2109
واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل چیست؟

2 هفته پیش بازدید145

واکسن پیشگیری از HPV

خوبه بدونید از واکسن گارداسیل (Gardasil) برای پیشگیری از به وجود اومدن عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) استفاده می‌شه. این ویروس مسئول انواع مختلفی از سرطان‌ها از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان مجاری تناسلی و سرطان‏های مرتبط با ناحیه گلو هستش.

 در حال حاضر این واکسن در چندین نوع مختلف موجوده اما نسخه‌های اصلی اون Gardasil 4 ظرفیتی و Gardasil  9 ظرفیتی هستند. جالبه بدونید این واکسن از پروتئین‌هایی که در ویروس HPV وجود دارند، استفاده می‌کنه تا سیستم ایمنی بدن رو به سمت تولید آنتی‌بادی‌ها برای مبارزه با این ویروس هدایت کنه. با تزریق واکسن Gardasil در دوران نوجوانی یا جوانی، افراد می‌تونند در برابر عفونت‌های HPV و احتمالاً بروز سرطان‌های مرتبط با اون محافظت بشند.

استفاده از واکسن Gardasil به ویژه برای دختران و پسران در سنین 11 تا 12 سال، پیشنهاد شده اما در سنین مختلف هم می‏تونه به عنوان بخشی از برنامه‌های واکسیناسیون مورد استفاده قرار بگیره. افرادی که قبلاً به عفونت HPV مبتلا بودند هم می‌تونند از واکسن گارداسیل بشند. با این حال، توصیه می‎کنیم قبل از انجام واکسیناسیون، با پزشک یا متخصص بهداشت مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‏تونید روی نوشته کلیک کنید و به مقاله زگیل تناسلی، زگیل سرطان زا دسترسی پیدا نمایید.

درمان HPV

نحوه تزریق این واکسن

واکسن گارداسیل در سه دوز ۰٫۵ میلی‌لیتری در طول ۶ ماه به عضله تزریق می‌شه. تزریق دوم ۱ یا ۲ ماه پس از اولین دوز و تزریق سوم ۴ ماه بعد از دومین تزریق انجام خواهد شد. اثر واکسن پس از سه ماه از اولین تزریق مشهود هستش. خوبه تاکید کنیم گارداسیل قادر به پیشگیری از بروز تمام انواع سرطان‌های دهانه رحم نیست و به عنوان درمان برای سرطان‌های رحم و مقعد مورد استفاده قرار نمی‌گیره. انستیتو ملی سرطان ایالات متحده آمریکا تأیید کرده که اثر این واکسن برای تیپ‌های ۱۶ و ۱۸ ویروس به مدت هشت سال باقی می‌مونه.

انواع مدل‌های موجود از واکسن گارداسیل

در حال حاضر، واکسن گارداسیل در 3 نوع مختلف عرضه می‌شه. نوع اول دارای ۴ ظرفیت هستش و شامل تیپ‌های 6، 11، 16، 18 ویروس HPV می‌شه. نوع دوم ۹ ظرفیتی بوده و تیپ‌های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 ویروس HPV رو پوشش می‌ده. نوع سوم این واکسن توسط یک شرکت بریتانیایی به نام گلاکسواسمیت‌کلاین تولید می‏شه. این واکسن دو ظرفیتی بوده و صرفا شما رو مقابل تیپ‌های ۱۶ و ۱۸ ویروس HPV، واکسینه می‎کنه.

بررسی عوارض واکسن

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، ۹۷ درصد از عوارض گزارش شده واکسن‌ها، عوارض خفیف بودند و تنها ۳ درصد از افرادی که این واکسن رو زدند، با عوارض جدی همراه شدند. رایج‌ترین عوارض این واکسن مواردی مثل سردرد، تب، تهوع، سرگیجه، درد در ناحیه تزریق، تورم، خارش، و غش در پانزده دقیقه اولیه پس از تزریق هستند. اضافه می‎کنیم مرکز کنترل و پیشگیری بیماری  HPV  عوارض جانبی واکسن‌ها رو در اکثر مواقع خفیف اعلام کرده که شایع‌ترین‌شون درد و قرمزی در محل تزریق بوده.

آیا تزریق واکسن برای آقایون لازمه؟

اگرچه بسیاری از منابع، تزریق واکسن گارداسیل رو به خانم‌ها توصیه می‌کنند، اما آقایون نیز در صورت مشورت با پزشک می‎تونند در بازه سنی ۱ تا ۲۱ سال، از واکسن Gardasil استفاده کنند. این واکسن به آقایون کمک می‎کنه در برابر ویروس پاپیلومای انسانی، سرطان مقعد و آلت تناسلی محافظت بشند. همچنین، افرادی که با همجنس خود روابط دارند، هم باید از این واکسن استفاده کنند.

قیمت واکسن گارداسیل چقدره؟

قیمت واکسن گارداسیل چقدره؟

قیمت واکسن گارداسیل بر اساس نرخ ارز و نوسانات بازار تعیین می‌شه، بنابراین نمی‌شه به‌طور دقیق قیمت ثابتی برای اون تعیین کرد. با توجه به نوسانات قیمت ارز در بازار، قیمت واکسن گارداسیل هم تغییر پیدا می‎کنه. در حال حاضر، با توجه به نوسانات زیاد ارز، قیمت واکسن گارداسیل در بازار آزاد به نسبت قبل افزایش پیدا کرده. متاسفانه این واکسن در بازار آزاد به نسبت هلال احمر سه برابر گرون‎تر فروخته می‌شه.

جمع بندی مطالب و کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم با واکسن گارداسیل بیشتر آشنا بشیم و نکاتی رو در خصوص اون یاداور بشیم. بهتره قبل از تزریق این واکسن با دکتر مشورت کنید. پیشنهاد میکنیم اگه نوجوان 10 تا 15 ساله دارید، زدن این واکسن رو مد نظر قرار بدید و حتما اون‏هارو واکسینه کنید.

 

 

 

 

 

 

Top of Form

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
15535 بازدید

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
12975 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
12559 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

3 روز پیش
|
3664 بازدید