2733
2734
عنوان

مشکلات شایع بارداری در زنان

415 بازدید | 1 پست
حدود 10 درصد زوجها در ایالات متحده که در سنین باروری قرار دارند، مشکل بارداری دارند. حدود 30 درصد این موارد به خاطر مشکل مرد است، 30 درصد ناشی از مشکل زن، و بقیه موارد غیرقابل توجه یا بر اثر مجموعی از عوامل موثر در هردو زوج است.
اگر بیش از یک سال مقاربت کنترل نشده داشته اید (یا شش ماه اگر بالای 35 سال دارید) بدون آن که باردار شوید، به پزشک مراجعه کنید. حدود 90 درصد از زوجها با مشکلات بارداری قابل درمان موفق هستند.
جهت اطلاعات بیشتر درباره علل ناباروری، درمان، و تعداد زوجهایی که بعد از درمان بچه‌دار شده‌اند به خواندن ادامه دهید. به یاد داشته باشید که درصد موفقیتها با هم تفاوت دارند چراکه ممکن است هر زوج مشکلات متعددی داشته باشند.

اندومتریوسیس


اندومتریوسیس وضعیتی است که بافت دیواره داخلی رحم (که بافت اندومتری نام دارد) بیرون از رحم رشد پیدا می‌کند و معمولا فضای بطنی-لگنی را پر می‌کند.
• علایم احتمالی: بعضی زنها هیچ علایمی ندارند درحالی که برخی دیگر دوره‌های قاعدگی یا مقاربتهای دردناک و درد معمول در ناحیه لگنی دارند.
• راه حلهای ممکن: داروهای باروری همراه با تلقیح مصنوعی، جراحی برای برداشتن بافت غیرطبیعی یا گشودن لوله، تکنولوژی های نوین در درمان ناباروری.
• میزان موفقیت: داروهای باروری جهت افزایش مقدار تولید تخمها به همراه روش تلقیح مصنوعی، درصد موفقیت را به 8 تا 17 درصد در هر نوبت می‌رسانند. حدود 20 تا 50 درصد بعد از هر نوبت جراحی منجر به بارداری (طبیعی یا با درمان) می‌شوند.


مشکل تخمک گذاری


مشکل تخمک گذاری وضعیتی (معمولا هورمونی) است که مانع آزادسازی تخمکِ رسیده از تخمدانها می‌شود.
• علایم احتمالی: عادات ماهانه نامنظم یا عادت نشدن و خونریزی خیلی زیاد یا خیلی کم که غیرمعمول باشد.
• راه حلهای ممکن: داروهای باروری و لقاح مصنوعی
• میزان موفقیت: حدود 70 تا 90 درصد زوجها بعد از درمان تخمک گذاری می‌کنند و از این مقدار، 20 تا 60 درصد حامله می‌شوند.

تخمک‌های ضعیف


اگر تخمک‌های شما خراب یا دارای نابهنجاریهای کروموزومی باشند، قادر به حاملگی نخواهید بود. با افزایش سن از کیفیت تخمهای شما کاسته خواهد شد.

علایم احتمالی: هیچ
• راه حلهای ممکن: بارداری به روش لقاح مصنوعی آزمایشگاهی (IVF) با استفاده از تخم یا جنین اهدایی، یا فرزندخواندگی
• میزان موفقیت: زوجهایی که روش IVF را با تخمهای اهدایی انجام دهند حدود 30 تا 50 درصد شانس بچه دار شدن در هر نوبت IVF دارند.

سندروم تخمدانی پلی کیستیک

سندروم تخمدانی پلی کسیتیک وضعیتی است که در آن فولیکولهای کوچک تخمدان نمی‌توانند رشد کرده به فولیکولهای رسیده‌ی بزرگتر تبدیل شوند. از ویژگی بخصوص آن عدم تعادل هورمونی و الگوهای تخمک گذاری غیرقابل پیش بینی است.

• علایم احتمالی: عادات ماهانه نامنظم، رشد بی اندازه موهای بدن، آکنه، و چاقی
• راه حل های ممکن: اصلاح روش زندگی (رژیم غذایی و ورزش) یا داروهای باروری و لقاح مصنوعی. راه درمان جدید سندروم تخمدانی پلی کیستیک استفاده از داروی دیابتی موسوم به متفورمین (گلوکوفاژ) است که امکان تخمک گذاری منظم را فراهم می‌کند.
• میزان موفقیت: بسیاری از بیماران دارای اضافه وزن که 5 تا 10 درصد وزن بدنشان را کم کنند شروع به تخمک گذاری منظم می‌کنند. حدود 70 تا 90 درصد زنانی که داروهای باروری مصرف می‌کنند تخمک گذاری می‌کنند و از این میان 20 تا 60 درصد باردار می‌شوند. متاسفانه یک تا 5 درصد از این بارداریها به سقط جنین ختم می‌شود. مصرف داروهای باروری گاه با خطر بالای چندقلویی همراه است.

انسداد لوله های رحمی


انسداد یا آسیبِ لوله های رحمی مانع رسیدن اسپرم همسرتان به تخمک و مانع رسیدن تخمک بارور به رحم شما می‌شود. از علل اصلی آن بیماریهای عفونی لگن خاصره، عفونتهای مقاربتی مثل کلامیدیا، و سابقه جراحیهای عقیم‌سازی قبلی است.
• علایم احتمالی: هیچ
• راه حلهای ممکن: جراحی برای گشایش لوله‌ها، یا لقاح مصنوعی آزمایشگاهی (IVF)چنانچه جراحی موفق نباشد یا به لوله‌ها آنقدر آسیب برسد که قابل تعمیر نباشد.
• میزان موفقیت: درصد باروری‌ها بسته به مکان و وخامت انسداد و مقدار بافت زخم التیام یافته بعد جراحی از 20 تا 60 درصد متغیر است. زوجهایی که روش لقاح مصنوعی را امتحان می‌کنند حدود 20 تا 40 درصد شانس بچه‌دار شدن بعد از هر دوره IVF را دارند.

حساسیت به اسپرم
چنانچه شما واکنش ایمنی به اسپرم نشان دهید - در کمتر در 2درصد زنها - بدنتان پادتنهایی ترشح می‌کند که یاخته‌های اسپرم را از بین می‌برند.
• علایم احتمالی: هیچ
• راه حلهای ممکن: تلقیح مصنوعی یا تکنولوژی های نوین در درمان ناباروری (ART
• میزان موفقیت: حدود 20 تا 40 درصد زوجها در هر نوبت لقاح مصنوعی باردار می‌شوند.

مشکلات بارداری غیرقابل توجیه


اگر پزشکتان نتواند توجیه روشنی برای نازایی شما پیدا کند (جواب همه تستها نرمال باشد)، ممکن است مورد شما را «مشکل غیرقابل توجیه بارداری» تشخیص دهد. برخی متخصصان معتقدند مشکل وزن (اضافه وزن یا کمبود وزن زیاد)، ورزشهای شدید، و یا حتی سموم محیطی ممکن است از عوامل موثر باشند اما هیچ رابطه مستقیمی بین باروری و این قبیل مشکلها به تایید نرسیده است.

علایم احتمالی: هیچ


• راه حلهای ممکن: داروهای باروری همراه با تلقیح مصنوعی یا تکنولوژی های نوین در درمان ناباروری (ART) مثل لقاح مصنوعی
• میزان موفقیت: داروهای باروری جهت افزایش مقدار تولید تخمها به همراهِ روش تلقیح مصنوعی، درصد موفقیت را به 8 تا 17 درصد در هر نوبت می‌رسانند. بعد از سه سال ناباروری، شانس بچه دار شدن زوج سالانه 20 تا 25 درصد کمتر می‌شود.

مشکلات بارداری مرکب

یک زوج وقتی مشکلات بارداری مرکب دارد که هردوی مرد و زن مشکل باروری داشته باشند یا وقتی که یکی از زوجها چندین مشکل داشته باشد.
• علایم احتمالی: علایم بسته به علت‌ها متغیر هستند.
• راه حلهای ممکن: درمانها بسته به دلایل مشکل متفاوتند.
• میزان موفقیت: درصدها بسته به علل مشکل متفاوت هستند
حقیقت آن است که میزان زیادی (حدود 68 درصد) از زنان باردار تغییر در تمایلات غذایی را به علت تغییرات هورمونی‌شان تجربه خواهند نمود.

همچنین در طی بارداری به موازات نوسانات هورمونی ممکن است زنان دریابند که به بوهای برخی غذاهای خاص حساس شده‌اند و حتی برخی افراد به حالت تهوع می‌رسند.

برخی دیگر ممکن است دریابند که غذای مورد علاقه‌شان دیگر مانند گذشته برای‌شان مطبوع و قابل تحمل نیست، و یا یک غذا که همیشه در کم‌ترین تمایل‌شان قرار داشت، هم اکنون از غذاهای مورد علاقه‌شان شده است.

در کل تمایلاتی شبیه موارد مذکور در بالا، مضر نیستند، و به موازات رعایت یک رژیم غذایی متوازن و اعتدال در افزودن کالری به رژیم غذایی نمی‌توانند مشکل زا باشند (به طور میانگین یک زن بارداری که دارای یک جنین است؛ می‌بایست حدود 300 کیلوکالری در روز به رژیم غذایی‌اش اضافه کند.)

ولی نوع دیگری از تمایلات غذایی وجود دارند که تحت عنوان پیکا نامیده می‌شوند. پیکا حالتی است که فرد متمایل به مصرف مواد غیر غذایی می‌گردد که از مرسوم‌ترین گزینه‌های غیر غذایی مصرفی و یا غیرمعمول می‌باشند که عبارتند از: تکه‌های یخ، صابون، نشاسته، خاک، مو و غیره. در کل موادی که معمولاً شامل پیکا می‌شوند عبارتند از: یخ، نشاسته، خاک و گل، کاغذ، کبریت سوخته، ذغال چوب، دوده، خاکستر سیگار، قرص‌های آنتی اسید، شیر منیزیم و غیره.

نام پیکا از واژه لاتین Magpie یا زاغ گرفته شده که پرنده‌ای است که به خوردن تقریباً همه چیز معروف می‌باشد.

پیکا می‌تواند تمام نژادها و رده‌های اجتماعی - اقتصادی را درگیر کند. هر چند که یکسری تمایلات فرهنگی - تربیتی در این اختلال تأثیرگذارند. پیکا با کمبودهای غذایی مرتبط است و می‌تواند هنگامی که هیچ کمبودی هم نیست، وجود داشته باشد. علت دقیق پیکا هنوز ناشناخته است. برخی می‌گویند زنان باردار برای بهبود تهوع و استفراغ به خوردن مواد غیر غذایی روی می‌آورند.

همچنین تصور می‌شود که کمبود یک ماده مغذی موجب مصرف مواد غیر غذایی محتوی آن شود.

رایج‌ترین کمبود غذایی که با پیکا در ارتباط است، کم خونی می‌باشد. البته این بدین معنا نیست که هر شخصی که آنمی یا کم خونی دارد به مواد غیر غذایی تمایل خواهد داشت، و یا بالعکس هر کسی که به مواد غیر غذایی تمایل دارد حتماً به آنمی مبتلاست.

برای سال‌های متوالی دانشمندان تلاش کردند که ارتباط هر تمایل غذایی را با یک کمبود غذایی خاص بیابند. برای مثال تصور می‌شود که تمایل به یخ، با یکی از دو مورد؛ کمبود فولیک اسید یا آنمی مرتبط است.

در واقع آنمی ممکن است هر یک از دو مورد علت و معلول یعنی منتج از پیکا و یا دلیل ایجاد آن باشد. در واقع مصرف مواد غیر غذایی مانند خاک می‌تواند از طریق عدم دریافت مکفی غذاهای غنی از آهن و ایجاد تداخل در جذب آهن، موجب ایجاد آنمی گردد.
سوء تغذیه می‌تواند یکی از نتایج پیکا باشد چون وقتی شخصی مواد غیر غذایی می‌خورد، این امر می‌تواند با جذب مواد غذایی در بدن وی تداخل پیدا کند و یا همچنین ممکن است مصرف مواد غیر غذایی، او را از مصرف منظم غذاهای سالم باز دارد. همچنین مصرف مقادیر زیاد نشاسته در افراد مبتلا به آمیلوفاژی می‌تواند با چاقی ارتباط داشته باشد.



انواع پیکا

ژئوفاژی یا خاک خواری حالتی است که فرد به خوردن خاک تمایل دارد و گفته می‌شود که با منطقه جغرافیایی نیز ارتباط دارد. چنانچه که اغلب افراد خاک خوار در افریقای مرکزی و نواحی جنوبی ایالات متحده یافت می‌شوند. البته خاک خواری می‌تواند از نیاز فیزیولوژیک بدن به مواد مغذی ناشی شود. همچنین ممکن است تصور شود که راه تسکینی برای برخی مشکلات بالینی از جمله تهوع است.

آمیلوفاژی شامل مصرف نشاسته و خمیرهای دارای نشاسته است.

پاگوفاژی به مصرف یخ اشاره دارد، که این نوع از پیکا به نظر بی ضرر می‌باشد.



علاوه بر تمایلات مذکور؛ تمایل به مصرف برخی مواد غیر غذایی دیگر نیز وجود دارند از جمله: خاکستر، گچ، داروهای ضد اسیدی معده، شمع و غیره...

حتی مواد غیر غذایی مورد تمایل می‌توانند شامل اشیای مُضر و منجر به مسمومیت یا انسداد و غیره شوند.

اگر مواد مورد تمایل سمی یا خطرناک نباشند (مانند یخ)، دیگر لازم نیست که حتماً مصرف این مواد متوقف شوند. هر چند که در برخی موارد مصرف مواد سمی و ناسالمی نظیر خاک و خاک رس می‌توانند واقعاً منجر به مرگ گردند؛ لذا افراد می‌بایست از علایم خطر مصرف این مواد غذایی خاص آگاه باشند. این علایم می‌توانند شامل: درد، کاهش اجابت مزاج، نفخ و یا تورم شکم و تغییر در عادات گوارشی گردند که با بارداری مرتبط نمی‌باشند.

روی هم رفته، در مورد مشکل پیکا اطلاعات چندانی در دسترس نیستند. بزرگ‌ترین نگرانی افراد مبتلا، این است که ممکن است زنان باردار این مشکل را به علت شرم و خجالت، پنهان نگه دارند و سلامت خود و فرزندشان را در مخاطرات جدی قرار دهند.

دکتر حمیدرضا فرشچی www.novindiet.com

ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
داغ ترین های تاپیک های امروز
توسط   mobina004  |  8 ساعت پیش
توسط   ومپایر_اعظم  |  1 ساعت پیش