2109
مزایا و معایب سرمایه گذاری بدون ریسک +بررسی کامل

مزایا و معایب سرمایه گذاری بدون ریسک +بررسی کامل

1 هفته پیش بازدید59

سرمایه‌گذاری همواره دو سر سود و ضرر دارد. اما اگر روشی باشد که بتواند اصل سرمایه شما را تضمین کند، در واقع یک روش بدون ریسک شمرده می‌شود. شما در چنین حالتی روی یک دارایی سرمایه‌گذاری می‌کنید، بدون آن که ریسک از دست دادن سرمایه را داشته باشید. اما سرمایه‌گذاری بدون ریسک هم یک روش است که مزایا و معایب مخصوص به خودش را دارد. در ادامه ضمن بررسی مختصر روش‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک، مزایای سرمایه‌گذاری بدون ریسک و معایب آن را بررسی می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری بدون ریسک یعنی چه؟

هیچوقت ریسک یک سرمایه‌گذاری صفر نمی‌شود. اما این مسئله همواره درست نیست. برای مثال خرید اوراق مشارکت یا سپرده‌گذاری در بانک می‌تواند بدون ریسک تلقی شود. روشن است که برای سود بیشتر، مجبور به ریسک بیشتر هستید. اما اگر روشی باشد که بدون ریسک بیشتر بتوانید سودی بیشتر از بانک دریافت کنید، آیا روش مطلوبی برای شماست؟ سرمایه‌گذاری بدون ریسک که توسط پلتفرم دونگی راه‌اندازی شده و در قالب تأمین سرمایه جمعی یا همان کراد فاندینگ اجرا می‌شود، ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت اصل سرمایه دارد تا شما بتوانید بدون دردسر سرمایه‌گذاری کنید.

مزایای سرمایه گذاری بدون ریسک چیست؟

سرمایه‌گذاری بدون ریسک مزایای بسیاری دارد و برای همین خیلی از افراد مایل هستند تا برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود به سراغ گزینه‌هایی بروند که ریسک ندارند یا ریسک‌شان بسیار کمتر از دارایی‌های دیگر است. در این روش هرچند شما بازدهی بسیار بالایی نخواهید داشت، در مقابل از مزیت‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک این است که ترس از دست دادن سرمایه‌تان را هم نخواهید داشت. در ادامه چند مورد از اصلی‌ترین مزایای این روش را با هم بررسی می‌کنیم.

امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان سرمایه‌گذاری، داشتن امنیت روانی است. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک مثل ارزهای دیجیتال هرچند احتمال بازدهی بسیار بالایی دارد، ریسک و استرس بالایی هم به شما و سرمایه‌تان تحمیل می‌کند. در نتیجه ممکن است در طول سرمایه‌گذاری تصمیم‌های اشتباه بگیرید. سرمایه‌گذاری بدون ریسک روشی است تا بتوانید خیال‌تان را از بابت سرمایه‌تان یا بخشی از سرمایه‌تان راحت کنید.

امکان برنامه‌ریزی در سرمایه‌گذاری

معمولاً در سرمایه‌گذاری امکان برنامه‌ریزی ندارید چون آینده دارایی شما قابلیت پیش‌بینی ندارد. نکته مهم در رابطه با سرمایه‌گذاری بدون ریسک، آگاهی از آینده است. شما می‌دانید که با وجود ضمانت‌نامه بانکی، اصل سرمایه‌تان محفوظ است و همچنین در طول سرمایه‌گذاری، درآمد مشخصی از محل سرمایه‌گذاری خود دارید. در نتیجه می‌توانید برای آینده سرمایه خود برنامه‌ریزی داشته باشید.

پوشش ریسک پرتفوی

حتی اگر بخشی از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری بدون ریسک اختصاص دهید، تا حد قابل قبولی ریسک پرتفوی شما کاهش می‌یابد. در نتیجه دارایی‌های بدون ریسک می‌توانند همواره گزینه‌ای برای پوشش ریسک در نظر گرفته شوند. اصل تنوع‌بخشی پرتفوی نیز این خط مشی را تأیید می‌کند. در نتیجه در چینش پرتفوی خود همواره به دنبال بیشینه کردن بازدهی نباشید و به میزان ریسکی که بابت بازدهی موردانتظار متحمل می‌شوید هم فکر کنید.

مناسب برای افراد ریسک‌گریز

روحیه افراد در سرمایه‌گذاری با یکدیگر متفاوت است. برخی از افراد تحمل ریسک بالایی دارند اما دیگر افراد نمی‌توانند ریسک زیادی را متحمل شوند و در شرایط استرسی حاصل از ریسک، اقدام‌ها و تصمیم‌های اشتباهی می‌گیرند که به ضرر سرمایه‌شان می‌شود. سرمایه‌گذاری بدون ریسک روشی است تا افراد ریسک‌گریز هم بتوانند از طرح‌های سرمایه‌گذاری متنوع بهره‌مند شده و سرمایه خود را به جریان تولید و فعالیت اقتصادی وارد نمایند.

درآمد قابل پیش‌بینی

در روش‌هایی که برای سرمایه‌گذاری بدون ریسک وجود دارد، شما می‌توانید بازدهی سرمایه‌گذاری خود را پیش‌بینی کنید. در نتیجه در هر مرحله از سرمایه‌گذاری می‌دانید که چه میزان درآمد از محل سرمایه‌گذاری خواهید داشت. این موضوع می‌تواند این روش را برای شما بهینه کند: برخلاف روش‌های دیگر نیاز نیست تا به مدت طولانی برای کسب سود از سرمایه‌گذاری صبر کنید.


سرمایه گذاری بدون ریسک

معایب سرمایه گذاری بدون ریسک

در کنار تمام این مزایا، سرمایه گذاری بدون ریسک بدون ایراد هم نیست. عیب‌های سرمایه گذاری بدون ریسک محدود به مواردی مثل بازدهی کمتر نمی‌شود. بنابراین توصیه نمی‌شود تا تمام سرمایه خود را در روش‌های بدون ریسک یا کم‌ریسک سرمایه‌گذاری کنید، چراکه این روش سرمایه‌گذاری نمی‌تواند همواره ارزش زمانی سرمایه شما را حفظ کند. در ادامه بیشتر به معایب سرمایه‌گذاری بدون ریسک می‌پردازیم.

بازدهی کمتر

اولین نکته‌ای که درباره این روش باید در نظر بگیرید، احتمال بازدهی کمتر نسبت به بازارهای موازی است. برای مثال، در روش کراد فاندینگ طرح‌های کسب‌وکارها برای سرمایه‌گذاری جمعی مشخص هستند و میزان بازدهی احتمالی را از همان ابتدا پیش‌بینی کرده‌اند. با این حساب، شما می‌توانید تخمین بزنید که بازدهی احتمالی در پایان دوره سرمایه‌گذاری چقدر است. این احتمال هم وجود دارد که بازدهی ایجادشده کمتر از بازدهی مورد انتظار باشد.

پتانسیل رشد کمتر نسبت به تورم

سرمایه‌گذاری بدون ریسک روشی است که هرچند مزایایی دارد، اما در نهایت جای سرمایه‌گذاری اصلی را نمی‌گیرد. ارزش زمانی سرمایه شما در این روش ممکن است حفظ نشود و نتواند اندازه تورم بازدهی ایجاد کند. پس همیشه این احتمال را در نظر داشته باشید. مخصوصاً اگر هدف‌تان از سرمایه‌گذاری، کسب بازدهی است، نباید تمام سرمایه‌تان را در روش‌های بدون ریسک سرمایه‌گذاری کنید.

محدودیت در نقدشوندگی

معمولاً روش‌های بدون ریسک سرمایه‌گذاری محدودیت در برداشت سرمایه دارند و تا مدتی که در قرارداد ذکر می‌شود، شما نمی‌توانید سرمایه‌تان را دریافت کنید. در نتیجه نقدشوندگی سرمایه شما در این روش چندان بالا نیست و برای اینکه اصل سرمایه را بتوانید برداشت کنید، باید به مدتی که در قرارداد شما ذکر می‌شود (برای مثال یک سال) صبر کنید.

احتمال بازدهی صفر با وجود حفظ اصل سرمایه

وجود ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت خیال شما را از بابت اصل سرمایه‌تان راحت می‌کند اما این احتمال را در نظر بگیرید که در صورت شکست خوردن طرح تجاری، ممکن است هیچ بازدهی مضاعفی به سرمایه شما تعلق نگیرد و به عبارتی سرمایه شما به مدت قرارداد، بدون سود و زیان به شما تحویل داده شود.

جا ماندن از فرصت‌های دیگر سرمایه‌گذاری

یکی از دلایلی که می‌گوییم تمام سرمایه‌تان را در روش‌های بدون ریسک سرمایه‌گذاری نکنید، این است که بتوانید از فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع بهره‌مند شوید. اگر تمام سرمایه‌تان درگیر یک قرارداد سرمایه‌گذاری بدون ریسک (با ضمانت‌نامه بانکی) باشد، در طول مدت سرمایه‌گذاری نمی‌توانید از فرصت بازارهای دیگر استفاده کنید.

چرا سرمایه‌گذاری بدون ریسک توصیه می‌شود؟

مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری بدون ریسک همچنان مورد توصیه باشد، پوشش ریسک پرتفوی شماست. در واقع اگر بخشی از سبد خود را به یک دارایی بدون ریسک اما با بازدهی بیشتر از سپرده بانکی اختصاص دهید، چیزی را از دست نمی‌دهید. با این روش می‌توانید به شکل چشمگیری از مجموع ریسک پرتفوی خود بکاهید و یک بازدهی احتمالی اما منطقی هم به دست بیاورید.

دلیل دیگر، مناسب بودن این روش برای تمامی افراد است. اگر ریسک‌پذیر باشید، این روش می‌تواند به عنوان پوشش ریسک مورد استفاده شما قرار بگیرد. اگر هم فرد ریسک‌گریزی باشید، مزیت‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک برای شما بیشتر از تصورتان است! شما می‌توانید در طرح‌های پربازده سرمایه‌گذاری کنید، بدون اینکه ریسک چندانی متوجه سرمایه‌تان شود.

کراد فاندینگ؛ بهترین روش سرمایه گذاری بدون ریسک

یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک، استفاده از روش تأمین مالی جمعی یا کراد فاندینگ (Crowdfunding) است. در این روش سرمایه‌گذاران خرد جمع می‌شوند و یک سرمایه بزرگ ایجاد کرده و آن را در اختیار یک کسب‌وکار قرار می‌دهند. البته کسب‌وکار باید از قبل طرح تجاری خود را به همراه روش‌های مدیریت ریسک و بازدهی تخمینی ارائه کرده باشد. سرمایه‌گذاران در این روش، درصورتی‌که قراردادشان شامل ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت شود، می‌توانند بدون ریسک از دست دادن اصل سرمایه، اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح‌های پربازده کنند.

دونگی؛ پلتفرم امن کراد فاندینگ و سرمایه گذاری های تضمینی در ایران

دونگی؛ پلتفرم امن کراد فاندینگ در ایران

اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری تضمینی هستید، دونگی در کنار شماست تا بتوانید بدون ریسک اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح‌های پربازده نمایید. در وب‌سایت دونگی می‌توانید طرح‌های تجاری متنوعی را مشاهده کنید و هر کدام که به نظرتان ایمن‌تر یا پربازده‌تر است را انتخاب کرده و با میزان سرمایه موردنظرتان، شروع به سرمایه‌گذاری نمایید. طرح‌های سرمایه گذاری بسیاری در دونگی ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت دارند تا خیال شما از بابت امنیت اصل سرمایه‌تان راحت باشد.

جمع‌بندی

با وجود اینکه سرمایه‌گذاری بدون ریسک بازدهی احتمالی کمتری از بازارهای دیگر دارد، اما همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها برای پوشش ریسک و یک سرمایه‌گذاری امن است. شما می‌توانید در کنار دونگی قدم‌های اول سرمایه‌گذاری خود را بردارید. مخصوصاً اگر فرد ریسک‌گریزی هستید، این روش می‌تواند برای شما عالی باشد.

سوالات متداول

۱- آیا ممکن است در سرمایه‌گذاری بدون ریسک ضرر کنید؟

به صورت مستقیم و روی اصل سرمایه‌تان خیر؛ اما اگر بازدهی تخمینی در مدت قرارداد مثل یک‌سال محقق نشود، شما به میزان تورم ارزش زمانی سرمایه خود را از دست می‌دهید و این می‌تواند به نوعی ضرر تلقی شود.

۲- چرا سرمایه‌گذاری بدون ریسک بد نیست؟

سرمایه‌گذاری بدون ریسک باعث می‌شود تا اصل سرمایه شما دچار زیان نشود و شما بتوانید در امنیت روانی کامل، بقیه پرتفوی خودتان را با یک ریسک معمول مدیریت کنید.

۳- در چه موقعیت‌هایی خروج از سرمایه‌گذاری بدون ریسک و ورود به بازارهای پرریسک، می‌تواند تصمیم بهتری باشد؟

زمانی که یک بازار دوره رکود خود را تکمیل کرده است و کم‌کم با ارزندگی دارایی‌هایش آماده ورود به دوره رونق است، می‌توانید بخشی از سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک خود را به بازارهای پرریسک وارد کنید.

۴- سرمایه‌گذاری بدون ریسک، چگونه می‌تواند در کنار سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری قرار گیرد؟

زمانی که شما بخشی از سرمایه خود را به روش‌های بدون ریسک اختصاص می‌دهید، مجموع ریسک پرتفوی شما کاهش می‌یابد و در مدیریت ریسک سبد سرمایه‌گذاری به شما کمک می‌کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

3 روز پیش
|
6836 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

5 روز پیش
|
5152 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

5 روز پیش
|
5151 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
7588 بازدید