2777
2789
عنوان

تبادل نظر فرهنگی هنری

| مشاهده متن کامل بحث + 173603 بازدید | 2695 پست
خط های تکمیلی یا اضافه برای نوشتن نتها
گفته شد که روی حامل تنها یازده نت می تواند جای گیرد که البته نسبت به تعداد نت های کاربردی موسیقی ( بیش از 60نت) رقم بسیار ناچیزی است. برای رفع این کمبود در زیر و بالای حامل هر جا و هر زمان که نیاز باشد خط هایی کوتاه می گذراند و به یاری آنها بر کاربرد حامل وسعت نت نویسی روی آن می افزایند.

عکس 98 - سرور

نکته:خط های تکمیلی چه به سوی بالا و چه به سوی پایین تا آنجا افزوده می شود که چشم با اندکی تجربه بتواند تعدادشان را به آسانی تشخیص دهد.



به طوری که در شکل بالا دیده می شود بر روی حامل با افزودن خط های تکمیلی (در این نمونه چهار خط – از هر دو سمت ) تعداد نت ها از 11 به 27 رسیده است. تعداد خط های تکمیلی البته محدود نیست. نت های تکمیلی نیز با همان روال نت های حامل ( تناوب نت های روی خط و میان خط ) نوشته می شود .

نیم خط
عکس 98 - سرور

خط

عکس 98 - سرور
در اصطلاح خط هایی را که از میان نت ها می گذرند نیم خط و خطوط تکمیل کننده در زیر یا بالای نت را خط می نامند.
شکل نت ها

در بخش اول در مورد دیرند نت ها توضیح کوتاهی داده شد.در خط موسیقی ، نشانه ای که به یاری آن دیرند یا ارزش زمانی صدا ها مشخص می شود ، در شکل نت نمودار میگردد. به گفته ی دیگر ، به یاری شکل نت است که میتوان مقدار ارزش زمانی هر نت را نسبت به نت یا شکل دیگر باز شناخت .

روشن است که هر ( شکل‌ ) نت می تواند در هر ( جای) حامل قرار گیرد. در واقع دیرند (ارزش زمانی ) هر صوت موسیقی ربطی به نواک (زیر یا بمی ) آن ندارد.

با گوش کردن دقیق یک ملودی ، که سازی تنها آن را می نوازد ، یا گروهی از سازها ( دراجرا یا تزئین آن ) با هم همکاری می کنند ، میتوان احساس کرد که اصوات ملودی یا لایه های آرایشی آن ، گاه کوتاه تر و گاه کشیده تر ، و نیز در لحظه ای زیر و در لحظه ای دیگر بم هستند .

نت های موسیقی می توانند به هفت شکل و احیانا کمی بیشتر ، ظاهر شوند در جدول پایین شکل های هفتگانه و دیرند آنها نسبت به یکدیگر نشان داده شده است:


عکس 98 - سرور


در ضمن ، نت گرد در موسیقی امروز از همه ی دیرند ها بزرگ تر است ، و به همین سبب زمینه ای است برای اندازه گیری شکل های دیگر مثال :
نت گرد = 1/1 گرد
سفید = 2/1 گرد
سیاه = 4/1 گرد 1
چنگ (یا یک لا چنگ) = 8/1 گرد الی آخر
در بعضی مواقع ( البته بسیار به ندرت ) شکل پنج لا چنگ به کار برده می شود که ارزش زمانی آن یا همان دیرند آن 2/1 چهار لا چنگ و 128/1 گرد می باشد .

هر گاه شکل های چنگ دولا چنگ سه لا چنگ چهار لا چنگ ( نت هایی که دارای چنگ هستند ) در جایی از قطعه ی موسیقی بیش از یکی و پی درپی آمده باشند می توان آنها را بصورت گروهی نوشت یعنی چنگکشان راحذف کرد و انتهای دم هاشان را با خطی ( یا خط هایی ) به هم پیوست در این وضع هر چنگک تبدیل به یک خط می شود.

عکس 98 - سرور

و به همین ترتیب نت های چنگک دار گوناگون نیز می توانند به صورت گروهی نوشته شوند.

در جدول بالا همه ی نت ها به جز گرد دارای دم هستند و از آنجا که همه ی این شگل ها به منظور تشخیص زیر و بمی شان روی حامل نوشته می شوند ، باید گفت که معمولا هرگاه جای نت ( یا جای سر نت ) پایین تر از خط سوم حامل باشد ، دم نت رو به بالا ، و چنانچه سرنت در نیمه ی بالای حامل نوشته شود ، دم آن به پایین کشیده می شود .


عکس 98 - سرور

در حالت اول ، دم از سوی راست سر نت به بالا مثل dو در حالت دوم از کناره ی چپ سر به پایین مثل p -و در هر دو حال دم مماس با سر- رسم می شود.
ضمنا نوشتن نت های چنگک دار به صورت گروهی نخستین بار در قرن هیجدهم معمول شد .


مامان ها تو روخدا اگه بچه هاتون مشکل گفتاری و رفتاری دارن سریعتر درستش کنید.

امیر علی من پنج و نیم سالش بود ولی هنوز خوب حرف نمیزد😔😔 فک میکردم خودش خوب میشه. یکی از مامان ها خدا خیرش بده تو اینستا تا آخر عمر دعاش میکنم پیج اقای خلیلی و خانه رشد رو برام فرستاد.

الان دارم باهاشون درمان آنلاین میگیرم. امیر علی خیلی پیشرفت کرده🥹🥹 فقط کاش زودتر آشنا میشدم. خیلی نگرانم مدرسه نرسه. 

یه تیم تخصصی از گفتار و کار درمان و روانشناس دارن، هر مشکلی تو رشد بچه هاتون داشتین بهشون دایرکت بدید. 



پاپاگنای خوبم. مرسی از حرفات. امیدوارم هیوا همونی بشه که خودش دوست داره...برام میل نزدی میل بزن و برام بگو از خودت و پسرت چطور بود بارداریت راستی یادت هست چقدر برای هیوا شعر فروغ میخوندم؟؟؟؟الان بهش میگه خاله فروغ...برام کتابشو میاره میگه بخون دو تا از شعراشو هم حفظه...بچه ها هرکاری در بارداری بکنی تو ذهنشون میمونه خلقت اعجاب آوره دوست من.
سلام

باشه ساحل جون برات میل میزنم. چه جالب که هیوا با این سن کمش شعر فروغ رو حفظه و دوستش داره . آره درست میگی دوره ی بارداری خیلی موثره .منم دارم تاثیرش رو می بینم.



آنی جون الان میرم میخونمش.

پاپاگنا جان ممنون دوست خوبم . من به تازگی فیلم زیبای The Mao,s last dancer رو دیدم با هیوا و خیلی لذت بردم. این فیلم در مورد یه رقصنده باله از کشور چین هست که به دلیل جو نامناسب و دیکتاتوری اون کشور نمیتونه خوب رشد کنه و بعد انتخاب میشه تا آمریکا ادامه کار بده و یه سری اتفاقات خیلی خاص و جالب که واقعا با احساسات انسان درگیر میشه . کارگردانو دقیقا نمیدونم اما پیشنهاد میکنم ببینید بخصوص که تماما هنرها درش هست رقص زیبای باله که هیوای من روزی دو بار همه صحنه هاشو میبینه . امیدوارم ببینید و خوشتون بیاد .
و کتاب زندگی یک استاد نوشته اشتفان تسوایک نویسنده برزیلی. کتاب جالبیه با دو داستان که هر دو با تکنیک زیبای نویسندگی نگارش شده .
موفق باشید.
واااااااااااااااااااای ساحل جون این عکس دخترته؟

خیلی خیلی نازه. خیلی خوشگله ساحل جون . دختر به این خوشگلی ، بالرینم که هست .دیگه چه شود .

امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشه .

مرسی از معرفی فیلم و کتاب . فیلمشو دوست دارم ببینم . باید جالب باشه .
خب دوستان در مطلب بالا ارزش زمانی نتهای مختلف گفته شده . اما موسیقی فقط صدا نیست بلکه تشکیل شده از صدا و سکوت . و سکوت هم باید ارزش زمانیش مشخص باشه . یعنی وقتی ما نتها رو می نوازیم یا می خوانیم وقتی مثلا نت سفید رو دو ضرب میکشم و بعدش اگر سکوت داشته باشیم باید بدونیم که چند ضرب باید سکوت کنیم.

بنابراین معادل تمام این نتها ما سکوت داریم . یعنی مثلا هر جا سکوت سیاه داریم باید یک ضرب سکوت داشته باشیم.


عکس 98 - سرور



شکل نتها و سکوتها در این لینک ویکیپدیا هست:

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%AA
هر قطعه ی موسیقی از نظر زمان به قسمتهای مساوی تقسیم میشه که هر کدوم از اونها رو میزان و به خطوطی که این میزانها رو جدا میکنه خط میزان گفته میشه.

گفتیم که علامت دیز (#) در سمت چپ نت ، نت رو نیم پرده بالاتر میبره و علامت بمل (b) در سمت چپ نت نیم پرده پایین تر میاره .

وقتی در یک میزان نتی با این علامتها بالاتر یا پایین تر رفت و بعدش آهنگساز خواست در همون میزان دوباره نت رو در جایگاه خودش قرار بده کنار نت مذکور علامت بکار میگذاره.

عکس 98 - سرور

در شکل زیر سه میزان رو میبنید که درش علامتهای دیز و بمل هم دیده میشه:

عکس 98 - سرور

نت میزان اول دوی گرده . یعنی 4 ضرب باید کشیده شه . در میزان دوم دو نت سی سفید و دوی سفید داریم که هر کدوم دو ضرب کشیده میشن و در میزان آخر یک نت فای سیاه که یک ضرب کشیده میشه و نت لای چنگ که یک نصف ضرب کشیده میشه و دو نت فا دیز و می بمل دولاچنگ داریم که یک چهارم ضرب کشیده میشن.

اعدادی که در اول میزان اول و میزان سوم نوشته شده ضرب میزان هست که به ما نشون میده هر میزان باید چند ضرب باشه و در هر ضرب چه نتی یعنی با چه ارزش زمانیی وجود داره.

که این ضرب میزان توضیح مفصلی داره که فکر میکنم بهتره وقت این تاپیک گرفته نشه و دوستانی که مایلن بیشتر بدونن از کتابهای تئوری موسیقی یاد بگیرن.
راهنمایی :سلام دوستان مارال هستم و عضو جدیدم موضوعی که مطرح میکنم شاید مرتبط با تاپیک نباشه ولی اگر ایده و عکس راجب تزئین حنا - تزئین جهیزیه-- تزئین مرغ وماهی خام داخل فریز عروس دارید مطرح کنید ممنون میشم
راهنمایی :سلام دوستان مارال هستم و عضو جدیدم موضوعی که مطرح میکنم شاید مرتبط با تاپیک نباشه ولی اگر ایده و عکس راجب تزئین حنا - تزئین جهیزیه-- تزئین مرغ وماهی خام داخل فریز عروس دارید مطرح کنید ممنون میشم
2810
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2790
2778
2791
2779
2792