2737
2734
عنوان

دانستنیهای پزشکی، تغذیه ای

139 بازدید | 0 پست
به نام خدا



رژ لب و سرب

رژ لب چه مارک معتبر چه آشغال مقادیری سرب داره که می تونه باعث عوارض تو خانم ها و بخصوص کسانی که باردار هستند بشه ، رژ لب در خانم های باردار ممکنه باعث آسیب جنینی و حتی سقط بشه ، البته خب ممکنه تو همه هم این اتفاق نیافته ولی به هر حال شانسه دیگه ! بخصوص کسانی که استفاده زیاد و پرحجم دارند احتمال رخ نمود این عوارض بیشتر می شه . اگه سرب تو بدن بالا بره عوارضی رو سیستم خونی و عصبی و گوارشی ممکنه داشته باشه .

ظرف آب معدنی

اینکه بریم آب معدنی ، نوشابه و امثال اینها که تو بطری های پلاستیکی عرضه می شن بخریم و بعد اینکه نوشیدیم ظرفش رو نگهداریم و مثلاً بذاریم فریزر یخ بزنه تا به عنوان آب یخ جایی ببریم رفتار بهداشتی نیست چون مواد تشکیل دهنده این ظروف مثل پلی اتیلن ممکنه در چنین شرایطی باعث ایجاد زمینه بیماریهایی مثل سرطان در بدن بشن .

کنجد جایگزین شیر

یکی از مواد مغذی که کلسیم خوبی داره کنجد هستش و برای اونهایی که نمی تونند شیر بخورن یا زیاد خریدش براشون صرف نمی کنه ! و همین طور میان وعده برای بچه ها توصیه می شه یه مشت کنجد میل کنند تا بخشی از کلسیم مورد نیاز بدنشون رو تامین کنه .

آکریلامید

کلاً هر ماده نشاسته ای یا هرچیزی که توش مواد نشاسته ای بکار رفته باشه ( نان ، سیب زمینی ، ماکارونی ، سوسیس و .. ) بیش از اون چیزی که باید حرارت ببینه موادی بسیار مضر درش ایجاد می شن که آکریلامید نام دارند مثل نانی که بیش از حد تو تنور یا نون داغ کن بمونه ، سیب زمینی که بیش از حد سرخ بشه و رنگش از طلایی برگرده ، سوسیسی که زیاد حرارت ببینه .. نشونه هم این که بخشهایی از ماده غذایی ابتدا قهوه ای سوخته و بعد تیره می شن مثل سوخته های نون .

این آکریلامید هم سرطان زاست و باید ازش دوری کرد ، این جور مواد رو DNA سلولها و رفتار ژنها تاثیر منفی دارند و اگه شرایط محیطی فراهم بشه ( مثل استرس ) احتمال ایجاد سرطان در افراد بالا می ره .

مواد غذایی گواتروژن و داروهای تیروئید

عزیزانی که داروهای تیروئید مثل لووتیروکسین یا لووتیرونین مصرف می کنند باید حواسشون باشه از بعضی مواد غذایی که اثر این داروها رو خنثی یا کم می کنه زیاد استفاده نکنند ، البته برخی اعتقاد دارند در رژیم غذایی ایرانی میزان مصرف این قبیل مواد خیلی بالا نیست و شاید اثر زیادی نداشته باشه ولی در هر صورت باید احتیاط کرد .

مواد غذایی گواتروژن عبارتند از خانواده کلم ( بروکلی ، قمری ، بروکسل ، گل کلم و خود کلم ) ، اسفناج ، شلغم ، بادام زمینی و بعضی میوه و سبزیجات دیگه .. البته اینها در شکل خام بیشتر گواتروژن هستند تا پخته و اگه حرارت ببینند بخش زیادی از اون ترکیبات ضد تیروئیدی شون از بین می ره .

کپسول pregnancare

شرکت ویتابیوتیکس انگلستان محصولات دارویی خوبی داره ، یکی از این محصولات کپسول pregnancare هستش که همه خانم ها از ابتدای بارداری تا پایان شیردهی می تونند بدون نیاز به مصرف هر مکمل دیگه اون رو روزانه بعد غذا مصرف کنند ، البته توصیه می کنم در این زمینه با پزشک مربوطه هم مشورت بشه چون در مورد همه نمی شه یک حکم کلی داد و شاید بعضی ها شرایط خاصی داشته باشند ، این کپسول 16 ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز از جمله اسید فولیک و آهن رو تامین می کنه .. با نوسانات نرخ دلار باید قیمتش هم ارزون نباشه و شاید همه هم نتونند به شکل مداوم ازش استفاده کنند که در اون صورت می تونند از محصولات مشابه داخلی استفاده کنند هرچند شاید به این کاملی نباشه !

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
داغ ترین های تاپیک های امروز