2733
2734
عنوان

دندان کودک.....

2381 بازدید | 6 پست
چه موقع دندانپزشک برای نخستین بار باید کودک را معاینه کند؟
اولین ویزیت باید نزدیک به اولین سال تولدش باشد. هنگامی که اولین دندانها در دهان رویش می‌یابند که معمولاً بین سنین 6 تا 12 ماهگی صورت می‌گیرد بچه شما باید توسط دندانپزشک کودکان معاینه شود. معاینه بموقع و مراقبتهای به موقع، لبخند زیبا و سلامت دندانهای کودک شما در حال و آینده را به ارمغان می‌آورد.

چرا اینقدر زود؟ مگر یک کودک یکساله یا چند ماهه چه مشکلات دندانپزشکی ممکن است داشته باشد؟
با اهمیت‌ترین دلیل آن ایجاد و تنظیم یک برنامه مراقبتی است. مشکلات دندانی ممکن است خیلی زود بروز نمایند و بزرگترین مشکل مربوط به پوسیدگیهای ناشی از شیر دادن با شیشه به نوزاد با هدف خواباندن او می‌باشد. وقتی نوزاد شما شبها موقع خواب شیر خورده(از مادر یا شیشه شیر) و یا از آب قند و آب میوه استفاده می‌شود در معرض خطر جدی پوسیدگی قرار می گیرد. نگرانی دیگر مربوط است به بیماریهای لثه. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از کودکانی که بین سنین 2 تا 3 سالگی قرار دارند، دارای دست کم التهابی خفیف در بافت لثه‌ای می باشند. اولین ویزیت دندانپزشکی، بهترین فرصت برای پیشگیری از بروز مشکلات دندانپزشکی است. کودکانی که دندانهای سالم دارند، جویدن غذا را بهتر انجام داده و حرف زدن را به وضوح و درست یاد می‌ گیرند و ضمناً لبخندی توأم با اعتماد به نفس دارند. کودک شما از حالا شروع می‌کند که عمری را با عادات دندانی خوب بسر برد.

چگونه می توان از پوسیدگی دندانی ناشی از شیردادن و شیشه شیر جلوگیری کرد؟
شما هیچوقت نباید با شیر دادن از سینه، شیشه شیر یا آب میوه و یا دیگر مایعات شیرین بچه را بخوابانید. در این مواقع می‌توانید از شیشه حاوی آب و یا از پستانک‌های گول‌زن استفاده کنید. با مراجعه و مشاوره با دندانپزشک کودکان از مقدار کافی فلورایدی که توسط آب و مواد غذایی که با هدف پیشگیری از پوسیدگی به بچه شما می‌رسد مطمئن شوید.

چه زمانی باید شیردادن با سینه و یا با شیشه متوقف شود؟
با اطمینان از بهداشت و سلامت دندان، کودکان معمولاً از سن 12 ماهگی به بعد از شیر گرفته می‌شوند. برای کودکان شیر، غذایی کامل و لازم بوده و بهتر است تغذیه با آن ادامه یابد ولی باید توجه داشت برای خواباندن به او خورانده نشود.

آیا مکیدن انگشت شست و یا انگشتان دیگر جای نگرانی دارد؟
عادت مکیدن انگشتان برای کودکان امری طبیعی و غریزی است و معمولاً از دو سالگی به بعد از بین می‌رود، ولی اگر تا 4 سالگی ادامه یافت و شما از ترک آن دلسرد و نومید شدید باید بدانید که طولانی شدن این عادت می‌تواند ایجاد تغییراتی چون شلوغی و کجی دندانها و مشکلات فکی بنماید. دندانپزشک با ارائه راهکارهایی چگونگی پیشگیری از طولانی شدن این عادت را به شما آموزش می دهد.

از چه زمانی باید دندانهای کودکان را تمیز کرد؟
هرچه زودتر، بهتر. در دوره نوزادی توسط یک پارچه تمیز و نم‌دار لثه و دندانهای کودکتان را تمیز کنید. اگر دندانپزشک کودکتان استفاده از فلوراید را بمنظور جلوگیری از پوسیدگی توصیه نموده است. شما با مالیدن مقدار کمی از خمیر دندان حاوی فلوراید، دندانهای او را تمیز کنید. بعدها دندانهای کودکتان را با استفاده از خمیر دندان فلورایددار و مسواک‌های کوچک و نرمی که بدین منظور ساخته شده‌اند ، مسواک نمائید. ضمناً از یاد نبرید که بیشتر بچه‌ها از مسواک زدن صحیح و مؤثر، عاجز و ناتوانند.

چند توصیه مهم در مورد دندان درآوردن؟
از سن 6 ماهگی تا 3 سالگی به هنگام رویش دندانهای شیری، لثه مقداری آزردگی پیدا می‌کند. بیشتر کودکان در این مواقع از لیسک‌های دندان‌گیر، قاشق سرد و یا پارچه‌های مرطوب خوششان می‌آید. برخی از والدین حلقه‌های دندان‌گیر خنک شده را به دست بچه می‌دهند و برخی هم مالیدن لثه‌های نوزادشان را بوسیله انگشتان تمیز لازم می‌دانند.



مراقبت از دندانها با رویش اولین دندانهای شیری آغاز می شود، گرچه تمیز کردن و ماساژ لثه ها قبل از رویش دندان به تمیز نمودن دهان و رویش دندانها کمک می کند و تمیز کردن را در این مرحله می توان با پیچیدن گاز مرطوب دو لایه یا پارچه تمیز به دور انگشتان والدین انجام داد. این اقدام باید روزی یکبار انجام شود و ساده ترین روش، قراردادن کودک بر روی یک بازو و ماساژ دندانها با دست دیگر می باشد.
معرفی مسواک دارای الیاف نرم و مرطوب به کودک ، زمانی توصیه می شود که والدین حین کار با آن احساس راحتی کنند.(حداکثر در یک سالگی)

در این گروه سنی، استفاده از خمیر دندان توصیه نمی شود. کف کردن آن برای کودک نا خوشایند بوده و احتمال بلع فلوراید نیز وجود دارد.

والدین باید این کار را در زمان خاصی برای کودک انجام دهند. و بقدر امکان از کودک تعریف و ستایش کنند تا به رعایت بهداشت دهان تشویق شود. به هر حال در مورد کودک معترض به مراقبتهای دهان ودندان، والدین را باید به استقامت توصیه نمود.
ببین نظرات اینجا خیلی خوبه ها ولی تهش ادم نیاز داره یه ادم متخصص بهش بگه چیکار کنه. من خودم هربار مساله اینجوری برام پیش میاد میرم سراغ دکترساینا. بیا اینم لینکش بعد تازه خیالمم راحته که اگر مشکلم حل نشه پولمو کامل برمیگردونن.



2742

کودک 3 تا 12 سال

بهترین مسواک برای کودکان در این سنین، استفاده از سر کوچکتر و دسته ضخیم تر می باشد. موهای مسواک باید نرم و از نوع انتهای گرد باشد. این نوع مسواک ضربه کمتری به بافت لثه وارد کرده و توانایی زیاد در تمیز کردن بین دندانها دارد. خمیر دندان کودک باید دارای فلوراید، سایندگی کم و تأئید ADA باشد. استفاده از خمیر دندان فلورایددار باید از 3 سالگی آغاز شود و میزان بسیار کمی(Pea Size) روی مسواک قرار داده شود.
بهترین روش مسواک زدن برای کودکان، روش اسکراب افقی است که مسواک بطور افقی روی سطوح بیرونی و زبانی دندانها گذاشته شده و با حرکت مالشی به جلو و عقب حرکت داده می شود.

پس از مسواک زدن، تمیز کردن سطوح بین دندانی در مورد هر دو دندانی که با هم در تماس هستند(شیری یا دائمی) ضروری است و وسیله استاندارد این کار نخ دندان است. نخ دندان توصیه شده نوع نایلونی غیر مومی است که به راحتی از بین تماسهای محکم عبور کرده و پلاک بیشتری را نیز بر می دارد. هنگام تمیز کردن دندانها با نخ دندان، صدای جیرجیر حاصل از حرکت نخ دندان برروی دندان تمیز شنیده می شود.

در موارد خاص مثل بیماران ارتودنسی از Superfloss یا Floss-Threader برای کمک به عبور نخ دندان از بین دندانها و زیر سیمها استفاده می شود. گاهی نیز از وسایل کمکی دیگری مثل مسواکهای بین دندانی ممکن است استفاده شود.

استفاده از خمیر دندانها و نخ دندانهای طعم دار از نظر اغلب کودکان مطلوب است ولی در مورد خمیر دندانها باید توجه شود که به دلیل طعم مطلوب، میزان مصرف کودک زیاد نشده و یا کودک تمایل به بلع آن نداشته باشد.
مسئولیت مراقبت از دندانهای کودک تا زمانی که کودک خود کاملاً قادر به انجام صحیح روشهای مراقبتی باشد، با والدین است و آنها باید به کودک خود در تمیزکردن دندانها با مسواک و نخ دندان کمک کنند.

توصیه می شود والدین کنترل کننده بهداشت دندان کودکانشان می باشند، تا زمانی که کودک بتواند داخل خطوط رنگ آمیزی کند، بند کفشش را گره بزند یا قطعه گوشت سفتی را از میان ببُرد(حدود 9 سالگی).

مسواک زدن در کودکان با نظارت والدین باید حداقل یکبار در روز(آخرین کار کودک قبل از خواب شب) و ترجیحاً دو بار در روز انجام شود. زمان مسواک زدن حداقل باید یک دقیقه باشد و زمان نخ زدن به آن اضافه می شود. از 6 سالگی به بعد، مصرف دهانشویه های فلوراید ، شدیداً توصیه می شود.
سلام
پسر من 11 ماهه است و الان چند روزه داره دندون بالاییش در میاد... شبا خیلی بی قراری میکنه.. دیروز از درد دندون سرشو گذاشته بود رو زمین و میخواست زمینو گاز بگیره.. هویج سرد، انواع دندان گیر. ژل بی حسی دندون رو واسش امتحان کردم اما فایده نداره.... از دهنش زیاد آب میریزه و اجازه نیده با انگشتم لثه هاشو ماساژ بدم.... کسی میدونه چیکارش کنم آروم میشه... من از صبح ساعت 7 تا 5 عصر سر کارم و بچه رو میبرم مهد...
سر کار همش تو فکرشم آخه تو مهد که به بچه نمیرسن مثل خود آدم
شما بگید چکار کنم؟؟؟؟؟؟؟
مامانا اگه دنبال یک جای مرتب با قیمت مناسبید این کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان را پیشنهاد می کنم مرکز دندانپزشکی لبخند کودک من - بچه من خیلی ناسازگار بود ده جا بردم قبول نکردن یکی از مامانا به من معرفی کرد مطبش شهر بازی بود دکتر لیلا کرایه چیان متخصص دندانپزشکی کودکان ، رو بچه ام کارکرد با شعر و آواز و خیلی با حوصله رو دخترم کار کرد و کارش هم عالی است من دخترم را بردم خیلی خیلی راضی بودم الان فقط دخترم پیش خانم دکتر می ره و اصلا نمی ترسه . بعد به خواهر زاده هام وبرادر زاده هام همه اونجا رفتند و راضی بودند پنج شنبه ها فقط بیهوشی انجام میده محیطش شاد و آخرش جایزه هم به دخترم داد مهمتر اینکه تعرفه اش فوق العاده مناسبه . شماره اش 77135269 هست نزدیک مترو سرسبز . اسم مرکز را تو گوگل سرچ کنید راحت پیداش می کنید
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687