2777
2789

✨﷽✨


✅چرا باید خدا را عبادت کنیم با اینکه از ما بی نیاز است؟


✍روزی جوانی نزد حضرت موسی علیه السلام آمد و گفت: ای موسی خدا را از عبادت من چه سودی می رسد که چنین امر و اصرار بر عبادتش دارد؟ حضرت موسی علیه السلام فرمود: یاد دارم در نوجوانی از گوسفندان شعیب نبی چوپانی می کردم.  روزی بز ضعیفی بالای صخره ای رفت که خطرناک بود و ممکن بود در پایین آمدن از آن صخره اتفاقی برایش بیفتد.


با هزار مصیبت و سختی خودم را به صخره رساندم و بز را در آغوش گرفتم و در گوشش گفتم: ای بز ! خدا داند این همه دویدن من دنبال تو وصدا کردنت برای برگشتن به سوی من، به خاطر سکه ای نقره نیست که از فروش تو در جیب من می رود. می دانی موسی از سکه ای نقره که بهای نگهداری و فروش تو است، بی نیاز است. دویدن من به دنبال تو و صدا کردنت به خاطر خطر گرگی است که تو نمی بینی و نمی شناسی و او هر لحظه اگر دور از من باشی به دنبال شکار توست.


🌟ای جوان بدان که خدا را هم از عبادت من و تو سود و زیانی نمی رسد، بلکه با عبادت می خواهد از او دور نشویم تا شیطان بر ما احاطه پیدا نکند و در دام حیله های شیطان نیفتیم... "وَ مَنْ‌ يَعْشُ‌ عَنْ‌ ذِکْرِ الرَّحْمٰنِ‌ نُقَيِّضْ‌ لَهُ‌ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ‌ قَرِينٌ‌ " و هر کس از یاد خدا روی‌گردان شود شیطان را به سراغ او میفرستیم پس همواره قرین اوست (زخرف 36)


📚الانوار النعمانیه


لطفا نشر دهید

اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

🌺مراقب وسوسه های شیاطین باشید.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ

مَلِكِ النَّاسِ

إِلَهِ النَّاسِ

مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ

الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ  

مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ



💥خطر وسوسه های شیاطین جن و انس، دائما در کمین انسان است.

و بالاترين خطرها نیز، پنهان ترين آن هاست كه وسوسه درونى باشد.


✅ بدون استمداد از خدا نیز، امكان مبارزه با شرور نيست.


❌ پس برای در امان ماندن از خطر وسوسه ها، باید دائما به خدا پناه ببريم.


الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج#  



🌺پیامبر اکرم فرموده اند که شیطان دو نوع است:

 ✔شیطانی جنی که با خواندن ذکر لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم از شما دور می شود و

 ✔شیطان انسی که با فرستادن صلوات بر پیامبر و خاندانش از شما دوری می جوید.

انواع وسوسه


⬅️ اوّلين وسوسه‏ ى شيطان، ايمان نياوردن به اعتقادات حق است كه در نتيجه انسان كافر، مشرك يا منافق گردد.


⬅️ اگر انسان در اين مرحله موفق شود و شيطان را شكست دهد، #شيطان او را نسبت به انجام ندادن فرامين الهى و ارتكاب خلاف وسوسه مى‏ نمايد.


⬅️ اگر شيطان در اين مرحله نيز موفق نگردد، در جهت و انگيزه ى اعمال صالح #وسوسه مى‏ نمايد تا آثار شايسته بر آن اعمال مترتّب نشود و انسان به قرب الهى نرسد.


🔹آیت الله حائری شیرازی:


شیطان چطور انسان را نسبت به خداوند، طلبکار می‌کند؟


🔸انسان، تحت‌تأثیر وسوسه‌ها، فکر می‌کند که ائمه (ع) به او توجه نکرده‌اند. شیطان، به انسان ‌می‌گوید خدا به تو بی‌اعتنایی کرد و تو را دست کم گرفت تا در نتیجه انسان، حالتی طلبکارانه نسبت به خدا پیدا کند. وقتی هم که انسان این حالت را پیدا کرد، دیگر قدمش به سمت عبادت، محکم حرکت نمی‌کند و دلش به طرف مناجات، خوب پیش نمی‌رود؛ چون فکر می‌کند آنچه حقش بوده را به او نداده‌اند و آنچه لازم داشته را خدا در اختیارش نگذاشته است. شیطان، راهش اینست که #کمبودها را به‌عنوان #بی‌اعتنایی_خدا نسبت به انسان مطرح کند!


🔸آن انسانی که کنار تو می‌نشیند و مدام از ضعف‌ها، نقص‌ها و مشکلات می‌گوید، خط او، خط شیطان است! آن انسانی که از خوبی‌ها، پیشرفت‌ها و نتایج می‌گوید، او خط خدا را تصویر می‌کند!


#الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج

بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

❓سوال:


مگر نه این است که ما مختاریم، پس چرا اختیار افکارمان را نداریم و بعضی اوقات شیاطین افکاری در ذهن ما می اندازند که از آنان بیزاریم

چگونه کنترل بی قید و شرط افکارمان را به دست بیاریم؟


✅ پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم


بله ما اختیار داریم که مثلا بدن خودمان را سالم نگه داریم. ولی یک وقت می بینید که میکروب‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها می ایند و ما را مریض می کنند.

دیگر این از اختیار ما خارج است. نسبت به افکار این گونه هم که شما گفتید این ها هم از اراده انسان خارج است. به همین دلیل هم در روایات داریم که مواخذه و مجازاتی ندارد. چون اگر می خواست به اختیار خود انسان باشد، خب کیفر داشت ؛ ولی کیفر ندارد چون به اختیار خود انسان نیست.

منشاء آن هم‌ شیطان است. همان طوری که شما نوشتید و شیطان هم کارش همین است. مثل این می‌ماند که بگوئیم که چرا ویروس آدم را مریض می کند؟ خب ویروس کارش همین است دیگر. ویروس کارش این است که آدم را مریض کند. شیطان هم کارش همین است که فکر شما را مشغول کند.

اما چه‌کار کنیم که از این افکار نجات پیدا کنیم؟


۱. اهمیت ندهیم. نترسیم. بی‌خیال باشیم.

۲. ذکر "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم" و "لا اله الا الله" را زیاد بگوئیم.

روزی هم یک بار نماز حدیث نفس را بخوانیم. مثل نماز صبح دو رکعت است.

۳. سر خود را با سدر بشوریم.

۴. مسواک مرتب بزنیم.

۵. ورزش کنیم.

۶. روزه های مستحبی هم‌ بیشتر بگیریم.

این کارها را انجام بدهید ، ان دو مورد اول مهم است. بی خیال بودن و ان دو ذکری که گفتم. ان ها مهم است.



⏪⏪ کانال اصول دین ایتا


استاد رضا محمدی شاهرودی

🔰سوال:


سلام علیکم وقتتون بخیر

بنده شدیدا دچار ضعف ایمان شدم نمازمیخونم اما ازسررفع تکلیف دیگه میلی بخوندن ذکرودعا ندارم مشکلات زیادی دارم هرباربا ایمان قلبی توکل ومتوسل شدم نتیجه ی عکس گرفتم هرباردعا کردم عینا دیدم که عکس اون حاجت برام پیش اومده دیگه میلی به دعا کردن ومتوسل شدن ندارم هرچندزبانی میگم حکمت ومصلحت اما دیگه نمیتونم درک کنم که ازاول زندگی مشکلات  فقط مصلحت برای من بوده دلم راضی نمیشه نمیتونم از عمق وجود این مسئله را بپذیرم لطفا راهنمایی کنید


✅پاسخ:


بسم الله الرحمن الرحیم


کار شیطان همینه که وقتی انسان توسلی پیدا میکنه و میاد دعایی بکنه دعاش داده نمیشه یا اینکه یه حادثه دیگه ای براش رخ میده یا عکس اون اتفاق میفته میشینه اینه رو بهم متصل میکنه و میگه که گفتی فلان حاجت رو بده ،اون حاجتت رو که بهت ندادن اینم ازت گرفتن

این کار شیطانه و شیطان این کارا رو میکنه و وقتی هم که انسان باورش میشه و میپذیره و تسلیم شیطان میشه معلوم میشه که این گام به گام میاد جلوتر و روز به روز بدتر میشه

شما شیطان رو لعنت کنید

ذکر لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم رو  زیاد بگین

و هیچ ارتباطی برقرار نکنید بین اون دعاهایی که میخونید و توسلاتی که دارید و اون حوادثی که رخ میده

واقعا اینجوری نیست که شما خیال بکنید که چون دعا کردید مشکل براتون پیش اومده

این رو نه عقل قبول میکنه،نه قران ،نه روایات ، نه علم

دقیقا مثل این میمونه که بگیم که علت تاریکی زمین خورشیده

خورشید کارش تاریک کردن که نیست کارش روشن کردنه

دعا کارش بدبختی نیست خوشبختیه

نه اینها حرف شیطانه و باید به حرف شیطان گوش نکنید و پوزه ش رو به خاک بمالید با اندیشه درست دین

اندیشه ای که الان داریم.


📍 کانال اصول دین @osooledin  📍


پاسخ به سوالات اعتقادی توسط

حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی

🔮تاثیر دعا کردن در تغییر تقدیر و سرنوشت 


✅ پاسخ

بسم‌الله الرحمن الرحیم

مقدّری از پیش تعیین نشده، خود انسان به دست خودش #تقدیر و سرنوشتش را رقم می‌زند؛ یکی از آن علل و عواملی هم که سرنوشت را عوض می‌کند دعا است.


پیامبر فرمودند «الدّعاُ يَرُدُّ القضاءَ وَ قَد اُبرِمُ اِبراماً» دعا، قضایی را که محکم محکم شده را رد می‌کند و عوض می‌کند.


بنابراین اشتباه شما این است که:

یک؛ همه چیز از قبل نوشته شده و دیگر ما دست بسته‌ایم!

و دو؛ دعا هم تأثیری ندارد چون مقدّر جبری است!

نخیر! دعا، خودش از مظاهر قضا و قدَر خداست، یعنی با دعا قضا و قَدَر عوض می‌شود.


مطلب بعدی شما خیال کرده‌اید که دعا خاصیتش فقط همان حاجتی است که انسان می‌خواهد!

در حالی که ده‌ها خاصیت دارد، بلاها را دفع می‌کند و بهتر از آنچه را که انسان می‌خواهد، خدا برایش مقدر می‌کند.


خود دعا، از بهترین عبادت است؛ در روایت داریم که «الدّعا افضل العبادة» «الدعا مخ العبادة» خود #دعا بهترین عبادت است، انسان وقتی دعا می‌کند بهترین عبادت را دارد انجام می‌دهد.

وقتی می‌رود آن طرف و نتیجه دعایی که مستجاب نشده را می‌بیند آرزو می‌کند ای کاش هیچ‌کدام از دعاهایش مستجاب نمی‌شد که همه می‌افتاد آنطرف! و خواص خیلی زیاد دیگری...


اشتباه شما این است که خیال کرده‌اید که نتیجه‌ی دعا، همان حاجت حقیری است که انسان می‌خواهد! نه آن که ارزشی ندارد.  


مطلب بعدی؛ این‌که می‌گویند "مصلحت خدا..."  نه!  

"مصلحت بنده نیست" نه این‌که مصلحت خدا نباشد! مصلحت بنده نیست.

این هم که خدا [اگر قرار باشد] مصلحت را هم درست کند، باید همه‌ی عادتها را به هم بزند!  

مثلا اگر این مطلب به او داده شود... مثل این می‌مانَد که بخواهد یک آتشی به بدنش وارد شود... بعد شما بگویید خب آتش نسوزانَد! خب آتش کارش سوزاندن است و اگر بخواهد همینجوری عادتها به هم بریزد که دنیا دنیا نیست و دیگر زندگی نمی‌شود کرد! آن وقت خدا باید مرتب معجزه کند!

به طور طبیعی اگر این حاجت داده بشود او بدبخت می‌شود... بگوییم خب خدا کاری کند که بدبخت نشود یعنی عادتها را همه را به هم بریزد و علل و اسباب را همه را از کار بیندازد! یعنی همه را معجزه کند خدا! آن‌وقت دیگر نمی‌شود زندگی کرد


اشتباهات شما زیاد بود در این چند جمله‌ای که گفتید حالا من بعضی‌هایش را تصحیح کردم، بعضی‌هایش ماند.



📍 کانال اصول دین ایتا @osooledin

📌استاد رضا محمدی شاهرودی

❓سوال :

در مشکلات عادی زندگی ،ناخواسته این سوال پیش می اید که خداوند چرا ما انسان های ضعیف را خلق کرد تا دچار بلاهای دنیوی بشویم ؟

فلسفه ی خلقت انسان چیست؟

مگر خدا بنده اش را دوست ندارد ؟

با این افکار زندگی کردن در این دنیا پوچ و باطل به نظر می رسد و دلم می خواهد زودتر از این دنیا بروم.


✅پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم

شما نگاه تان به دنیا ، نگاه درستی نیست .

دنیا مدرسه است؛ این که می گویید که ما را چرا خدا به این مدرسه ( دنیا ) آورد؟ مثل این  است بگوییم که این شخصی که می خواهد در آینده به کمالاتی برسد ، می خواهد پزشک بشود ، می خواهد مهندس بشود ، می خواهد دکتر بشود می خواهد استاد دانشگاه بشود ، می خواهد آیت الله بشود ؛ این چرا درس می خواند ؟

اگر درس نخواند که به جایی نمی رسد ، اصلاً باید درس بخواند تا به آن کمالات برسد ، دنیا در واقع مدرسۂ کمالات ما است .اگر همین سختی ها نباشد، این امتحان ها نباشد ، این درس خواندن ها نباشد که انسان به جایی نمی رسد که .


شما دنیا را ،فکر می کنید که محل تفریح و استراحت و مثلا خوش بودن است ، نه، توی مزرعه جای خوابیدن نیست ، جای فوتبال بازی کردن هم نیست ، مزرعه جای کشت و کار است ، کشت و کار هم عرق ریختن دارد ، زحمت دارد دردسر دارد؛


این نگاه شما به دنیا باید عوض شود ؛ دنیا را مزرعه ببینید ، دنیا را مدرسه ببینید و دنبال شادی مطلق نباشید ، دنبال این که این جا ، خواب و خوراک باشد ، نباشید.انسان با حیوان فرق می کند ؛  بله ، حیوان برای این که بخواهد به انسان خدمت کند باید چاق باشد، مثلا گوسفند باید چاق باشد . امّا انسان لازم نیست که یا زیاد چاق بشود .

این زحمت هایی که می کشید ، این دردسر ها، و این گرفتاری هایی که دارید، این ها برای رشد شما است .


مطلب دوم این که،خدا که نخواسته است که شما دچار مصیبت و  گرفتاری بشوید، علل و اسباب دیگری دارد ؛ آن علل و اسباب را باید بررسی کنید ، تا این دردسرها و این ها ، کم بشود .تا این مصیبت ها کم شود .


و نکتۂ آخر اینکه ، اگر انسان ، آن ، عرض کنم که، هدف آفرینش را که همان رسیدن به کمال انسانی است و رسیدن به مقام قرب الهی که همان خداگونگی است ،

اگر انسان آن را خوب تشخیص بدهد ، قله را ببیند ، دیگر این عرق ریختن های کمرکشیِ کوه ، برایش سخت نیست ؛

اگر قلّه را نبیند ،خب ، بله ، می گوید من چرا عرق بریزم چرا باید از این کوه بروم بالا؟! .



کانال ایتا اصول دین @osooledin

روزی پیامبر اكرم(ص) با اصحاب خویش بر پیرزنی گذشت كه با چرخ دستی نخ ریسی می كرد. از او پرسید: خدا را به چه دلیل شناختی؟ پیرزن دستش را كه به دسته چرخ بود، برداشت و چرخ ایستاد. پیرزن گفت: به این دلیل، همچنان كه این چرخ را دستی می باید كه آن را به گردش آورد، چرخ عظیم جهان كه همواره در گردش است، دستی مقتدر می گرداند.

🔮پیامبر اکرم فرموده اند که شیطان دو نوع است:


📌 شیطانی جنی که با خواندن ذکر لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم از شما دور می شود

📌 و شیطان انسی که با فرستادن صلوات بر پیامبر و خاندانش از شما دوری می جوید.

2801
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2790
2778
2791
2779
2792