده زنانی که حجاب نداشتند و مانند مردان کار می کردند شروع شد.

طراحی لباس در زمان محمد رضا شاه

در زمان سلطنت محمد رضا شاه بین سال های 1320 تا 1367 چون ارتباطات او با کشور های غربی و آمریکایی بیش از حد بود، به همین دلیل تحول عظیمی در نوع لباس ها و همگون شدن آن ها با پوشاک خارجی شکل گرفت.

اولین طراح مد و لباس ایرانی

دختر یکی از سرهنگ های وزارت جنگ به نام زینت جهانشاه در آموزشگاه بین المللی لته فراین مشغول تحصیل بود و پس از آن که با یکی از افسران نظام ازدواج کرد به این کشور رفت که هنر خیاطی و روش برش روی مانکن را به مدت یکسال فرا گرفت بعد از آن به یکی مراکز اصلی صدور مد در دنیا که پاریس بوده و است، رفت و در آنجا در رشته خیاطی تخصص پیدا کرد. او همچنین توسط پیر بالمن که یکی از طراحان معروف در آن زمان بود، تعلیم یافت.

حرفه طراحی لباس

همانطور که گفته شد این حرفه یکی از اشکال هنر است از این رو در طراحی یک لباس شما باید روحیه ای خلاق و هنری داشته باشید. مهم ترین مورد در این عرصه قوی بودن قدرت تخیل است.

یعنی شما باید آنقدر قدرت تخیل قوی داشته باشید که بتواتید آن طرح را در ذهن خود به صورت سه بعدی تجسم کرده و آن را کاملا بررسی کنید. اگر در نقاشی مهارت ندارید باید سعی کنید این مهارت خود را قوی کنید تا بتوانید ایده های خود را روی کاغذ ترسیم کنید. علاوه بر این باید در ترکیب رنگ ها، تن و سایه نیز مهارت خاصی داشته باشید.

شما به عنوان یک طراح لباس باید از اخبار مد لحظه به لحظه آگاه باشید و آن را دنبال کنید. برای تبدیل شدن به یک طراح لباس بهتر و پیشرفت کردن باید مجلات، وب سایت ها و کتاب های تاریخی و مدرن را خوانده و مطالب جدید را یاد بگرید.

اگر قصد دارید این هنر را به صورت جدی در برنامه خود قرار دهید لازم است که در هر فرصتی به نمایشگاه های هنری رفته و هنرمندان و خالقین اثر های هنری را بازدید کنید تا از تجربیات آن ها بهره بگیرید.

پارچه یکی از عناصر مهم در طراحی لباس است از این رو شما باید در پارچه شناسی، دوخت و ... تبحر داشته باشید تا به راحتی تفاوت میان کیفیت پارچه ها را تشخیص دهید.

و اما مورد آخر شما باید از لحاظ ارتباطی و تعامل قوی باشید تا بتوانید ایده های ذهنی خود را اعتماد بنفس بیان کنید.

چگونگی آموزش طراحی لباس

1- شروع طراحی لباس با مداد

در قدم اول یک مداد سفت و خشک انتخاب کنید. ما مداد اچ را به عنوان بهترین گزینه به شما پیشنهاد می کنیم به این دلیل که این مداد بسیار کم رنگ و سبک است، همچنین به راحتی پاک می شود. این مداد از شهرت بالایی برخوردار است و دلیل این شهرت مواد تشکیل دهنده آن می باشد. این مواد تشکیل دهنده، کاغذ را سوراخ نکرده و فرو رفتگی در آن ایجاد نمی کنند. موارد دیگر از وسایل ضروری در طراحی لباس یک پاک کن با کیفیت و کاغذ زخیم است.

در صورتی که مداد مناسب ندارید، می توانید با یک مداد شماره 2 طراحی کنید اما یادتان باشد مداد را خیلی روی سطح کاغذ فشار نداده و روی آن علائم سطحی به وجود آورید. اگر مداد را روی کاغذ فشار دهید طرح کشیده شده روی کاغذ کاملا و به راحتی پاک نمی شود. علاوه بر این برای طراحی لباس به وسایل رنگی دیگری مانند جوهر یا رنگ ها نیز احتیاج دارید.

2- توجه به ژست های مختلف الگو در طراحی مد

قبل از طراحی الگو ابتدا به ژست های مختلف فکر کرده و سپس تصمیم بگیرید. یادتان باشید که مدل شما باید به صورتی رسم شود که طرحتان را به خوبی نشان دهد. شما حتی می توانید مدل راه رفتن، نشستن، خم شدن و یا حالت های دیگر را طوری طراحی کنید که تمام اقسام مدلتان به خوبی نمایش داده شود. برای بهتر شدن و حرفه ای تر شدن مدل های مختلف را امتحان کرده و ژست های مختلف را برای هر گروه سنی در نظر بگیرید. اگر طراح لباس مبتدی هستید، با رایج ترین و راحت ترین طرح ها کار خود را شروع کنید. به عنوان مثال ژست مدل روی سکوی نمایش مدل ها، ایستاده یا در حال حرکت یکی از ساده ترین ژست ها محسوب می شود.

3- امتحان روش های مختلف برای ایجاد الگو در طراحی لباس

برای الگو ها روش های متفاوتی دارید که باید آن ها پس ذهن خود داشته باشید. اگر الگو را خودتان طراحی کنید خیلی خوب و حرفه ای محسوب می شود، زیرا باعث می شود یک مدل را با نسبت های دقیق مورد علاقه خود بکشید، اما اگر نمی خواهید خودتان مدل خود را طراحی کنید می توانید الگو ها را به صورت آنلاین نیز دانلود کرده و استفاده کنید.

طرح اصلی لباس

1- روش کشیدن طرح اصلی لباس

بی شک اصلی ترین و مهم ترین کار شما از این نقطه شروع می شود. برای کشیدن طرحتان عمیق و جدی فکر کنید. سپس بعد از تصمیم گیری آن را جزئیات کامل ترسیم کنید، به عنوان مثال اگر لباس در ذهنتان است، طرح ها، گره، پاپیون، قوس ها و ... را طوری اضافه کنید که یک طرح منحصر به فرد به وجود بیاید. تمرکز خود را روی عناصر اصلی بگذارید، یعنی جزئیات، اکسسوری و تزئینات مناسبی را روی الگو به وجود آورید تا طرحی سبک و واضح را ارائه دهید.

2- طرحتان را پر رنگ و با جزئیات نمایش دهید.

لباس خود را با شجاعت کامل ترسیم کنید. همانطور که می دانید هدف طراحی مد، نشان دادن ایده های طراحی شما است از این رو هنگام رسم کردن لباس رو الگو خطوط خود را پر رنگ بکشید. یعنی به طور کلی لباس خود را به طور واقعی ترسیم کنید که به عنوان مثال اطراف آرنج و کمر، در نزدیکی شانه ها، مچ پا و مچ دست چین و چروک نشان داده شود.

3- رسم جزئیات الگو را یاد بگیرید.

باید آموزش خود را در رسم الگو طوری یاد بگیرید که بتوانید چین و چروک و پلیسه لباس را روی الگو طراحی کنید. برای اینکه چین و چروک لباس را روی الگو واضح و روشن نشان دهید، می توانید از خطوط روشن استفاده کنید. لازم به ذکر است که این چین و چروک ها باعث می شود تا ساختار لباس شما به بهترین شکل نشان داده شود.

4- طراحی لباس و تصاویر چاپی را نشان دهید.

اگر لباس شما پارچه ای طرح دار یا چاپ شده دارد، دقیق نشان دادن حالت روی مدل از اهمیت زیادی برخوردار است. برای این کار می توانید از دامن یا بلوز شروع کنید، سپس آن را به قسمت های مختلف یا چهارخانه تقسیم کرده و هر کدام را به نوبت با طرح پارچه پر کنید. باید به روش تغییر چین و چروک و پلیسه توجه داشته باشید تا طرحتان عالی و دقیق به نظر برسد.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
7404 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

3 روز پیش
|
6502 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

5 روز پیش
|
5128 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

5 روز پیش
|
5101 بازدید