2109
روش نگهداری مسواک چیست؟

روش نگهداری مسواک چیست؟

1398/05/26 بازدید1369
شاید شما هم مثل بسیاری از افراد از مسواک برای تمیز نگه داشتن دهانتان استفاده می‌کنید و ممکن است خود مسواک را تمیز نکنید. در حقیقت طبق تحقیقات مرکز کنترل بیماری‌های، مسواک حتی بعد از تمیز کردن می‌تواند آلوده به میکروب‌های بیماری‌زا باشد. اگر می‌خواهید روش‌های تمیز نگهداشتن مسواک از شر میکروب‌ها را بدانید بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

مسواک را در ظرف دربسته نگذارید

قرار دادن مسواک در محافظ دربسته باعث می‌شود رطوبت زیادی در این محیط ایجاد شده و باعث رشد باکتری‌ها شود. مسواک خود را فقط هنگام مسافرت در ظرف دربسته نگهدارید تا از جمع شدن خاک و باکتری روی آن خودداری شود ولی قبل از قرار دادن آن در محافظ مسواک را کاملا خشک کنید.

مسواک ها را در جای در بسته نگهداری کنید

مسواک را عمودی نگهدارید

مسواک خود را به صورت عمودی نگهدارید. این کار اجازه می‌دهد آب از برس خارج شود. همچنین باکتری‌ها نیز همراه با آب خارج شوند. اگر مسواک را در یک ظرفی مانند لیوان نگه می‌دارید باید متوجه باشید که این آب کف ظرف جمع می‌شود. اگر قسمت برس مسواکتان را برعکس قرار دهید ممکن است کف آن به باکتری آلوده شود.

نگهدارنده مسواک را بشویید

هفته‌ای یک بار محافظ مسواک را تمیز کنید. باکتری‌هایی که در محافظ مسواک جمع می‌شوند می‌توانند به برس و سپس به دهان منتقل شوند. تمیز نگهداشتن محافظ مسواک مانند تمیز نگهداشتن لیوانی که مسواک و خمیردندان را در آن قرار می‌دهید مهم است. نگهدارنده مسواک را با آب و صابون بشویید و داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید. مسواک برقی‌تان را هم هیچ وقت در ماشین ظرفشویی نگذارید.

از تماس مسواک‌ها جلوگیری کنید

اجازه ندهید مسواک دیگران با مسواک شما در تماس باشد. اگر چندین مسواک در یک ظرف قرار می‌گیرد، حتما آنها را مخالف جهت هم قرار دهید تا یکدیگر را لمس نکنید زیرا این کار امکان انتقال باکتری‌ها و مایعات بدن را از یک برس به برس دیگر فراهم می‌کند.

نگهداری از مسواک، سر مسواک ها بهم نچسبند

مسواک را بعد از استفاده تمیز نگهدارید

به هیچ عنوان مسواکتان را با دیگران شریک نشوید زیرا مایعات و میکروب‌های بدن منتشر می‌شود و ممکن است منجر به عفونت شود. قبل از دست زدن به مسواک دستان خود را بشویید. بیشتر افراد قبل از شستن دست‌ها مستقیم سراغ خمیردندان و مسواک می‌روند. بعد از استفاده از مسواک آن را با آب گرم بشویید. مطمئن شوید همه خمیردندان از روی مسواک پاک شده باشد.
بعد از شستن مسواک، آن را تکان دهید تا خشک شود. هرچه مسواک خیس‌تر باشد امکان چسبیدن باکتریها به آن هم افزایش پیدا می‌کند.

مسواک را با فاصله از روشویی قرار دهید

مسواکتان را حداقل 60 سانتی‌متر با فاصله از روشویی دستشویی قرار دهید زیرا هنگامی که دستانتان را می‌شویید ذرات ریز آب حاوی ماده مدفوع توالت ممکن است روی مسواک بنشیند. اگرچه شواهد کافی مبنی بر اینکه این مقدار باکتری باعث بیماری شود، وجود ندارد.

مسواک را با دهانشویه نشویید

مسواک خود را در دهانشویه یا محلول ضدعفونی کننده تمیز نکنید. طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا هیچ گونه شواهد بالینی مبنی بر تمیز کردن مسواک با دهانشویه و از بین رفتن باکتری‌های آن وجود ندارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، خیس کردن مسواک باعث تاثیر عکس شده و آلودگی متقابل ایجاد می‌کند.

نگهداری از مسواک با دهانشویه مسواک را نشویید

هر سه ماه مسواک را عوض کنید

هر سه یا چهار ماه مسواکتان را عوض کنید. اگر مسواکتان برقی است هر سه تا چهار ماه یکبار باید عوضش کنید. اگر متوجه شدید که موهای مسواک خم شده یا در حال شکستن است یا تغییر رنگ داده این کار را زودتر انجام دهید. مسواک کودکان ممکن است نیاز به تعویض بیشتری از مسواک‌های بزرگسالان دارد زیرا آنها استفاده درست از مسواک را کامل بلد نیستند و ممکن است زیاد فشار بیاورند.

اقدامات مهم در نگهداری مسواک

  • اگر فردی از اعضای خانواده بیمار است، مسواکتان را از او دور نگهدارید تا از شیوع بیماری جلوگیری کنید.
  • قبل از مسواک زدن از دهانشویه ضدباکتریایی استفاده کنید. این ممکن است به کاهش میزان باکتریهای مسواک هنگام مسواک زدن کمک کند.
  • اگر ارتودنسی دارید اقدامات احتیاطی بیشتری باید انجام دهید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که ارتودنسی دارند تعداد میکروب بیشتری روی مسواکشان دارند. بنابراین قبل از مسواک زدن حتما از دهانشویه استفادده کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
7185 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

3 روز پیش
|
6096 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

5 روز پیش
|
5107 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

5 روز پیش
|
5056 بازدید