2109
حقوق مردان در ازدواج

حقوق مردان در ازدواج

1 هفته پیش بازدید287

چقدر از حقوق مردان در ازدواج اطلاعات دارین؟ حقوق مردان در ازدواج چیا هستن؟ آیا تو ازدواج برای مردان حقوق خاصی رو در نظر گرفتن؟ تو قرارداد ازدواج خانوم‌ها از بعضی از حقوق مدنی و معنوی‌شون مثل حق طلاق صرف‌نظر می‌کنن و اون حقوق به آقایون واگذار می‌شن. همون‌طور که می‌دونین ازدواج یه قرارداد حقوقی بین زن و مرد هست و هر دو طرف با بررسی حقوق خودشون بهتر و با دید بازتر می‌تونن برای ازدواج تصمیم بگیرن. نی نی سایت قصد داره تا شما رو با حقوق مردان آشنا کنه. با ما همراه باشین.

حقوق شوهر در حق طلاق

یکی از حقوق مردان بعد از ازدواج حق طلاق هست؛ یعنی زن بعد از عقد حق طلاق رو به مرد واگذار می‌کنه. بااین‌حال زن تو بعضی از شرایط خاص می‌تونه خودش طلاق بگیره یا این‌که حق طلاق‌ که یکی از حقوق مردان هست رو تو شرایط ضمن عقد از مرد مطالبه کنه. بعضی از شرایط دیگه‌ای که تو اونا زن می‌تونه وکیل طلاق مرد بشه به شرح زیر هستن:

  • اگه مرد یه مدت معینی نتونه نفقه زن رو پرداخت کنه.
  • اگه شوهر به مدت مشخصی غیب بشه و هیچ خبری از اون وجود نداشته باشه.
  • اگه شوهر یه زن رسمی دیگه‌ای رو اختیار کنه.
  • اگه سوء‌رفتار شوهر نسبت به زن اثبات بشه و زندگی با اون مرد برای زن از نظر جانی، مالی و شرافتی در خطر باشه.

 حقوق مرد در تعیین کردن محل زندگی

یکی از حقوق مردان در ازدواج تعیین محل سکونت هست. در واقع بعد از ازدواج زن باید تو خونه‌ای زندگی کنه که مرد براش می‌خره. به‌عبارت‌دیگه این مرد هست که حق تعیین مسکن رو داره و زن باید قبول کنه. البته اگه یکی از شروط ضمن عقد تعیین محل سکونت با زن باشه، این حق از مرد گرفته می‌شه. یه تبصره دیگه هم وجود داره و اون اینه‌که اگه زن بتونه ثابت کنه تو منزلی که شوهرش برایش تعیین کرده امنیت مالی و جانی نداره و شرافتش در خطره می‌تونه تو اون خونه نیاد. مرد هم موظف هست که نفقه زن رو پرداخت کنه.

اجازه اشتغال زن بعد از ازدواج

باتوجه‌به قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، یکی از حقوق شوهر اینه‌که می‌تونه بنا به صلاحدید خانواده همسرش رو از سر کار رفتن منع کنه. به عبارت دیگه اگه مرد تشخیص بده که با رفتن زن به سر کار به زندگی متاهلی‌شون ضربه وارد می‌شه و به نفع خانواده نیست، می‌تونه مانع از اشتغال زن بشه. زن می‌تونه موقع عقد این حق رو از مرد درخواست کنه و در صورت توافق طرفین و امضای هر دو، این حق مرد به زن واگذار می‌شه.

حقوق مردان در ازدواج

حق مرد در ازدواج برای اجازه دادن به تحصیل زن

یکی دیگه از حقوق مردان در ازدواج اینه‌که می‌تونه با ارائه یه دلیل منطقی مانع از تحصیل زن بشه. در حالت کلی مرد نمی‌تونه بدون دلیل منطقی اجازه تحصیل به همسرش رو نده؛ چون‌که تحصیل یه حق مدنی برای همه هست. بااین‌حال اگه مرد یه دلیل منطقی داشته باشه که از نظر شرع و جایگاه اجتماعی قابل‌قبول باشه و اثبات کنه که به زندگی زنانشویی‌شون لطمه وارد می‌شه، می‌تونه مانع از تحصیل زنش بشه. یه تبصره دیگه هم برای این حق شوهر وجود داره و اون اینه‌که اگه زن در زمان عقد در حال تحصیل باشه، مرد نمی‌تونه مانع ادامه تحصیل اون بشه.

حقوق مرد در ازدواج برای اجازه دادن به خارج شدن همسر از کشور

یکی از حقوق شوهر در ازدواج اجازه خروج از کشور برای زن هست. به‌عبارت‌دیگه هر زن شوهرداری برای خروج از کشور باید اجازه رسمی از شوهرش داشته باشه. یه زن متاهل برای خارج شدن از کشور باید یه رضایت‌نامه رسمی از شوهرش ارائه بده و بعد مقدمات سفرش رو آماده کنه.

حق ولایت بر بچه‌ها

ولایت بر فرزندان جزء حقوق مردان است. پدر و جدِ پدری تا سن بلوغ فرزندان یعنی تا قبل از رشد حق ولایت بر اونا رو برعهده دارن. درواقع پدر و جد پدری تا سن رشد می‌تونن اموال و دارایی بچه‌ها رو تحت تکفل خودشون قرار بدن و اونا رو مدیریت کنن. کل مخارج زندگی بچه‌ها مثل هزینه‌های مربوط به خوراک، پوشاک، تحصیل و غیره رو باید پدر تامین کنه.

حرف آخر

همه حقوق مردان در ازدواج که در بالا گفتیم در صورت توافق طرفین و امضای آن‌ها می‌شه به زن واگذار بشن.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

3 روز پیش
|
6665 بازدید

معلم عزیزم روزت مبارک!

نوشته

5 روز پیش
|
5138 بازدید

فیلم بهترین هدیه روز معلم

نوشته

5 روز پیش
|
5121 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

1 هفته پیش
|
7487 بازدید