2733
2734
عنوان

آسیب تلویزیون به کودکان زیر دو سال

20754 بازدید | 29 پست

یک دهه پیش، آکادمی متخصصان کودک آمریکا به والدین پیشنهاد کرد تماشای تلویزیون توسط کودکان زیر دوسالشان را محدود کنند. در آن زمان این پیشنهاد بیشتر از آن که پایه و اساس علمی داشته باشد، ‌به حس و شهود این متخصصین وابسته بود، چرا که در آن موقع، علم رشد کودک و تاثیر تماشای تلویزیون،‌ خود در دوره نوپایی بود و هنوز اول راه بود.

اما بالاخره این بخش از علم هم رشد یافت و با این که رشدش همچنان هم ادامه دارد،‌ به حدی رسیده که آکادمی متخصصان کودک آمریکا در مورد تماشای تلویزون، ویدئو یا هر صورت منفعل دیگری از رسانه در کودکان زیر دو سال، ادعای جدید و البته این بار به شدت علمی منتشر کنند.


این متخصصین تاکید دارند که نه تنها تماشای تلویزیون در این سن خوب نیست، بلکه احتمالا آسیب هم می‌رساند.


رسانه‌های تصویری، چه بدون هدف فقط در حال پخش شدن باشد و چه به طور خاص از آن به عنوان ابزار آموزش کودک استفاده شود، تاثیرات منفی بالقوه‌ای دارد و به گفته آکادمی متخصصان کودک آمریکا یا ای.ای.پی، برای کودکان زیر دو سال هیچ تاثیر مثبت شناخته‌شده‌ای ندارد.



ای.ای.پی می‌افزاید: «هرچند ممکن است برنامه‌های نوزاد یا نوپا سرگرم‌کننده باشد، اما نباید آن‌ها را به عنوان آموزشی فروخت و یا والدین نباید آن را به عنوان ابزار آموزشی فرض کنند


از سال 1999،‌ یعنی زمانی که ای.ای.پی برای اولین بار چنین موضوعی را مطرح کرد،‌ رسانه‌های تصویری منفعل مانند تلویزیون، دی.وی.دی.پلیر،‌ ویدئوهای رایانه‌ای و ... خیلی خیلی فراگیرتر شده‌اند و کودکانی که حدودا 12 ماه سن دارند به طور متوسط بین یک تا دو ساعت از روز خود را به تماشای آن‌ها می‌گذرانند.



(نمایشگرهای تعاملی مانند آی‌پدها و سایر تبلت‌ها در توصیه‌های جدید در نظر گرفته شده‌اند). گروه سنی تولد تا 2 سال به یک هدف اولیه برای برنامه‌های تبلیغاتی آموزشی بدل شده و این برنامه‌ها اغلب توسط والدینی که متقاعد شده‌اند چنین برنامه‌هایی مفیدند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.


با گسترش صفحه‌های نمایش، مطالعه هم گسترده شد. به گفته لری براون، متخصص کودکان و از اعضای ای.ای.پی،‌ از سال 1999 تاکنون حدود 50 مطالعه در زمینه تماشای رسانه‌های تصویری در کودکان زیر دو سال انجام گرفته‌اند.


این مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که کودکان تا قبل از دو سالگی واقعا از‌ آن‌چه روی نمایشگر اتفاق می‌افتد چیزی سر در نمی‌آورند. از زمانی که بتوانند آن را درک کنند،‌ یعنی بعد از 2 سالگی، رسانه تصویری می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد، اما تا قبل از آن، تنها یک ابزار درخشان و هیپنوتیزم‌کننده است.


ممکن است تلویزیون در شب باعث شود که کودک زودتر بخوابد، اما هزینه‌ای که برای این فایده در بلندمدت خواهید پرداخت، خواب بی‌نظم و آشفته در آینده است. با این که مشکلات خواب ناشی از تلویزیون به طور مستقیم مورد مطالعه قرار نگرفته، اما خواب ضعیف در نوزادی به طور کل با مشکلات خلقی، یادگیری و رفتاری مرتبط است.


علاوه بر همه این‌ها،‌ یکی از مشکلات تلویزیون،‌ از بین بردن سایر فرصت‌های مفید است. وقتی تلویزیون روشن است،‌ والدین حرف نمی‌زنند. این در حالی است که حرف زدن آن‌ها سهم مهمی در رشد زبانی نوزاد دارد.


سه مطالعه نشان داده‌اند که هر چه زمان تماشای تلویزون بیشتر باشد،‌ تاخیر بیشتری در رشد به وجود می‌آید. البته مشخص نیست که تاثیر تلویزیون است یا به عامل سومی برمی‌گردد. مثلا والدینی که نوزاد خود را جلوی تلویزیون رها می کنند،‌ آموزگاران خوبی هم برای او نیستند.



به هر حال ای.ای.پی این نتیجه را نگران‌کننده می‌داند. به این مشکلات، مشکل در توجه کودک را هم باید بیافزاییم.


حتی وقتی نوزاد را مستقیم جلوی تلویزیون نگذارید و تلویزیون در واقع فقط در زمینه باشد،‌ در بازی نوزاد اختلال ایجاد می‌کند، در حال که بازی، فواید رشدی عمیقی دارد. بهتر است بگذارید نوزاد خودش، خود را سرگرم کند،‌ تا این که تلویزیون را روشن کنید.


براون در این‌باره می‌گوید: ما می‌دانیم که شما نمی‌توانید 24 ساعت شبانه‌روز را با نوزاد خود بگذرانید. بسیار خوب. خوب است اجازه دهید او به طور مستقل بازی کند. این زمان ارزشمندی است. آن‌ها می‌توانند مسئله را حل کنند. آن‌ها از تصور خود استفاده می‌کنند، خلاقانه فکر می‌کنند و خودشان را سرگرم می کنند


بازی‌های رایانه‌ای که ادعای آموزشی دارند،‌ به گفته براون، اثبات علمی ندارند. همچنین صفحه‌های لمسی لزوما بد نیستند، اما هنوز نمی‌دانیم که چه تاثیری روی کودک می‌گذارند و باید در این مورد مطالعه شود.

"برگرفته از سایت کنجکاو"
دنا! بر من اگر آفتاب از دامان تو به پایین می خزد، آنسوی افق، دیارانی است که بر آمدن مهر را از شانه های تو می بینند...غروب برای من هماره پیشاهنگ بامدادی دیگر است. (برای دختر عزیزم "دنا" )


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

مرسی
پسر من برعکس اصلا تلویزیون نگاه نمی کنه. البته خودم هم عادتش ندادم. ولی می گن حتی اگه تلویزیون هن نگاه می کنن نباید منفعلانه باشه یعنی باید باهاش در مورد صحنه ها صحبت بشه
2742
نرگس جان دختر من 15 ماهشه یکی دو ماهیه سی دی واسش میزارم الان یکدفعه بذهنم رسید درباره ی این موضوع سرچ

کنم و واقعن مطلب بجایی بود و به نظر من مهم :)

اره برای بالای دو سال هم محدودیت قائل شدند :)
دنا! بر من اگر آفتاب از دامان تو به پایین می خزد، آنسوی افق، دیارانی است که بر آمدن مهر را از شانه های تو می بینند...غروب برای من هماره پیشاهنگ بامدادی دیگر است. (برای دختر عزیزم "دنا" )
دنا! بر من اگر آفتاب از دامان تو به پایین می خزد، آنسوی افق، دیارانی است که بر آمدن مهر را از شانه های تو می بینند...غروب برای من هماره پیشاهنگ بامدادی دیگر است. (برای دختر عزیزم "دنا" )
2740
دقیقن


من خودم ازش میپرسم سیر نشدی بعد میگه چرا

آخه میبینم بیش از اندازش داره میخوره


واقعن ممنونم باید تو رفتارم تجدید نظر کنم

به خاطر بد غذاییش جلوی تلویزیون بهش غذا میدادم تا به زور کارتون بخوره
وقتی با تی وی می خورن مزه ی غذاها رو کشف نمی کنن
متوجه نمی شن کی سیرن و کی گرسنه و این حسشون از بین می ره.

مرسی نرگس جان
دنا! بر من اگر آفتاب از دامان تو به پایین می خزد، آنسوی افق، دیارانی است که بر آمدن مهر را از شانه های تو می بینند...غروب برای من هماره پیشاهنگ بامدادی دیگر است. (برای دختر عزیزم "دنا" )
سلام با اجازه مدیریت تایپیک.

کودکان زیر 2 سال نباید تلویزیون تماشا کنند خبرگزاری فارس:
تماشای تلویزیون برای کودکان زیر 2 سال اثرات منفی بسیاری دارد؛ از این رو تماشای آن برای این کودکان توصیه نمی‌شود. به گزارش باشگاه خبری فارس "توانا"، تماشای تلویزیون در سنین پایین می‌تواند باعث تأخیر در تکلم کودکان و چاقی شود و بر توانایی تمرکز کودکان تأثیر بگذارد.
بر اساس پیش‌نویس راهبردی دولت استرالیا، کودکان 2 تا 5 ساله نباید بیش از یک ساعت در روز تلویزیون تماشا کنند. طبق آمار در این کشور، نوزادان 4 ماهه به طور متوسط 44 دقیقه در روز تلویزیون تماشا می‌کنند و کودکان زیر 4 سال حداقل 3 ساعت در روز را در برابر صفحه تلویزیون می‌گذرانند؛ هم‌اکنون 6 تا 8 درصد دانش‌آموزان استرالیایی چاق هستند.
بر اساس تحقیقات اخیر، بهتر است کودکان زیر 2 سال تلویزیون و هیچگونه رسانه الکترونیک از جمله رایانه و بازی‌های الکترونیک را تماشا نکنند. مدت نمایش این برنامه‌ها ممکن است زمانی را که کودکان باید به بازی، ارتباط اجتماعی با دیگران و شانس برای بهبود زبان خود اختصاص دهند، کاهش دهد؛ همچنین ممکن است رشد حرکات کامل چشم و مدت زمان تمرکز آنها را کاهش دهد.
ناشنوا باش، وقتی همه از محال بودن آرزوهایت سخن می گویند.
این هفته، هفتهء برآورده شدن آرزوهای توست دوست من، باور کن .....

دانشمندان با در‌نظر‌گرفتن تمام فعالیت‌هایی که یک کودک در طول روز انجام می‌دهد، توانستند آسیب‌زاترین و بدترین کاری که ممکن است یک کودک انجام دهد را شناسایی کنند و آن چیزی نیست جز تماشای تلویزیون!

مطالعات نشان می‌دهد، تماشای زیاد تلویزیون اثرات بسیار بدی روی سلامت کودکان دارد و احتمال دچار‌شدن کودکان به دسته گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشکلات، از چاقی و بیماری قلبی گرفته تا افسردگی و مشکلات رفتاری و گفتاری را افزایش می‌دهد.چندی پیش هم محققان دانشگاه کالج لندن اعلام کردند، کودکانی که بیش از 4 ساعت در روز را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند، با احتمال 100درصد بیش‌تر از دیگران ممکن است در آینده دچار حمله قلبی شوند. در ادامه مهم‌ترین آسیب‌هایی که ممکن است در اثر تماشای تلویزیون به کودک شما وارد شود را مرور می‌کنیم.
________________________________________

خطر اول: آسم

تماشا تلویزیون وتنبلی

شاید فکر‌کنید تماشای تلویزیون بهتر از بازی کودک در هوای آلوده بیرون از خانه باشد اما کودکانی که بیش از 2 ساعت در روز مقابل تلویزیون می‌نشینند، با احتمال 2برابر بیشتر از کودکان دیگر ممکن است به بیماری آسم مبتلا شوند.

این نخستین بار است که دانشمندان متوجه رابطه بین تماشای تلویزیون و بیماری‌های ریوی می‌شوند. آن‌ها معتقدند هر چقدر یک کودک فعالیت بدنی بیش‌تری داشته باشد، به همان اندازه شش‌های او عملکرد بهتری دارند.
ناشنوا باش، وقتی همه از محال بودن آرزوهایت سخن می گویند.
این هفته، هفتهء برآورده شدن آرزوهای توست دوست من، باور کن .....


خطر دوم : حمله قلبی
درگیری کودکان با بیماری‌های سالمندان

کودکان زیر 6 سال به دلیل آن‌که زمان زیادی را مقابل تلویزیون سپری می‌کنند ممکن است تا چند سال بعد در معرض ابتلا به مشکلات قلبی قرار بگیرند.

محققان می‌گویند رگ‌های خونی در چشمان کودکان مدرسه‌ای که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند به سرعت باریک می‌شود که این عامل می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی باشد. در عوض کودکانی که روزی یک ساعت فعالیت بدنی دارند وضعیت بدنی آن‌ها بسیار سالم‌تر است. امروزه کودکان حداقل 2ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون یا بازی کردن با وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر می‌کنند و در عوض فقط 36 دقیقه فعالیت بدنی دارند. به‌ازای هر یک دقیقه اضافه‌ای که کودکان در برابر تلویزیون به سر ببرند، احتمال ابتلا به فشار خون در سال‌های آینده نزدیک به 10درصد افزایش پیدا می‌کند.
ناشنوا باش، وقتی همه از محال بودن آرزوهایت سخن می گویند.
این هفته، هفتهء برآورده شدن آرزوهای توست دوست من، باور کن .....

خطر سوم: بلوغ زودرس

از بین رفتن تعادل هورمونی

تلویزیون می‌تواند میزان ترشح هورمون ملاتونین را در بدن کودکان تغییر دهد که نقش زیادی در پیشگیری از بلوغ زودرس بازی می‌کند. این هورمون ساعت داخلی بدن را تنظیم می‌کند به‌طوری که هنگام روز میزان آن در کمترین وضعیت و بعد از ساعت 8 شب به بیشترین مقدار می‌رسد اما نوری که از صفحه نمایش تلویزیون ساطع می‌شود روی تولید هورمون‌ ملاتونین تاثیر منفی گذاشته و به این ترتیب ممکن است ظهور علائم بلوغ را جلو بیندازد. دقیقا به همین دلیل است که بین کودکان امروزی و کودکانی که 30 سال پیش زندگی می‌کردند تفاوت‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد
ناشنوا باش، وقتی همه از محال بودن آرزوهایت سخن می گویند.
این هفته، هفتهء برآورده شدن آرزوهای توست دوست من، باور کن .....
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741

جدیدترین تاپیک های 2 روز گذشته

2687