2737
2739
عنوان

روش فرزند پروری....

899 بازدید | 2 پست
به نقل سایت پروفسورسلطانزاده ....مطالب خیلی زیاده که کم کم اونارو را میاورم........اصول و روش های کاربردی در فرزند پروری

تولد و نوزادی

پدر یا مادر بودن یکی از مهمترین و در عین حال دشوارترین وظیفه ای است که هر فرد بالغ درطول دوران زندگی اش تجربه می کند. هدف از طرح موضوع «پدر یا مادر خوب بودن» تربیت فرزندی سالم و رشد یافته است بطوری که مهارت مورد نیاز در زندگی بزرگسالی را دارا باشد. اکثر افراد تجرب? پدر یا مادر بودن را بدون آمادگی در رویارویی با آن چه پیش روی دارند آغاز می کنند و مهارت ها را با آزمایش و خطا فرا می گیرند. پاره ای افراد نیز از خود انتظارات بیش از حد دارند (در مورد احساس و نحو? انجام وظایف خویش بعنوان والدین). این انتظارات غیر واقع بینانه غالباً منجر به ناامیدی و احساس عدم کفایت خواهد شد. مطالب این بحث پیشنهاداتی را به شما ارائه خواهد داد تا بتوانید از عهد? مقابله با چالش هایی بر آئید که لازم? انجام وظایف به عنوان پدر یا مادر است.

آمادگی برای پدر و مادر شدن

اتخاذ نقش والد سخت ترین کاریست که هر کسی می تواند داشته باشد و این به معنی این است کهزندگی ما در حال تغییر است و زوجین باید برای این تغییرات آماده باشند. به عنوان مثال تغییرات بدنی که در طی حاملگی اتفاق می افتد و یا مهم تر از آن تغییرات هیجانی و ذهنی که با تولد فرزند ارتباط دارند. این تغییرات ممکن است برای والدین مثبت و هیجان آور یا چالش زا باشند. برخی از جنبه های مثبت ورود کودک به خانواده عبارتند از:

منحصر به فرد بودن تجربه حضور کودک: بچه ها منحصر به فرد و اختصاصی اند و والدین با حضور کودک می توانند یاد بگیرند که از دنیای جدیدشان لذت ببرند.

تجربه جدید عشق: تولد یک کودک تجربه جدیدی در عشق برای والدین در بر دارد که می تواند عمیق باشد.

ایجاد برداشت های جدید از خود در والدین: بسیاری از والدین بدنبال تولد فرزند احساس پختگی و مسئولیت پذیری پیدا می کنند.

حس جدیدی اززندگی خانوادگی: فحس جدیدی اززندگی خانوادگی: فرزندان به شکل گیری حس جدیدی از ارتباط خانوادگی کمک می کنند.

رشد فردی: تربیت فرزند و والد بودن فرصتی را برای هدایت، آموزش و انتقال ارزش ها فراهم می سازد. همچنین به ایجاد مسئولیت پذیری اقتصادی، حمایت مستقیم از کودک و ایجاد تعادل در فعالیت های کاری و نقش والد کمک می کند.

بر این اساس والد شدن اتخاذ یک نقش جدید در زندگی است که تا این زمان افراد هیچ گاه چنین تجربه ای نداشته اند و لازم است که افراد با این تغییرات و نقش های جدید سازگار شوند.

به عنوان مثال والدین مجبور خواهند بود که زمان کمتری را صرف فعالیت های اجتماعی نمایند. لذا به عنوان والد لازم است به دو سؤال اساسی زیر پاسخ دهند:

1- چه کاری را به عنوان والد انجام خواهید داد.

2- انتظار دارید چه تغییراتی در زندگی و ارتباطتان رخ دهد.

برای پاسخ دادن به این سؤالات لازم است در مورد نیازهای این نقش جدید فکر کنید. فهم تجربیات گذشته، توانایی های فردی و کسب اطلاعات می توانند در آماده شدن برای نقش والد کمک کننده باشند.

چه کار کنیم تا بتوانیم برای اتخاذ نقش والد آماده شویم

برای کسب این آمادگی برخی نکات مفید وجود دارند که می توانید آنها را به کار ببرید:

اضطراب شما در مورد اتخاذ نقش والد ناشی از نگرانی شما در مورد چگونگی مدیریت درست کودک است، خودتان را بعنوان یک والد ببینید و مهارت هایتان را رشد دهید.

درمورد تکامل کودک آگاهی کسب کنید و رویکردتان نسبت به نقش والد توأم با انتظارات مثبت و واقعی باشد.زمانی که روی نکات منفی متمرکز شوید تربیت فرزند مشکل می شود بنابراین سعی کنید یک رویکرد مثبت نسبت به رشد کودک داشته و بدنبال نکات مثبتی بگردید که هر روز در زندگی کودک اتفاق می افتد.

فعالیت هایی را سازمان دهی نمایید که تعامل شما را با کودک زیاد کند مثل نواختن موسیقی، خواندن ترانه های نرم و دلنواز، صحبت و گفتگو با کودک.

ارتباط مناسب زوجین یک سیستم حمایتی کلیدی برای کودک فراهم می سازد لذا بر روابط مشترک مثبت با همسرتان تمرکز کرده و سعی کنید اختلافات و درگیری ها را کاهش دهید.

شبکه حمایتی اجتماعی که می توانید به شما به عنوان یک تازه والد کمک نماید را با همسرتان، با والدینتان، با بستگان و دوستانتان گسترش دهید و افرادی که می توانند به شما کمک کرده یا از آنها راهنمایی بگیرید را پیدا کنید.

اختلال افسردگی می تواند نقش شما را به عنوان والد به چالش بکشد، اگر مستعد افسردگی هستید کمک های پزشکی مناسبی را پیدا کرده و حمایت های اجتماعی را برای مقابله با چالش ها به خدمت بگیرید.

اگر تجربیات منفی در ارتباط با والد خودتان از کودکیتان دارید مثل کودک آزاری یا عدم مراقبت کافی از سوی والدینتان، این تجربیات منفی را در نظر داشته و از این فرصت برای یافتن روش های مثبت تعامل با کودک استفاده کنید.

بارداری و زایمان

اهمیت بهداشت روان مادر در طی بارداری:

برای بسیاری از زنان جوان حاملگی و مادر شدن تجارب مثبت و خوشایندی هستند و مادر شدن برایشان یک نقطه عطف در تکامل محسوب می شود. با این حال بارداری با تهدیدهایی نیز همراه است و بر این اساس مراقبت های بهداشتی از زنان باردار در طی چندین دهه گذشته در تمام دنیا افزایش یافته است. پیشرفت تکنولوژی و دانش بشری، باعث پیامدهای مثبتی در این زمینه شده است. در مورد مشکلات روانی و هیجانی نیز مسئله مشکل مشابهی دارد. و مهم است بدانیم که چه عملکرد هیجانی و روانی شناختی در طی حاملگی درگیر هستند؟

چه انتقال هایی در طی حاملگی اتفاق می افتد و چه زمینه هایی برای ارزیابی بهداشت روان لازم هستند و برای بهبود بهداشت روان چه کارهایی می توان انجام داد؟

زنان باردار همچنان که به سمت والد شدن حرکت می کنند با تغییرات مداومی در زندگی، روابط و جسمشان مواجهند. اگر چه ممکن است این تغییرات را کم اهمیت جلوه دهند ولی این تغییرات حتی در یک بارداری طبیعی هم چالش برانگیزند چه رسد به آنکه مشکلاتی مثل افسردگی، سوگ عزیزان، قربانی تهاجم واقع شدن، انزوا و سایر موضوعات مربوط به بهداشت روان هم وجود داشته باشند.

مشخص شده که فراهم نمودن حمایت های اجتماعی مثل مداخلات روان شناختی و عاطفی می تواند تأثیر قابل توجهی بر زنان باردار و فرزندانشان داشته باشد. مشکلاتی مثل افسردگی، سوگ، تهاجم و انزوا می توانند پیامدهای جسمی و هیجانی متعددی برای مادر و کودک داشته باشند به عنوان مثال افزایش استرس در مادری که مورد تهاجم و پرخاشگری قرار می گیرد باعث وزن کم کودک در زمان تولد می شود. افسردگی مادر با نشانه های شبه افسردگی در نوزاد مرتبط است، اضطراب و استرس باعث کاهش جریان خون در رحم می شود که این مسئله منجر به شکل گیری اعصاب مغزی می گردد. تحقیقات نشان داده اند که دو سوم انقباظات پیش رس ناشی از جنبه های روانی- اجتماعی و روانی – جسمی استرس است.

انتقال به نقش پدری

اتخاذ نقش پدری یک واقعه مهم زندگی است که تمام جنبه های عملکرد مردان – اجتماعی را تحت تأثیر قرار می دهد. این انتقال زمان تغییرات، استرس و گاهی بحران است. پدر شدن گاهی ممکن است بر بهداشت روان پدری که درحال سازگاری با این نقش است اثرات منفی داشته باشد. مشکلاتی که در رابطه بین زوجین وجود دارد می تواند بر سازگاری پدر با نقش پدری اثر بگذارد. بخصوص کیفیت رابطه زنانشویی در 10 ماه اولیه دور? پدر شدن بیشترین اثر را دارد. تأثیر هیجانی قدرتمند درگیر شدن پدر با فرایند تولد و فرصت تماس اولیه با نوزاد باعث افزایش همراهی پدر با شیرخوار می شود.فعالیت های مراقبتی پدر از شیر خوار در شکل گیری بارز عاطفی پدر – شیرخوار نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان داده اند که اتخاذ نقش والد برای تازه پدران مشکل تر از اتخاذ نقش والد برای تازه مادران است. و مردان نسبت به زنان استرس های خاصی دارند که در زن ها کمتر دیده می شود. برخی از این استرس ها عبارتند از:

شبکه حمایتی مردها نسبت به زن ها صعیف تر است، ضمن آنکه باید حمایت از همسرشان را هم فراهم نمایند.

مسئولیت فراهم نمودن امکانات حمایتی برای خانواده جدید، استرس های کاری و اقتصادی دیگری را ایجاد نماید.

بسیاری از مردان الگوهای خوبی از نقش پدر نداشته اند.

مردان جوان نسبت به زنان جوان در مورد حاملگی، تولد نوزاد و والد بودن ایده آل نگران ترند.

مردان نسبت به زنان بدنبال مشکلات هیجانی کمتر از کمک دیگران استفاده می کنند و به جای آن ممکن است به استراتژی های غیر انطباقی مثل بروز رفتارهای پرخطر یا مصرف الکل و مواد بپردازند.

بر این اساس انجام مراقبت های بهداشت روان، استفاده از شبکه حمایتی خانواده، مراجعه به پزشکان در صورت وجود نشانه های افسردگی و مشکلات هیجانی، حل تعارضات زناشویی، درگیر شدن بیشتر پدران در تولد نوزاد و مراقبت از نوزاد برای انطباق و سازگاری بهتر با نقش پدری لازم است.
ادامه داره......
مامان هانی یه پیشنهاد دارم لطفا چه جوری بزار که تاپیک هات گم نشن
منظورم اینکه چون اطلاعات جالبی می زاری یه تاپیک به اسمی بزار و ادامه اون اطلاعات رو بزار که گمش نکنیم
امیدوارم که منظور رو بهت خوب گفته باشم
بازهم ممنونم ازاطلاعاتت
ببین نظرات اینجا خیلی خوبه ها ولی تهش ادم نیاز داره یه ادم متخصص بهش بگه چیکار کنه. من خودم هربار مساله اینجوری برام پیش میاد میرم سراغ دکترساینا. بیا اینم لینکش بعد تازه خیالمم راحته که اگر مشکلم حل نشه پولمو کامل برمیگردونن.



ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز
داغ ترین های تاپیک های امروز