2733
2739
عنوان

*** املای صحیح کلمات .... درست بنویسیم ***

47602 بازدید | 104 پست
سلام دوستان توی این تاپیک سعی میکنیم املای درست کلمات رو بنویسیم ... کلماتی که معمولا دیدم توی همین سایت گاهی با دیکته غلط نوشته میشه و گاهی اوقات اونقدر این غلط رواج پیدا میکنه که میشه غلط مصطلح و عملا املای صحیح اون فراموش میشه . شما هم اگه املای نادرست کلمه ای رو دیدین ، صحیحش رو اینجا بنویسید تا همه استفاده کنیم. ممنون
yesterday you said tomorrow....just do it
چند تا لغت که به ذهنم میرسه و اینجا دیدم گاهی به اشتباه به کار میره میذارم: ترجیح (درست) ..... ترجیه (نادرست) توجیه (درست).......توجیح (نادرست) درد دل (درست).......درد و دل (نادرست) همذات پنداری(درست).......همزاد پنداری (نادرست)
yesterday you said tomorrow....just do it
در مورد دو پسوند "گذار" و "گزار" هم یه توضیحی بدم: اگه کلمه مورد نظر به معنای به جا آوردن چیزی باشه از پسوند "گزار" استفاده میکنیم... مثال : نمازگزار....نماز به جا آوردن سپاسگزار.....سپاس به جا آوردن خدمتگزار ولی اگه دقیقا به معنای فیزیکی گذاشتن یا معنای قرار دادن و وضع کردن اشاره داشته باشیم از پسوند "گذار" استفاده میکنیم مثال: تاثیر گذار بنیانگذار واگذار قانونگذار بدعت گذار دقت کنید که این دو پسوند کلا میتونه معنای کلمه رو عوض کنه مثال امانت گذار یعنی آنکه چیزی را به عنوان امانت به کسی بسپرد. امانت گزار یعنی کسی که امانت را ادا می کند. یا کار گذار.... کسی است که کارها را راه می اندازد و دشواری ها را از پیش پا برمیدارد ...به اصطلاح کار را هموار میکند. کارگزار...... کسی است که کاری را اجرا می کند و به انجام میرساند.
yesterday you said tomorrow....just do it


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

2728
کجدار و مریز (درست).................کجدار و مریض (نادرست) کنایه از رفتار با احتیاط بخاطر شرایط موجود: تصور کنید یک لیوان آب دستتان است در صورتی که کج است مراقب باشید که نریزد و این عبارت به این معنی است که کاری را با احتیاط انجام دهید منسوب به خیام: یارب توجمال آن مه مهرانگیز آراسته‌ای به سنبل عنبربیز پس حکم همی کنی که در وی منگر این حکم چنان بود که کج دار و مریز
yesterday you said tomorrow....just do it
2740
خانوم طلا من اینو پیدا کردم «مشغول الذمّه» یا «مشمول الذّمه» در لغت‌نامه‌ی دهخدا آمده: مشغول الذمه . [ م َ لُذْ ذِم ْ م َ / م ِ ] (از ع ، ص مرکب ) کسی که تعهد خود را به جای نیاورده و دین خود را نپرداخته باشد. که ذمه ٔ وی مشغول باشد. مدیون . مقابل بری ءالذمه . مشمول ذمه مدیون کسی بودن، بر کسی دین داشتن (البته «مشمول ذمه» را اعضای سایت به لغت‌نامه اضافه کرده‌اند) همچنین برای واژه‌ی «ذمه» در انتها آمده: امانةاﷲ فی عنقک ؛ ای ذمتک . (از منتهی الارب ). به گردن تست . و از این معنی است مشغول الذِمّة و بری ءالذمّة. از این رو «مشغول الذمه» درست می‌نماید.
yesterday you said tomorrow....just do it
در مورد همزاد و همذات مطمئنین؟؟ همزاد یعنی افرینش مشابه همذات یعنی ویژگیهای درونی یکسان.فکر میکنم نباید به جای هم استعمال بشه وگرنه جفتشون درسته از نظر املا و مفهوم . اگه توضیحی دارین که مشخص میکنه استعمال یکیشون غلطه ممنون میشم بذارین.
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741

جدیدترین تاپیک های 2 روز گذشته

سلام

fatialivali | 43 ثانیه پیش

سر بزرگ

eli56037 | 45 ثانیه پیش
2687
داغ ترین های تاپیک های امروز