2737
2739
پسر من الآن هفت ماهشه و تنها موسسه ای که پیدا کردم برای بچه های 6 ماه به بالا فقط این موسسه بوده آیا کسی بچش از 6 ماهگی این موسسه می رفته راضی بوده یا نه خواهش می کنم بیاید از تجربیاتتون بگید ممنونم .
به یک‏جایی از زندگی که رسیدی، می فهمی
از درد های کوچیکه که آدم می ناله؛ ولی وقتی ضربه سهمگین باشه، لال می شه
هنرکده کودک


آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی بادبادک


ویژه کودکان خردسال





مقدمه


هنر کودکان سالیان درازی است که مورد توجه ویژه هنرمندان ، جامعه شناسان و روانشناسان، خط شناسان ،علمای تعلیم و تربیت و پژوهشگران دیگر قرار گرفته است.


از زمانی که پیکاسو هنر کودکان را الهام بخش خود قرار داد، گودنیاف توانایی کودکان را بر اساس نقاشی هایشان ارزشیابی کرد، فروید مشکلات کودکان را لابه لای نقاشی های آنها تشخیص داد، کلوگ ارتباط خط خطی های کودکان را با نگاره های انسان های اولیه پیدا کرد، ویدلوشه والن و پیاژه الگوی رشد کودک را با مراحل رشد ترسیمی کودکان تطبیق دادند. علمای تعلیم و تربیت جهان نیز نگاه جدیدی به آموزش هنر کودکان کردند.


همچنین تلاش معلمین برای آموختن مستقیم هنر به کودکان، برای رسیدن به واقعگرایی بزرگسالانه ، زیر سوال رفت.


هم اکنون فرصت های آموزش خلاق هنر کودکان، در سیستم های پیشرفته و مترقی در جهان مورد توجه ویژه قرارگرفته است.


آموزش هنر بدور از کلیشه های تحمیلی موجب شکوفایی توانایی های کودکان شده است. ارتباط تنگاتنگ هنرها، اصل جدایی ناپذیری در آموزش هنر محسوب می شود.


تهیه ابزارهای متنوع و امکان تجربه مهارت های مختلف از اولین سال های زندگی کودک آغاز می شود.





هدف


آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی بادبادک اولین آموزشگاهی است که ویژه کودکان خردسال تشکیل شده است.


فلسفه تشکیل این آموزشگاه در تاثیرگذاری جدی و عمیق هنر برجسم و روح کودکان بنا نهاده شد.


هدف اصلی تشکیل این آموزشگاه کمک به ارتقا تکامل رشد عاطفی و اجتماعی کودکان بوده است. بخشی از رشد کودکان که مورد بی مهری جدی سیستم آموزش عمومی کشورمان قرار دارد. از اولین مقاطع آموزشی تا دوره های نهایی آموزش عالی بالاترین تلاش بر مهارت آموزی و تقویت حافظه قرار دارد.


در سیستم آموزشی توجه بیش از حد به رشد شناختی متمرکز است. آن هم نه به تمام جنبه های رشد شناختی بلکه تنها بخشی ازآن. بخش مهم استدلال ، حل مساله، منطق و استنتاج بسیار کم رنگ است. توجه به رشد جسمانی و کلامی نیز در محدوده کلیشه های جاری باقی می ماند.


اما توجه به رشد عاطفی و اجتماعی که زیربنای ساخت شخصیت انسان است کمترین توجه را دیده است.


اعتقاد ما این است که ابزارهای هنر فرصت های مناسبی برای رشد شخصیت انسان بوجود می آورند. این فرصت ها زمانی که کودکان در اجتماع حضور دارند به تعامل مطلوبی خواهد انجامید.


ما اعتقاد داریم که پرداخت درست به هنر کودکان موجب رشد همه جانبه کودکان خواهد شد. و تمام مفاهیم و مهارتهایی که کودک لازم دارد را از طریق برنامه های خلاق هنر بدست خواهد آورد.





هنر فرصت رشد همه جانبه کودکان


ابزار هنر در طیف گسترده هنرها و در امکان و فرصت گسترده هر هنر می تواند در رشد همه جانبه کودکان نقش جدی ایفا کند.


رشد کودکان 5 جنبه دارد. رشد شناختی ، حرکتی، کلامی، اجتماعی و عاطفی.





رشد عاطفی


هنر بیش از هر چیز نقش خود را در رشد عاطفی کودک ایفا می کند. ابزارهای هنری فرصت بیان احساس و اندیشه را به او می دهد. کودک از این طریق آنچه را که از پیرامون خود آموخته آنچه که او را متاثر کرده است و احساس خود را نسبت به همه آنها بیان می کند.





رشد اجتماعی


ابزار هنر در عین حال که روابط اجتماعی کودک را مطرح می کند و به او فرصت بازنگری و سروسامان دادن به ارتباطات اجتماعی دارد.


در عین حال کلاس های هنر ارتباط کودکان را با هم و کودک را بامربیان بوجود می آورد . بیش از هر چیز فعالیت های گروهی هنری کمک به رشد اجتماعی کودکان می کند. در کار گروهی هر کودک در عین حال که ویژگی و فردیت خود را حفظ می کند، احترام به گروه، هماهنگی با گروه، شناخت ویژگی های افراد گروه و پذیرش این ویژگی ها را بدست می آورد. از این طریق به تعامل مطلوب و قابل احترامی دست می یابد.





رشد کلامی


برخی از هنرها رسماً رشد کلامی را ارتقا می دهند و برخی غیر مستقیم.


برنامه های نمایشی، قصه سازی، شعر و قافیه سازی و بازی های کلامی- هنری متنوع این خاصیت را دارا هستند. اما برای اجرای فعالیت ها وارائه فعالیت های هنری نیزکودک فرصت ارتباط کلامی با اطرافیان خود را بدست می آورد. ارتباطی که به لطیف ترین و شخصی ترین بخش او نزدیک است و او برای ارائه و معرفی و دست آورد خود نیاز به واژه های درونی شده خود دارد.





رشد حرکتی


رشد حرکتی کودک به دو بخش فعالیت ماهیچه های بزرگ و ماهیچه های کوچک ارتباط پیدا می کند.


فعالیتهای هنری پرتحرک مانند کار در طبیعت، نمایش، حرکات موزون، (حرکت، ریتم، نقاشی) نقش جدی در رشد حرکتی، ایجاد توازن در حرکات و هماهنگی حرکت با حواس را دارد.


فعالت هایی نیز در مهارت های رشد ماهیچه های ریز دخالت بیشتری می کند. مهارت های انگشتان دست، صورت، پاها را در برنامه های متنوع و خلاق هنری می تواند دید.








رشد شناختی


اطلاق شناخت به این جنبه رشد در دوره های جدید روانشناسی سبب شده است نگاه به این جنبه رشد گسترش یافته است. لفط رشد هوشی محدودیت های را در برنامه ریزی و ارزیابی این بخش هوش بوجود می آورد. اما فرصت های خلاق و آزاد هنر به کودک ارتباط منطقی، استدلال، حل مساله و بسیاری توانایی های هوشی کودکان را سبب می شود.


استفاده از حواس پنجگانه برای بیان های متنوع هنری ضروری است. بینایی شنوایی و لامسه نقش اساسی ایفا می کند. به حساسیت این حواس برای حس خوب از محیط پیرامون و به کارگیری آن در بیان هنری به رشد حواس ظرافت و دقت و تمرکز و مهارت می دهد.


حس بویایی و چشایی را مربی توانای هنری برای درک بهتر از پیرامون خود تقویت می کند. کودکی مزه ها و بو ها را خوب تشخیص میدهد. نسبت به آن دقیق است و در مورد آنها احساسات خود را بیان می کند، بدون تردید در بیان هنری نیز تواناتر است. همچنین استفاده از این حواس به عنوان ابزاری در هنر نیز می تواند دخالت کند. بازی های حس چشایی و بویایی کنار حواس دیگر و بیان آن از طریق نمایش، رتگ ، خط و حرکت رد قالبی هنرمندانه می تواند فعالیت هنری خلاقی را ترتیب دهد.





رویکرد هنرکده





در سال های اخیر موسسه پژوهشی کودکان دنیا اقدام به معرفی و تحلیل و بررسی مکاتب مختلف روانشناسی و آموزش کودکان کرده است.


در بین این مکاتب روانشناسی انسان گرا نزدیکترین و مطلوب ترین مکتب روانشناسی به دیدگاه های موسسه پژوهشی کودکان دنیا بود. هنرکده کودک نیز تلاش می کند با بالابردن روزبه روز آگاهی های علمی و تجربی خود از اطلاعات روز دنیا در حوزه هنر کودک و در حوزه روانشناسی انسان گرا و تطبیق آن با فرهنگ ایرانی خود را مجهز کند.





سیستم آموزشی


ما تلاش کرده ایم در سیستم باز فرصت های انتخاب کودکان را گسترش دهیم. چرا که قرار دادن کودکان در فضای بسته، با عدم امکان حق انتخاب، با برنامه ای از قبل تدوین شده، کودک را در مقابل شرایط ناگریز قرار می دهد.


هر کودک ابتدا در کنار خانواده از تمام بخش های آموزشی دیگر دیدن می کنند و با همه همکاران آشنا می شوند. در آموزشگاه ما هیچ جای غیر آموزشی وجود ندارد و هیچ پرسنلی غیر آموزشی نیست. از پرسنلی که به تمیزی و بهداشت محیط می پردازند تا کسانی که مواد خوراکی برای آن ها آماده می کنند و مربیان و مدیران و کتابدار و دفتردار آموزشگاه. همه همکارانی که به نحوی با کودکان ارتباط دارند، باید کلاس های آموزشی و کارگاه ها را بگذرانند. از آن جا که کودکان خردسال در ابتدای ورود به محیط جدید، در یک فضای گسترده ، امکان گیج شدن دارند، و از آن جا که هنوز نیاز به تعلق دارند، آن ها را به یک مربی خاص و یک کلاس خاص می سپاریم ."این معلم تو و این کلاس تو است".


در عین حال کودکان حق دارند مربی و کلاس خود را علی رغم پیشنهاد اولیه ما انتخاب کنند. برای رسیدن به این آزادی برای کودکان، هنرکده به پرسنل کارآزموده و متخصص در تعدادی بیش از آموزشگاه ها یا مراکز آموزشی کودکان نیاز دارد. همچنین در کلاس امکان انتخاب فعالیت و مواد کاری را جدا از برنامه در حال اجرا دارند.








آموزش مهارت های عمومی


کودکان نیاز دارند مهارت های عمومی را برای حضور در جامعه و نیازهای فردی کسب کنند.


س برخی از این نیازها گاه اغراق آمیز می شود و عموما با شیوه های مستقیم به برنامه ای ظاهری و زودگذر تبدیل می شود تحمیل برنامه، آموزش مستقیم به کارگیری موقت حافظه برای ابراز این مهارت ها باعث می شود مهارت های برخی از این نیازها گاه اغراق آمیز می شود و عموما با شیوه های مستقیم به برنامه ای ظاهری و زودگذر تبدیل می شود . تحمیل برنامه، آموزش مستقیم به کارگیری موقت حافظه برای ابراز این مهارت ها باعث می شود مهارت های کسب شده نه در روند زندگی کسب شده نه در روند زندگی تفاده از میخ و چکش از مهارت ساده تا اتصال دو قطعه چوب. برخی از این نیازها گاه اغراق آمیز می شود و عموما با شیوه های مستقیم به برنامه ای ظاهری و زودگذر تبدیل می شود . تحمیل برنامه، آموزش مستقیم به کارگیری موقت حافظه برای ابراز این مهارت ها باعث می شود مهارت های کسب شده نه در روند زندگی روزانه کودک تاثیر داشته باشد و نه کمکی به آموزش های آتی کودک کند در عین حال که ممکن است نیاز و اشتیاق به یادگیری های بعدی را هم لطمه بزند.


ابزارهای هنر با به کارگیر خلاق و آزاد می تواند در کسب این مهارت ها به صورت ماندگار و پایدار در ذهن وجود کودک اثر بگذارد و کاربرد آن را در زندگی شخصی کودک در حال و آینده پیدا کند.





از جمله مهارت های عمومی که در هنرکده به آن توجه می شود:


توضیح برخی از برنامه های هنرکده





هنر و چوب


در فعالیت های این کارگاه کودکان مهارت های متنوعی برای دست ورزی با چوب را بدست می آورند. کار با چوب ایجاد آرامش و احساس توانایی مطلوبی به کودکان می دهد.


چسباندن قطعات چوب برای بدست آوردن حجم های مختلف. ابزارهای نجاری برای استفاده کودکان مناسب سازی شده است.


سمباده کشیدن به چوب ها برای دسترسی به تغییر در سطح چوب از زبر به نرم (با ابزار ویژه).


اره کردن چوب های نرم از ایجاد فرورفتگی های ساده تا قطعه قطعه کردن چوب ها.





یوگای کودکان


یوگا برای کودکان به شیوه کاملا متفاوت برگزار میشود.هدف از یوگا برای کودکان هماهنگی بین جسم و ذهن آنها و برقراری انعطاف در ماهیچها، یادگیری تنفس صحیح ، آزاد سازی انرژی های مهار شده در بدن و حتی کنترل بعضی از رفتارها میباشد.در این کلاس کودکان با استفاده از بازی ، تجسم، خلاقیت حرکات مختلفی را که از طبیعت الهام گرفته شده را اموزش میبینند.





نمایش


کلاسهای نمایش بین رده سنی 2تا 4 سال مبباشد. در بین گروه سنی 2 سال بیشتر روی مهارتهای بدن کار میشود.علاوه بر آن مهارتهای اجتماعی شدن، اعتماد کردن، تقلید نکردن. در گروه سنی بالاتر علاوه بر موارد فوق بر روی بیان کردن احساسات خود و چگونه عمل کردن در مواقع عصبانیت ، هیجانی شدن. (هنگام درگیریها مختلف نشان دادن رفتارهای درست) آموزش داده میشود.


چاپ


این کلاس برای ردۀ سنی 5/2 سال به بالا مناسب است. در کلاس چاپ بچه ها کارهای خود را به وسیله رنگ روی کاغذ و یا پارچه به اجرا در میاورند و قالبهایی میسازند که از آن به عنوان وسیله مورد نیاز خود استفاده میکنند و از مواد طبیعی به عنوان مهر استفاده میکنند. به این ترتیب، بچه ها نه تنها مهارت کار بر روی زمینه های مختلف را کسب می کنند، که به نوعی با ساخت مهر به عنوان یک وسیلۀ سری سازی نیز آشنا می شوند.





باله


رقص قدیمیترین حالت انسان است و تنها هنری که هنرمند و اثر هنری یکی میشوند.رقص روی نحوه بیان و ابراز خود کودک تاثیر میگذارد.در کلاس باله کودک خودش را در یک فضای باز و با حرکتهای متنوع کشف میکند.که این حرکات باعث میشود کودکان زندگی را از زاویه ی دیگری ببینند. ضمن این هماهنگی با ریتم موزیک و ادای حرکات با هماهنگی، تمرکز و نرمی عضلات را باعث میشود. و حتی در کوچکترین مسایل زندگی مثل راه رفتن تاثیر میگذارد.





موسیقی


با برقراری کلاسهای موسیقی برای کودکان در رده سنی 3 تا5 میباشد و سعی در جهت تقویت ریتمهای موسیقی، تقویت گوش، نواختن سازهای کوچک، آواز خواندن و در حالت کلی سعی در ایجاد خلاقیت در موسیقی میباشد.





هنر خوردنی


در این کارگاه کودکان با مواد غذایی متنوعی شکل سازی می کنند.


بهداشت لازم قبل از فعالیت و در هنگام فعالیت را می آموزند.


دخل و تصرف در انواع مواد خوردنی ، تزئین کردن غذاها سبب می شود کودکان نگاهی عمیق و متفاوت به پیرامون خود داشته باشند.





هنر در طبیعت


یکی از برنامه های خلاق هنر در دنیا به فعالتی هایی در طبیعت اختصاص یافته است. ایجاد حجم ها و تابلوهایی از کوچک تا کیلومترها گستردگی همراه با احترام به طبیعت و دیدن زیبایی ها و عظمت آن انجام می شود.


ما نیز دراین برنامه کودکان را به طبیعت می بریم. کودکان با ساده ترین مواد اشکال و حجم هایی انفرادی یا گروهی می سازند. از این طریق با انواع مواد در طبیعت آشنا می شوند و دخل و تصرفی بدون آسیب در آن ایجاد می کنند.

به یک‏جایی از زندگی که رسیدی، می فهمی
از درد های کوچیکه که آدم می ناله؛ ولی وقتی ضربه سهمگین باشه، لال می شه


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

2728
2740
شعبه شماره یک:


پاسداران، میدان حسین آباد، خیابان وفا منش، خیابان جوانشیر، پلاک ۲، مجتمع فارابی


۲۲۹۵۰۲۷۰


۲۲۹۳۴۱۸۶

شعبه شماره دو:


الهیه روبروی زعفرانیه خیابان عارف نسب خیابان توتونچی بعد از میدان تختی پلاک ۸۷


۲۲۶۷۹۱۴۴-5


۲۲۶۷۹۱۴۷

به یک‏جایی از زندگی که رسیدی، می فهمی
از درد های کوچیکه که آدم می ناله؛ ولی وقتی ضربه سهمگین باشه، لال می شه
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
داغ ترین های تاپیک های امروز