2777
2789
عنوان

چراغ سبز! (پاسخ به سوالات مذهبی)

| مشاهده متن کامل بحث + 38206 بازدید | 1655 پست
شناخت خون استحاضه

چه خونى استحاضه است؟

سؤال: استحاضه چیست؟
پاسخ:هرخونى که خانم ها قبل از بلوغ یا بعد از یائسگى مى بینند یا خونى که از 3 روز کمتر دیده مى شود یا خونى که از 10 روز بیشتر مى شود (که در این حالت مى تواند مقدارى حیض باشد که در احکام حیض گفته شده)، استحاضه است؛ در صورتى که خون زخم و خون نفاس نباشد.
استحاضه و انواع آن

سؤال: استحاضه چند نوع است؟ پاسخ: خون استحاضه یکى از خون هایى است که از زن خارج مى شود، این خون اگر زیاد باشد استحاضه کثیره و اگر کم باشد استحاضه قلیله و در صورت بینابین [متوسط ]استحاضه متوسطه نامیده مى شود.
استحاضه قلیله

سؤال. استحاضه قلیله چه ویژگى دارد؟
پاسخ: استحاضه قلیله آن است که خون در پنبه اى که زن داخل فرج مى نماید نفوذ نکند و فقط روى آن آلوده شود.
استحاضه متوسطه

سؤال. استحاضه متوسطه چه ویژگى دارد؟
پاسخ:استحاضه متوسطه آن است که خون در پنبه اى که زن داخل مهبل مى نماید، نفوذ مى کند، اما از پنبه به دستمال جارى نمى شود.
استحاضه کثیره

سؤال. استحاضه کثیره چه ویژگى دارد؟
پاسخ: استحاضه کثیره آن است که خون علاوه بر نفوذ در پنبه اى که زن داخل مهبل مى نماید از آن بگذرد و به دستمال هم برسد.

استحاضه و حدث اصغر و اکبر

سؤال. استحاضه چه نوع حدثى به شمار مى آید؟
پاسخ: استحاضه قلیله مانند حدث اصغرى است که استمرار دارد مانند کسى است که سلس بول دارد. اما استحاضه متوسطه و کثیره علاوه بر این که مانند حدث اصغر عمل مى کند و باعث وجوب وضو مى شود، مانند حدث اکبر باعث وجوب غسل هم مى شود.
ویژگى خون استحاضه

سؤال: خون استحاضه چه ویژگى هایى دارد؟
پاسخ: خون استحاضه غالبا زرد رنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بیرون مى آید.

همانندى خون استحاضه با حیض

سؤال:یا ممکن است خون استحاضه همانند خون حیض سرخ و سیاه باشد؟
پاسخ: ممکن است گاهى خون استحاضه شبیه خون حیض غلیظ و سرخ و سیاه باشد و با فشار و سوزش بیرون بیاید.
استحاضه در ایام حیض
سؤال869. آیا خانم ها در ایام عادت ماهانه ممکن است خون استحاضه ببینند؟
پاسخ: در ایام حیض ممکن است خون هاى کم رنگ شبیه استحاضه دیده شود یا گاهى تمام مدت عادت ماهانه خون کم رنگ دیده شود؛ اما هیچگاه به آن استحاضه نمى گویند. البته گاهى واقعا نمى دانیم خونى که مى بینیم حیض است یا استحاضه.

خون کمتر از 3 روز استحاضه است

سؤال. خانمى در یک ماه به این صورت خون دیده است. 3 روز خون دیده که 3 ساعت قبل از تمام شدن کامل 3 روز پاک شده است و مجددا 2 روز خون دیده است. حکم این خون ها با توجه به این که 3 روز اوّل کامل نشده است چیست؟ حیض است یا استحاضه؟
پاسخ: اگر در 3 ساعت باقى مانده از 3 روز در باطن هم خون نداشته استحاضه است.

شک در اتصال در 3 روز احتیاط به احکام استحاضه
سؤال. خانمى چون نمى دانسته باید خود را وارسى کند، شک دارد که در 3 روز خون اتصال داشته یا خیر یا این که در روز سوم شک کند که 2 روز قبل، خون اتصال داشته یا خیر، وظیفه اش چیست؟
پاسخ: مورد احتیاط است (وظیفه مستحاضه را انجام دهد و کارهایى که بر حائض حرام است را ترک کند).

استحاضه پس از ایام حیض

سؤال: خانمى 7 روز پس از پاک شدن خون حیض مجددا خونى با علایم حیض مى بیند که حداقل تا 7 روز ادامه مى یابد.

وظیفه وى چیست؟
پاسخ: دومى محکوم به استحاضه است.
سؤال. اگر خانمى که عادت 6 روزه دارد، یک ماه تا روز نهم خون ببیند و روز دهم پاک شود و روز پانزدهم مجددا خون ببیند

وظیفه او چیست و چه روزهایى را حیض و چه روزهایى را استحاضه قرار دهد؟

پاسخ: شش روز آن حیض است و بقیه استحاضه.

استحاضه و خانم مضطربه
سؤال. اگر خانمى که مضطربه است یک ماه تا روز نهم خون ببیند و روز دهم پاک شود و روز پانزدهم مجددا خون ببیند،

وظیفه او چیست؟ و چه روزهایى را حیض و چه روزهایى را استحاضه قرار دهد؟
پاسخ: 1) اگر مضطربه بیشتر از ده روز خون ببیند و همه خون هایى که دیده یک جور باشد، چنان چه عادت خویشان او مشخص است، آن مقدار را براى خون حیض و بقیه را استحاضه قرار مى دهد.
2) مضطربه اگر بیشتر از ده روز خونى ببیند که چند روز آن نشانه حیض و چند روز دیگر آن نشانه استحاضه دارد، چنان چه خونى که نشانه حیض دارد کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد، همه آن حیض است، و اگر خونى که نشانه حیض را دارد کمتر از سه روز باشد، باید بنابر احتیاط تا هفت روز.
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یُفْلِحُونَ.وبا هر دروغى که به زبانتان مى‌آید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا کسانى که بر خداوند دروغ مى‌بندند رستگار نمى‌شوند.(نحل/116)
لبخند عزیز سلام!
شما در این وضعیت صاحب(دارای) عادت نیستی و مظطربه به حساب میای و باید به احکام مظطربه عمل کنید.
برای سهولت در کار شما و اطلاع همه دوستان.حکم چند مرجع رو در این باره می گذارم و بعد احکام مظطربه رو می نویسم.
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یُفْلِحُونَ.وبا هر دروغى که به زبانتان مى‌آید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا کسانى که بر خداوند دروغ مى‌بندند رستگار نمى‌شوند.(نحل/116)

بچه‌ها، باورم نمی‌شه!!!!

دیروز جاریمو دیدم، انقدر لاغر شده بود که واقعاً شوکه شدم! 😳 

از خواهرشوهرم پرسیدم چطور تونسته انقدر وزن کم کنه و لباس‌های خوشگلش اندازش بشه. گفت با اپلیکیشن "زیره" رژیم گرفته.منم سریع از کافه بازار دانلودش کردم و رژیممو شروع کردم، تا الان که خیلی راضی بودم، تازه الان تخفیفم دارن!

بچه ها شما هم می‌تونید با زدن روی این لینک شروع کنید

سؤال :خانمی که مضطربه است اگر چند ماه (بیش از دو ماه )پشت سر هم ، بیشتر از 10روز خون ببیند ،چه مقدار از این خونها حیض و چه مقدار از آن استحاضه می باشد؟

آیت...بهجت (ره):با فقد تمییز و عدم امکان رجوع به عادت اقارب احوط اختیار هفت روز در هر ماه است .و این احتیاط مربوط به مبتدئه یا ناسیه نیست . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)



آیت...تبریزی: چنانچه دارای عادت مستقّره است همان ایام را حیض قرار دهد و اگر عادت مستقّره ندارد ولی خون دارای اوصاف است آن مقدار که اوصاف حیض دارد حیض است و اگر دارای اوصاف نیست ، شش روز یا هفت روز از اول رؤیت خون را حیض قرار دهد .تفصیل این مسئله در رساله مذکور است والله العالم ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ...خامنه ای: اگر رنگ خونها مختلف است یعنی برخی سیاه یا سرخ و برخی زرد هستند در این صورت رجوع به تمییز بکند و آنچه را به صفت حیض است حیض قرار داده و غیر از آن را استحاضه قرار میدهد و اگر رنگ خون ها یکی باشد و اقارب متحد العاده نداشته باشد بنابر احتیاط واجب 7روز اول را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...خویی(ره):حکم مضطربه را دارد (اگر دارای تمیز باشد خون دارای صفات حیض و اگر فاقد تمییز باشد شش یا هفت روز را حیض و ما بقی استحاضه است (توضیح المسائل ،ص83،م500،501،المسائل المنتخبه،ص27،و28،م62)

آیت...سیستانی: اگر قسمتی از خون واجد صفات حیض باشد و قسمتی نباشد و آن قسمت که واجد است از سه روز کمتر و از 10روزبیشتر نباشد واجد صفات حیض است و فاقد ان استحاضه است و اگر همه واجد یا فاقد باشند باید مقدار حیض را با مراجعه به عادت بقیه زنان فامیل هم با او معلوم نباشد تعیین کند و اگر ممکن نبود یا عادت معینی نداشتند عددی را خود از3تا10انتخاب میکند که مناسب سن و مزاج او باشد و آن را حیض و مابقی استحاضه قرار میدهد. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...شبیری زنجانی:حکم مضطربه را دارد.(توضیح المسائل ج1،ص124،و125،م501و500)

آیت ...صافی گلپایگانی:به مسئله شماره ی 500و 501توضیح المسائل حقیر مراجعه شود. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...فاضل لنکرانی :اگر عادت اقارب چنین زنی هفت روز می باشد همان هفت روز حیض و بقیه استحاضه است و اگر عادت اقارب این زن کمتر یا بیشتر از هفت روز باشد در مابه التفاوت بین عادت اقارب و هفت روز بنابر احتیاط واجب باید جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه و بعد از آن در بقیه ایام احکام استحاضه را رعایت کند . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...گلپایگانی(ره):حکم مضطربه را دارد ( اگر فاقد تمییز باشد به عادت خویشان رجوع کند و اگر خویشان عادتی ندارند یا مختلف هستند سه یا هفت یا شش روز را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهند و اگر واجد صفات باشند و کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز باشد طبق فاقد صفات عمل کند ) ( توضیح المسائل ،ص87،م501،500دارالقرآن کریم ،1414ه.ق،هفت و چهار)

آیت ...مکارم شیرازی: به مسائل 474توضیح المسائل ما مرجعه شود . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...نوری همدانی: حکم مضطربه را دارد ( اگر فاقد تمییز باشد چنانچه عادت خویشان هفت روز باشد ،هفت روز را حیض و اگر کمتر و بیشتر از هفت روز باشد در تفاوت بین عادت خویشان و هفت روز احتیاط کند و اگر واجد تمییز باشد چنانچه خونی که صفات دارد از سه روز کمتر باشد همان را حیض قرار داده و تا هفت روز احتیاط کند.)(توضیح المسائل ،ص103،م496و495)

آیت ...وحید خراسانی: حکم مضطربه را دارد ( اگر فاقد تمییز باشد طبق عادت خویشان اگر ششیا هفت روز باشد حیض وبقیه استحاضه است و اگر کمتر یا بیشتر باشد بین عدداقاربوشماره شش وهفت عمل به احتیاط کند .و اگر واجد تمییز باشدو خونهای دارای صفات کمتر از سه روز وبیشتر از ده روز باشد شش تا هفت روز را حیض و مابقی استحاضه است .(توضیح المسائل صٌ283م501و500،منهاج الصالحین مدرسة الامام باقر العلوم ،ص62و63)

وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یُفْلِحُونَ.وبا هر دروغى که به زبانتان مى‌آید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا کسانى که بر خداوند دروغ مى‌بندند رستگار نمى‌شوند.(نحل/116)
4- مضطربه[1]
مسأله 494- مضطربه یعنی زنی که چند ماه خون دیده ولی عادت معیّنی پیدا نکرده اگر بیشتر ازده روز خون ببیند و همه خونهایی که دیده یک جور باشد1 چنانچه عادت خویشان او هفت روز است باید هفت روز را حیض و بقیّه را استحاضه قرار دهد و اگر کمتر از مثلاً پنج روز است باید همان را حیض قرار دهد. و بنابراحتیاط واجب، در تفاوت بین شماره عادت آنان و هفت روز، که دو روز است، کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید و کارهای استحاضه را بجا آورد، یعنی به دستوری که برای زن مستحاضه گفته شد عبادتهای خود را انجام دهد و اگر عادت خویشانش بیشتر از هفت روز مثلاً نه روز است، باید هفت روز را حیض قرار دهد و بنابراحتیاط واجب در تفاوت بین هفت روز و عادت آنان، که دو روز است، کارهای استحاضه را بجا آورد و کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید.
1- اراکی: باید شماره عادت خویشان را حیض قراردهد و بقیّه را استحاضه و چنانچه خویشاوندانی نداشته باشد یا شماره عادت آنها مثل هم نباشد، همچنانکه در مسأله [486] بیان شد عمل نماید .
خوئی، تبریزی: اگر بیش از ده روز خون ببیند و همه خونهایی که دیده دارای نشانه های حیض باشد، شش یا هفت روز را حیض قرار دهد و بقیّه استحاضه است.
بهجت: چنانچه عادت خویشان او مشخص است آن مقدار را برای خود حیض و بقیّه را استحاضه قرار می دهد.
*****
گلپایگانی، صافی: مسأله- مضطربه یعنی زنی که چند ماه خون دیده ولی عادت معیّنی پیدا نکرده یا عادتش به هم خورده و عادت دیگری پیدا نکرده است، اگر بیشتر از ده روز خون ببیند و همۀ خونهایی که دیده یکجور باشد باید به عادت خویشان خود رجوع کند – چه عادت آنان هفت روز باشد یا کمتر یا بیشتر - (صافی: ولی اگر عادت آنها از هفت روز کمتر یا بیشتر باشد باید احتیاطی را که در مسأله [489] گفته شد، رعایت نماید و اگر خویشانش عادتی ندارند یا در عادت مختلف باشند باید در هر ماه از روزی که خون می بیند سه روز یا هفت روز یا شش روز را به دستوری که در مسأله [491] گذشت حیض و بقیّه را استحاضه قرار دهد..
. صافی: باید در هر ماه، از روزی که خون می بیند هفت روز یا شش روز را حیض و بقیّه را استحاضه قرار دهد.
سیستانی: مسأله- مضطربه یعنی زنی که دو ماه پشت سر هم خون دیده است، ولی با اختلاف – هم از جهت وقت و هم از جهت عدد- اگر بیش از ده روز خون ببیند و همۀ خونهایی که دیده یکجور باشد، به این معنی که همه آنها یا دارای نشانه های حیض یا دارای نشانه های استحاضه باشد، حکم او بنابراحتیاط حکم صاحب عادت وقتیه است که در غیر وقت عادت خود خون ببیند و به نشانه نتواند حیض را از استحاضه تمیز بدهد، که باید عادت بعضی از خویشان خود را حیض قرار بدهد و در صورتی که ممکن نباشد عددی بین سه و ده روز را برای خود حیض قرار دهد به بیان و شرحی که در مسأله [488 و 489] گذشت.
وحید: مسأله – مضطربه یعنی زنی که چند ماه خون دیده ولی عادت معیّنی پیدا نکرده یا عادتش به هم خورده، و عادت دیگری پیدا نکرده اگر بیشتر از ده روز خون ببیند و همۀ خونهایی که دیده دارای نشانه های حیض باشد، چنانچه عادت خویشان او شش یا هفت روز است، همان را حیض و بقیّه را استحاضه قرار دهد. و اگر کمتر است – مثلاً پنج روز است – همان را حیض قرار دهد و بنابراحتیاط واجب، در تفاوت بین شماره عادت آنان و شش یا هفت روز- که یک یا دو روز است- کارهایی که بر حائض حرام است ترک نماید و کارهای استحاضه را بجا آورد و اگر عادت خویشانش بیشتر از هفت روز – مثلاً نه روز است- شش یا هفت روز را حیض قرار دهد و بنابر احتیاط واجب در تفاوت بین شش یا هفت و عادت آنان – که دو روز یا سه روز است- کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید و کارهای استحاضه را بجا آورد.
مکارم: مسأله- مضطربه یعنی زنی که چند ماه، خون دیده، ولی عادت معیّنی پیدا نکرده است، اگر ده روز یا کمتر خون ببیند همه اش حیض است و اگر بیشتر از ده روز ببیند چنانچه بعضی نشانه حیض داشته باشد و از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد، حیض محسوب می شود و اگر همه اش یکجور باشد مطابق عادت خویشاوندان خود عمل کند (اگر عادت همه یا اکثریت قاطع آنها یکسان باشد) و هر گاه عادت آنها مختلف باشد، احتیاط آن است که عادت خود را هفت روز قرار دهد.
سبحانی: مسأله – زنی که چند ماه خون دیده ولی عادت معیّنی پیدا نکرده است چند صورت دارد:
1- در تمام ماه فقط ده روز یا کمتر – یک تا چهار روز- خون می بیند؛ همه اش حیض است.
2- در تمام ماه بیشتر از ده روز خون می بیند و روزهایی که آن خون نشانه های حیض را دارد، بیشتر از سه روز و کمتر از ده روز است؛ همۀ این روزها حیض محسوب می شود.
3- اگر همه روزهای بیشتر از ده روز از نظر اوصاف یکسان است، به عادت اکثر قاطع خویشان از نظر عدد عمل کند.
4- اگر خویشان از نظر شمارۀ ایّام مختلف هستند، هفت روز حیض و باقیمانده را استحاضه محسوب کند.
مظاهری: مسأله- وقتیّه یا مضطربه یا مبتدئه اگر بیشتر از ده روز خونی ببیند که چند روز آن نشانه حیض را دارد، چنانچه خونی که نشانۀ حیض دارد کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد، باید تمام آن را حیض و بقیّه را استحاضه قرار دهد، و اگرخونی که نشانه حیض دارد کمتر از سه روز یا بیشتر از ده روز باشد، یا همۀ خونها یکجور باشد، باید به اندازه عادت خویشان خون حیض قرار دهد، و چنانه خویش ندارد، یا شماره عادت آنان یکجور نیست، یا دسترسی به آنان ندارد، باید تا هفت روز را حیض قرار دهد.
زنجانی: مسأله – مبتدئه یعنی زنی که دفعه اول خون دیدن اوست. و مضطربه یعنی زنی که بیش از یک بار خون دیده، ولی عادت معیّنی نه در وقت و نه در عدد پیدا نکرده، یا عادتش از بین رفته و عادت تازه ای پید ا نکرده است. این دو در احکام حیض و استحاضه یکسان هستند بجز در حکمی که در مسأله [504] خواهد آمد.
مبتدئه و مضطربه اگر خونی ببیند که نشانه های حیض را داشته باشد باید به وظایف حائض رفتار کند و اگر بعد روشن شود که آن خون حیض نبوده (مثلاً خون سه روز درضمن یک دهه ادامه نیابد) باید عبادتهای واجبی را که ترک کرده قضا کند و اگر خونی که می بیند نشانه های حیض را نداشته باشد باید به احکام مستحاضه عمل کند.
مبتدئه یا مضطربه اگر چند روز خون ببیند، چنانچه این خون صفات حیض را نداشته باشد استحاضه است، و اگر نشانه های حیض را داشته باشد و از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد همگی حیض است. اما اگر خون نشانه دار بیش از ده روز ادامه یابد، مقدار عادت یکی از خویشاوندان در سنّ و سال خود را حیض قرار می دهد و اگر هیچ یک از خویشاوندانش عادت معیّنی نداشته باشند، یا به آنها دسترسی نداشته باشد، شش یا هفت روز را برای خود حیض قرار می دهد (و بنابراحتیاط این مقدار را از اول خونها قرار می دهد) و در هر دو صورت (رجوع به عادت برخی خویشاوندان یا حیض قرار دادن شش یا هفت روز) مستحبّ است تا ده روز استظهار کند (چنانچه در مسأله اختصاصی [487 بعد از مسأله 480 متن اصلی] گذشت) و پس از آن باید به احکام مستحاضه عمل کند.
مبتدئه یا مضطربه اگر خونی ببیند که برخی از آن نشانه های حیض را دارد و برخی نشانه های حیض را ندارد، سه صورت دارد:
الف: خون نشانه دار از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد، در این صورت خون نشانه دار را حیض و خون بدون نشانه های حیض را استحاضه قرار می دهد.
ب: خون نشانه دار کمتر از سه روز باشد، که بنابراحتیاط واجب باید آن خون نشانه دار و مکمل آن را تا سه روز از خونهای بی نشانه حیض قرار دهد و پس از پاک شدن، نماز و سایر عبادتهای واجبی را که ترک کرده قضا کند (و بنابراحتیاط اگر می تواند کسری سه روز را از خونهایی که پس از خونهای نشانه دار است تکمیل می کند) و خون بعد از سه روز را استحاضه قرار می دهد.
ج: خون نشانه دار بیشتر از ده روز باشد در این صورت برای تعیین مقدار حیض خود به عادت یکی از خویشاوندان خویش در این سن و سال مراجعه می کند و اگر هیچیک از آنها عادت نداشته باشند یا به آنها دسترسی نداشته باشد شش یا هفت روز از خونهای نشانه دار را حیض قرار می دهد (و بنابراحتیاط این مقدار را از اول خونهای نشانه دار قرار می دهد) و در هر دو صورت خونهای بعد را استحاضه قرار می دهد. البته در تمام صورتهای این مسأله مستحبّ است تا ده روز استظهار کند. (چنانچه در مسأله اختصاصی [487 بعد از مسأله 480 متن اصلی] گذشت).
مبتدئه یا مضطربه اگر پیش از گذشتن ده روز از خونی که با نشانه های حیض دیده ، بار دیگر خونی ببیند که نشانه های حیض را داراست ، مثلاً پنج روز خون سیاه، سپس نه روز خون زرد و سپس چند روز خون سیاه ببیند ، اگر مجموع خونهایی که نشانه های حیض را دارند از ده روز بیشتر نباشد، همه آنها حیض است و مستحبّ است تا ده روز استظهار کند (چنانچه در مسأله اختصاصی [487 بعد از مسأله 480 متن اصلی] گذشت) . و اگر مجموع خونهای نشانه دار از ده روز بیشتر باشد، به مقدار ده روز از خونهای نشانه دار را حیض قرار می دهد (و بنابراحتیاط این مقدار را از اول خونها قرار می دهد) و پس از ده روز مستحاضه است . لازم به ذکر است که در تمام صورتهای این مسأله اگر مضطربه نسبت به مقداری از عدد یا وقت حیض اطمینان داشته باشد، باید آن را رعایت کند؛ بنابراین اگر اکثر حیض او منظم نباشد، ولی در سالهای اخیر وی هیچگاه عادت وی از هشت روز – مثلاً – کمتر نیست ، در این صورت باید در صورت امکان عادت خود را از این مقدار کمتر قرار ندهد، هرچند عادت تمام خویشاوندانش کمتر از آن باشد . همچنین اگر ابتدای عادت وی از جهت وقت نامشخص باشد و گاه چند روز قبل از آغاز ماه خون می بیند و گاه از آغاز ماه، ولی همیشه در سالهای کنونی وی در سه روز اول ماه خون می بیند، در این صورت خون سه روز اول ماه را باید حیض قرار دهد، هرچند نشانه های حیض را دارا نباشد.
مسأله 495- مضطربه اگر بیشتر از ده روز خونی بببیند که چند روز آن نشانه حیض و چند روز دیگر نشانه استحاضه دارد1، چنانچه خونی که نشانه حیض دارد کمتر از سه روز یا بیشتر از ده روز نباشد، همه آن حیض است2 و اگر خونی که نشانه حیض را دارد کمتر از سه روز باشد باید همان را حیض قرار دهد و تا هفت روز بقیّه به دستوری که در مسأله قبل گفته شد رفتار نماید3 و همچنین است اگر پیش از گذشتن ده روز از خونی که نشانه حیض دارد دوباره خونی ببیند که آن هم نشانه حیض را داشته باشد، مثل آنکه پنج روز خون سیاه و نه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سیاه ببیند، باید خون اول را حیض قراردهد4 و بقیّه آن را تا هفت روز به دستوری که در مسأله قبل گفته شد رفتار نماید.
این مسأله در رساله آیت الله مکارم نیست.
1- سیستانی: باید به دستوری که در ابتدای مسأله [489] گفته شد عمل نماید.
2- گلپایگانی، صافی: چنانچه خونی که نشانه حیض دارد کمتر از سه روز یا بیشتر از ده روز باشد باید به دستوری که در مسأله قبل گفته شد رفتار نماید و اگر خونی که نشانه حیض دارد کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد همه آن حیض است ولی اگر پیش از گذشتن ده روز از خونی که نشانه حیض دارد دوباره خونی ببیند که آن هم نشانه حیض را داشته باشد-مثل آن که پنچ روز خون سیاه و نه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سیاه ببیند- باید در هر دو خون که نشانه حیض دارد احتیاط کند به ترک آنچه بر حائض حرام است و بجا آوردن کارهای مستحاضه.
خوئی، تبریزی، وحید: چنانچه خونی که نشانه حیض دارد کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد همه آن حیض است و اگر همه آن را که نشانه حیض دارد نشود حیض قرار دهد مثل آن که پنج روز به نشانه های حیض و پنج روز به نشانه های استحاضه و پنج روز دوباره به نشانه های حیض ببیند، پس اگر آنچه به نشانه های حیض است هر کدام را بشود حیض قرار دهد به این که هر کدام کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد. باید در هر دو خون احتیاط کند*و آنچه در وسط است و به نشانه های حیض نیست استحاضه قرار دهد و اگر فقط یکی از آنها را بشود حیض قرار داد همان را حیض و بقیّه را استحاضه قرار دهد.
. تبریزی: باید اولی را حیض و بقیّه را استحاضه قرار دهد.
* وحید: به جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه...
فاضل: چنانچه خونی که نشانه حیض دارد کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد خونی که نشانه حیض دارد حیض است و خونی که نشانه استحاضه دارد استحاضه می باشد و اگر خونی که نشانه حیض را دارد کمتر از سه روز باشد باید به عادت خویشان خود نگاه کند اگر هفت روز است باید هفت روز حیض و بقیّه را استحاضه قرار دهد و اگر عادت خویشان کمتر از هفت روز یا بیشتر از هفت روز است به دستوری که در مسأله قبل گفته شد عمل نماید، یعنی باید همان را حیض قرار دهد و تا هفت روز بقیّه به دستوری که در مسائل قبل گفته شد رفتار نماید. و اگر پیش از گذشتن ده روز از خونی که نشانه حیض دارد دوباره خونی ببیند که آن هم نشانه حیض را داشته باشد، مثل آن که پنج روز خون سیاه و نه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سیاه ببیند، باید خون اول را حیض قرار دهد و بقیّه آن را تا هفت روز به دستوری که در مسأله قبل گفته شد رفتار نماید.
بهجت: چنانچه خونی که نشانه حیض دارد کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد، همه آن حیض است و اگر خونی که نشانه حیض دارد، کمتر از سه روز باشد باید بنابراحتیاط تا هفت روز را حیض قرار دهد.

http://portal.anhar.ir/node/1292
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یُفْلِحُونَ.وبا هر دروغى که به زبانتان مى‌آید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا کسانى که بر خداوند دروغ مى‌بندند رستگار نمى‌شوند.(نحل/116)
لبخند عزیز !
زهرا درست می گه حالا که اینقدر قرص هورمونات رو به هم ریخته بهتره دیگه نخوری.البته زیر نظر پزشک.
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یُفْلِحُونَ.وبا هر دروغى که به زبانتان مى‌آید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا کسانى که بر خداوند دروغ مى‌بندند رستگار نمى‌شوند.(نحل/116)
عسل هانی عزیز سلام!
درباره خمس نظر مراجع در هر کدام از مواردی که گفتی تفاوت داره.بنابراین اگر از مرجع خودتون سوال می کردید بهتر بود.اما برای کمک به شما این موارد رو به طور جداگانه می گم.
1.در باره کتاب ها
اگر کتابی خریداری شد و مطالعه نشده خمس تعلق می‌گیرد؟

آیت‌الله خامنه‌ای: اگر هنگام خرید مورد نیاز بوده و با درآمد بین سال خریداری شده خمس ندارد.

آیت‌الله سیستانی: بله.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: اگر مورد نیاز فعلی دانشجو باشد و اتفاقا مورد استفاده قرار نگرفته خمس ندارد.

آیت‌الله نوری همدانی: اگر در معرض استفاده است ولو استفاده نکرده است خمس ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: خمس ندارد.




وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یُفْلِحُونَ.وبا هر دروغى که به زبانتان مى‌آید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا کسانى که بر خداوند دروغ مى‌بندند رستگار نمى‌شوند.(نحل/116)
درباره لباس ها و عطر و ادکلن و لوازم تحریر اگر قبلا مصرف شده و الان دیگه استفاده نمی شه خمس نداره ولی اگر استفاده نشده و به مدت یک سال در خانه مانده اند به آنها خمس تعلق می گیره.


درباره طلا اگر به عنوان زینت استفاده میشه و مقدار اون در حد متعارفه خمس نداره ولی اگر به عنوان کالای ذخیره ای خریداری شده خمس داره .


درباره سکه ها مثل بقیه اموال اگر تا یک سال ذخیره شده باشه خمس داره

درباره ارث چون رسما به نام ایشون نیست و از منافعش بهره نمی بره خمس اون املاک به گردن همسرتون نیست.
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یُفْلِحُونَ.وبا هر دروغى که به زبانتان مى‌آید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا کسانى که بر خداوند دروغ مى‌بندند رستگار نمى‌شوند.(نحل/116)
ـ آیا پولی که برای مصارف ضروری زندگی و نیز خرید خانه در بانک گذاشته شده و سال خمسی نیز فرا رسیده خمس تعلق می‌گیرد؟

آیت‌الله خامنه‌ای: آنچه که از درآمد بین سال تا سر سال خمسی صرف در مخارج و نیازمندی‌های زندگی نشود و اضافه بماند خمس دارد حتی در مفروض سؤال.

آیت‌الله سیستانی: خمس دارد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: بلی خمس تعلق می گیرد لکن نسبت به پول تهیه خانه اگر طوری باشد که احتیاج به خانه ملکی شخص برای سکونت خود داشته باشد و به غیر این طریق که پول را تدریجاً در بانک جمع کند قادر بر تهیه مسکن نباشد، خمس ندارد.

آیت‌الله نوری همدانی: از جواب سوال ۲ معلوم شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: چنانچه سال خمسی بر آن بگذرد باید خمس آن پرداخت گردد ولی در صورتی که برای پرداخت خمس در زحمت باشید مجاز هستید خمس آن را به ذمه بگیرید و هر زمان توانستید بپردازید
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یُفْلِحُونَ.وبا هر دروغى که به زبانتان مى‌آید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا کسانى که بر خداوند دروغ مى‌بندند رستگار نمى‌شوند.(نحل/116)
درباره پول جهاز:

سوال: آیا به جهیزیه یا پولی که برای آن کنار می گذ ارند، خمس تعلّق می گیرد؟

امام خمینی(ره):
جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا جهیزیه دختر را تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند به طوری که تهیه نکردن آن عیب است؛ چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد. ولی اگر پول کنار بگذارد خمس دارد.
(تحریر الوسیله، 1408 هـ ق، ج1، ص 359 و 360، م 177 )
(توضیح المسائل، 1385، ص 253، م 1777)
(استفتائات، 1380، ج1، ص 353، س 28)

آیة الله بهجت(ره):
جهیزیه: تهیه جهیزیه در سال هایی که دختر در معرض شوهر نمودن است، خمس ندارد.

پول آن: اگر پولی را برای تهیه جهیزیه پس انداز نماید در صورتی که با آن پول در یک مرتبه نمی شود تمام آن را خرید و در مدت کمی مثلاً دو یا سه سال می تواند آن چیز را بخرد و عرفاً می گویند محتاج به آن چیز است، خمس ندارد.
(استفتائات، 1386، ج 3، ص 35 و 36، س 3498 و 3499)
(توضیح المسائل، 1381، ص 272، م 1391)

آیة الله تبریزی(ره):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند. چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش هم زیاد نباشد، بنابر احتیاط لازم خمس آن را بدهد و اگر از شأنش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد و آنچه را قبل از سال بلوغ دختر به او تملیک کرده اند تخمیس آن بر دختر حتی بعد از بلوغ واجب نیست.

پول آن: چنانچه پول جهیزیه نگهداری شود و از آن سال بگذرد، خمس آن باید داده شود.
(توضیح المسائل، 1383، ص 263، م 1786)
(استفتائات، 1385، ج2، ص 153،س 714)
(استفتائات، 1385، ج2، ص 177، م 821)

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر به علت عدم توانایی از تهیه یکباره آن هنگام نیاز، ناگزیر از تهیه تدریجی و نگهداری آن برای زمان احتیاج باشید و مقدار آن هم به اندازه شان عرفی شما باشد، که در این صورت جز موونه محسوب می شود و خمس ندارد.

پول آن: اگر پول جهیزیه را کنار می گذارند باید سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن که بخواهند در آینده نزدیک صرف خرید لوازم ضروری ازدواج نمایند و با پرداخت خمس آن نتوانند باقیمانده لوازم مورد حاجت را تهیه کنند.
(اجویة الاستفتائات، 1387، ص 191، با استفاده از س 918 و ص 189 با استفاده از س 906)


آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سال های متعدد، تدریجاً تهیه کند و تهیه نکردن جهیزیه منافی شانش باشد هر چند از جهت این که نتواند در وقتش تهیه کند، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری جهیزیه بخرد که از شأنس زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، خمس آن را لازم نیست بدهد.
(توضیح المسائل، 1425 هـ ق، ص 1747 ، م 1747)
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
کسی که برای تأمین مخارج زندگی در سال های آینده همچون جهیزیه دختر یا خرید منزل، لازم است پولی یا جنسی را کنار بگذارد و بدون این کار نتواند در سال های آینده مخارج خود را تأمین کند؛ پول یا جنسی را که کنار می گذارد خمس ندارد.
(المسائل الشرعیه، 1428، هـ ق، ص 387، م 1785)
(توضیح المسائل، 1383، ج2، ص 11، م 1786)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر جهیزیه در وقتی تهیه شود که دختر در معرض ازدواج است و اتفاقاً چند سال بگذارد و شوهر نکرده باشد خمس ندارد ولی اگر مثلاً دختر در سن پنج سالگی باشد و تدریجاً برای او جهیزیه بخرند خمس دارد.

پول آن: اگر تهیه بعضی اقلام جهیزیه بدون کنار گذاشتن پول که قهراً سال هم بر آن می گذرد و برای شخص یک جا خریدن ممکن نباشد در این صورت به پولی که جهت تهیه آن کنار گذاشته خمس تعلّق نمی گیرد.
(جامع الاحکام، 1382، ج1، ص 207، س 748 و 750)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید و یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه کنند و تهیه آن مورد حاجت باشد خمس ندارد.

پول آن: اگر برای تهیه جهیزیه مورد نیاز و در حد شأن راهی غیر از این نداشته باشید و در موقع نیاز نتوانید تهیه کنید، در این صورت خمس به آن تعلّق نمی گیرد.
(توضیح المسائل، 1384، ص 296، م 1829)
(جامع المسائل، 1379، ج 1، ص 187، م 743)
(جامع المسائل، 1379، ج 1، ص 188، س 746)

آیة الله گلپایگانی(ره):
جهیزیه: اگر موقعی که دختر در معرض ازدواج است اجناس به عنوان جهیزیه مورد حاجت او خریداری نمایند خمس به آن تعلّق نمی گیرد اگر چه سال بر آن بگذرد.

پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد.
(مجمع المسائل، 1411هـ ق، ج1، ص 337، س 173 و با استفاده از س 171و 172)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
جهیزیه: در مناطقی که اگر جهیزیه را قبلاً تهیه نکنند عیب است و یا این که تهیه آن جز به صورت تدریجی مشکل است، خمس ندارد. در غیر این صورت خمس دارد.

پول آن: اگر پول کنار بگذارند خمس به آن تعلّق می گیرد، اما اگر زیاد در زحمت باشد، خمس آن را به آن ها می بخشیم. (برای کسانی که از نظر موقعیت مالی، ضعیف هستند.)
(توضیح المسائل، 1386، ص 281، م 1500)
(استفتائات، 1383، ج 3، ص 112، س 334)

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر در منطقه ای باشد که معمولاً جهیزیه دختر را به تدریج تهیه می کنند به این معنا هر سال مقداری از آن را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن، جهیزیه بخرد و از شأنش زیاد نباشد، لازم نیست خمس آن را بدهد.

پول آن: اگر نمی تواند وسائل جهیزیه را از درآمد بین سال خریداری نماید و به اندازه احتیاج و متعارف باشد، خمس ندارد.
(توضیح المسائل، 1386، ص 253، م 1773)
(هزار و یک مساله فقهی، 1383، ج1، ص 84، س 294)

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند در صورتی که آن شخص نتواند در غیر این صورت جهیزیه را تهیه کند و ندادن جهیزیه منافی شأن او باشد چنان چه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد.

پول آن: اگر کنار گذاشتن جنس به دلیل عدم توانایی یا قدیمی شدن مدل آن، مقدور نیست، می تواند پول کنار بگذارد و خمس ندارد.
(توضیح المسائل، 1383،
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یُفْلِحُونَ.وبا هر دروغى که به زبانتان مى‌آید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا کسانى که بر خداوند دروغ مى‌بندند رستگار نمى‌شوند.(نحل/116)
خدا قوت ژیلا جون

امروز پوست پام رو میخاروندم یدفعه نگاه کردم دیدم اندازه ی یه سر سوزن پوستم خراشیده شده و کمی خون ازش ببرون اومده اما جاری نشده بود، ناخنام رو بررسی کردم خونی نبود ، اگه با اون دستم به جایی دست زده باشم همه رو باید آب بکشم؟



یالله یا کریم یا أول یا آخر یا مجیب 💚 لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم رَبِّ لا تَذَرْني فَرْداً وَ اَنْتَ خَيْرُالْوارثين
ژیلاجون سلام .
همکارم حدود یک ماه پیش با خواستگارش به توافق می رسند و قرار میشه یه صیغه 3 ماه بخونن تا با هم بیشتر آشنا بشن . اما توی هفته اول بینشون شکرآب میشه و همه چیز بینشون تموم میشه و هرکی میره دنبال کار خودش . اما حرفی از مابقی مدت زمان صیغه زده نمیشه . الان با یکی دیگه قرار ازدواج گذاشتن و میخوان عقد کنن ولی نمیدونه صیغه قبلی رو چکار کنه ؟ ( یعنی هنوز حدود 40 - 50 روز از اون صیغه باقی مونده ) . بعد یه سوال دیگه در این رابطه : دختر باکره باید برای عقد موقت عده نگه داره ؟ منظورم اینه غیر از 3 ماه صیغه ، باید 4 ماه هم برای عده منتظر باشه ؟
ممنون از کمکت .
خداوندا، خداوندا !!!قرارم باش و یارم باش ... جهان تاریکی محض است !!!می‌ترسم ،کنارم باش ...
من همیشه قبل پری دو روزشو لک دارم اونم شدید نیست مثلا ببخشید دستمال میزارم لک قهوه ای میشه کما زیاد نه


میخواستم ببینم باید تو اون دو روز نماز بخونم؟؟
مرسی
خدا جونم شکرت❤️خیلی دوست دارم❤️
با عرض معذرت از همه دوستان به خاطر تاخیر در جواب!
بهانه عزیز سلام!
در صورتی که به خون آلوده شده باشه باید آب بکشید.
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکُمُ الْکَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ لَا یُفْلِحُونَ.وبا هر دروغى که به زبانتان مى‌آید نگویید: این حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشید. زیرا کسانى که بر خداوند دروغ مى‌بندند رستگار نمى‌شوند.(نحل/116)
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2790
2778
2791
2779
2792
داغ ترین های تاپیک های امروز