2733
2734
عنوان

انجمن مربیان کودک

2138 بازدید | 15 پست
دوستان سلام.همه ما می دونیم که مربیان عزیز برای اینکه ساعات لذت بخشی رو با کودکان داشته باشند نیازمند آرامش وتمرکز هستند.واین در صورتی مقدور خواهد بود که در این زمینه تجربه ومهارت وگذراندن دوره مربوطه ومطالعه کافی رو داشته باشند.وخیلی چیزهای دیگه که هنوز بنده بهش نرسیدم.
هدفم ازایجاداین تایپیک اینه که بیاییم در مورد مشکلات ومسائلی که ممکنه در کلاس برامون پیش بیاد بحث کنیم تا بتونیم ساعات دلنشینی رو با فرزندان این مرزوبوم بگذرونیم.
در این تایپیک در مورد حرکات ونظم وانضباط وآداب گفتگو ورابطه مربی وکودک و... صحبت خواهیم کرد.
اینجا دوست دارم همه مربیان در هر زمینه ایی (قصه گویی.بازی خلاق.نمایش .هنروموسیقی وورزش و...)باهم جمع بشویم وبهترین کتابها وکاربردی ترین را بهم معرفی کنیم وتوضیح دهیم.وخیلی از موارد دیگه که به ذهنم نمی رسه.خلاصه عضو انجمن مجازی شورای مربیان کودک شویم.
دوستان عزیز لطفا" در ابتدا گرایش مربیگری خودشون رو اعلام کنند.صفحات 5-10 ودیگرمضراب 5و... خلاصه ونکات مفید را شامل خواهد شد.


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

مهسام وپریسای عزیز خوش اومدید.دوستان گلم مواردی که من عنوان می کنم بیشتر تجربی بوده وچون بصورت آکادمیک در حد خیلی پایه فعلا" مطالعه کردم نیاز به مشاوره وکمک فراوان دارم.
موضوع اول رو با اجازه خودم شروع می کنم:
1.نظم وانضباط در کلاس
2742
سلام نرگس جون
تبریک می گم انشالله موفق باشی عزیزم
ایده ی خوبی بود انجمن مربیان
مطمینا اینجا خیلی برای من مفید خواهد بود و با کمال میل در مباحث شرکت می کنم
موضوع خوبی هم مطرح کردی فقط یکم کلی هست . لطفا خودتون شروع کنید ما ادامه می دیم
سلام بر نرگس عزیزم که دیدن اسمش همیشه و همیشه مساوی ست با ایجاد تاپیک های خوب ...

کاش برنامه ی تورها همچنان برقرار می بود، دختر من بزرگ تر شده و من احساس می کنم که به چنین برنامه ای نیاز داره ...

بگذریم

درمورد موضوع تاپیک بگم که من خیلی استقبال می کنم، و مطمئنم دوستان با همکاری هم می تونیم نکات ارزنده ای رو جمع آوری کنیم ...
خــدایا؛دخترم حسـود نیست، دروغـگو نیست، ناســـپاس نیست، نامهـــــربون نیست، بداخـــــلاق نیست، غیبــــت نمی کنه، تهـــمت نمی زنه، دلــــی رو نمی شـــکنه ...**خودت کمــــــکـــــــــم کن اینا رو یادش نـــــــــــــــــدم** ...
زهراجان وسمانه عزیزم ممنون .شما همیشه به من لطف داشتید وباعث دلگرمی وپشتکارم هستید.وهمیشه برای شما دعا می کنم.
برنامه تورها هم انشالله ادامه پیدا می کنه اگه مادران کلاسهامون همکاری کنند.
خوب .بریم سر اصل مطلب
عموما" در مدارس علت لزوم ترس وتنبیه را حفظ نظم وانضباط در محیط آموزشی دانسته اند.براساس این استدلال بطور مدام انسانیت وآزادی را قربانی کرده اند تا جایی که پرورش مهره های بی اختیار وبدون احساس مسئولیت حاصل سالها کار وتلاش آنها شده است.در برابر این استدلال بودکه از خودم پرسیدم نظم چیست؟انضباط چیست؟نظم وانضباط با آزادی وانسانیت چه رابطه ای دارند؟اگر قبول کنیم که آزادی نظمی است که آگاهانه وبه اختیار پذیرفته باشیم باید گفت که آزادی نظمی است خوش آیند ومتناسب با انسانهای آگاه با اختیار.بنابراین اگر بخواهیم بدون اعمال ترس وتنبیه احساس مسئولیت را در کودکان پرورش دهیم باید چنین نظمی را درمدرسه برقرار کنیم.اما این نظم را چگونه باید برقرار کرد؟
ما برای رسیدن به چنین نظمی که آزادی در متنش نهفته است سالهای سال فکر وجستجو کردیم.در تجربه های نخستینمان به اثر معروف ماکارنکو تحت عنوان (منظومه پداگوژیکی)برخوردیم.نمره انضباط که قبلا" بود وسیله ای بود برای تهدید وترساندن دانش آموزان.او معتقد است که سازمان داخلی ومحیط مدرسه باید طوری باشد که دانش آموزان منطقش را درک کنند.از نظر او اگر محیط کار وزندگی وتحصیل کودکان نظم وسازمان منطقی وپذیرفته شده داشته باشدهیچکس نظم شکنی یا بی انضباطی نمی کند.تفاوت ما با ماکارنکو در این بود که دانش آموزان ما خانواده داشتند وبناچار از دوگانگی شیوه تربیت برخوردار بودند نظامی در خانه بود ونظام دیگری در مدرسه.کودکان ماکارنکو اجتماع کوچک خود را داشتندوتابع نظمی می شدند که خود آن راپایه گزاری کرده بودند.بهرحال فکر کردیم نظمی را با کمک دانش آموزان به وجود آوریم که با آگاهی واختیار پذیرفته شده باشد.
از کتاب جستجو در راههای تعلیم وتربیت .توران میرهادی
دوستان تا اینجا رو داشته باشید.به نظر شما اول چگونه می شه فهمید که مدرسه یا مهدکودکی منظم وبا انضباط است بدون اینکه در آن ایجاد ترس واعمال تنبیه انجام گرفته باشد؟

بسیار موافق این حرفم که برای ایجاد نظم و انضباط و جلوگیری از بدرفتاری نباید از تنبیه و ترس استفاده کرد

برای ایجاد نظم و انضباط پیش از هر چیزی باید چند ین عامل را برسی کرد اینکه علت بدرفتاری چیست؟
نیاز های کودک چیست؟باور های پشت رفتار کودک چیست؟و...


ریشه ی بدرفتاری به طور کلی چه در کلاس چه در خانه را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
1 . اقتضای سن: که در این مورد تنها کاری که مربی و مادر می تواند انجام دهد تغییر جهت دادن فکر کودک نسبت به موضوع است مثلا در سنینی که کودک کنجکاو است و فعالیتی خطر آفرین را دنبال می کند چون هنوز رابطه ی علت و معلولی را درک نمی کند و سیناپس های مغزی بیشتر از این توان درک ندارند ما باید با روشی که حساسیت و لجبازی کودک را ایجادنکند با او رفتار کنیم تا این دوره از سنش بگذرد
2. بدرفتاری ناشی از علت های فیزولوزیک: مثل خستکی گرسنگی فقر غذایی( به خصوص فقر آهن)
3. به عدلیل عدم آموزش کافی

اگر این سه علت عامل بدرفتاری نبود باید سراغ باور های پشت رفتار کودک برویم تا ریشه ی اصلی رفتار های نامناسب و بر هم زننده ی نظم را دریابیم.





کودکان برای رعایت قوانین نظم و انضباط و خوش رفتاری در کلاس نیازمند :

(1)احساس تعلق و احساس اهمیت داشتن در کلاس و نزد مربیان هستند تا دلگرم شوند .

این یک فرمول کلیدی برای بدرفتاری است:

ریشه بد رفتاری -? دلسردی است
ریشه ی دلسردی-? عدم احساس تعلق و اهمیت داشتن در محیط است


برای ایجاد احساس تعلق و اهمیت تنها کلام مربی اثر بخش نیست بلکه مربی باید فرصت هایی برای نو آموزان فراهم کند
تا خود را نشان دهد و بعد از آن با کلامی اثر بخش آن را تثبیت کند به او مهم بودنش را گوش زد کند قدردانی کند و این معنای واقعیه تشویق است که نتیجه اش خوش رفتاریست.

(2) نیاز به در ک توانایی های بیشتر: مربی باید بسیار آرامش داشته باشد و فرصت هایی برای تجربه فراهم آورد تا کودکان به توانمدی های خود پی ببرند و احساس توانمندی کنند .
* مربی باید دنبال فرصت برای موفقیت باشد تا مهارت آموزشی ایجاد عزت نفس کند

(3) نیاز به قدرت شخصی و خودمختاری: نه گفتن نشانه ی آن است و در وهله ی اول باید درک کرد که یک واکنش سالم در بچه هاست . مربی باید به کودک کمک کند تا این نیرو و نیاز را در جهت درست و مثبت پیش رود و ضمن احترام به نیاز خود مختاری اش او را هدایت کند با دادن مسولیت هایی با انتخاب خودش به او در تجهت تحقق این نیاز کمک کند.

(4) نیاز به مهارت های زندگی و اجتماعی: که یکی از پر وقت گیر ترین کار مربی و والدین است.انجام کارهای شخصی و روابط اجتماعی و ... مهارت هایست که تجهیز شدن کودک به ان همراه رشد عزت نفس است.
2738
دلسردی عامل بدرفتارریست بنابراین باید کودکان را نسبت به محیط آموزشی و خانه و ...دلگرم کرد بر آورده کردن نیاز هایی که به آن اشاره شد دلگرم کننده است

تنبــــــــــــــــــــیه
تنبیه چه می کند؟
تنبیه بد رفتاری را به طور سریع قطع می کند و نظم به سرعت ایجاد می شود اما...
اما آیا رفتار ماندگاری دارد؟
آیا تضمین می کند رفتار دیگر تکرار نشود؟و بسیار سوال دیگر...


پیامد های تنبیه

ا- تنفر نسبت به تنبیه کننده
2- تلافی
3- تمرد و سرکشی در اسرع وقت( زیرا نیاز به قدرت و خودمختاری را برهم میزند و تعادل از بین میرود کودک برای برقراری تعادل و احساس نیاز به قدرت درصدد رنجاندن مربی یا والدین بر می آید)
4- تسلیم: تسلیم شدن که به دو صورت رخ می دهد
1) فعال: که به صورت موزیانه چشم چشم می گوید ولی زیر زیرکی کارش را می کند...2
) منفعل: که واقعا تسلیم می شود و با احساس گناه و عذاب وجدان شدید باور هایی شکل می گیرید مثلا من آدم بدی هستم من بی کفایتم و تسلیم می شود که این بدترین حال و خطر ناک ترین حالتی است که ممکن است برای کودک شکل بگیرد. کودکی که نیاز طبیعی و لازم برای رشدش که نیاز به قدرت و خودمختاری است را سرکوب می کند و مسلما کودک نرمالی نیست و در جهت مناسبی حرکت نمی کند


این همه پیامد تنبیه است که هیچ کدام در کودک احساس خوب ایجاد نمی کند و علاوه بر آن کودک را به سمت دلسردی و بد رفتاری بیشتر سوق می دهد
مامان سارای گلم.ممنون.خیلی مفید بود دوستم.
شماره 2 بد رفتاری ناشی از فیزولوژیک رو امروز خیلی خوب شاهدش بودم.بطور مثال امروز یکی از بچه ها واقعا" من رو متعجب کرد اول کلاس اصلا" همکاری نکرد بعد خودش رفت سر وقت کیفش ویک موز در آورد خورد.یعنی پس از چند دقیقه ماشالله چی بگم شد .تمام مراحل ساخت کاردستی امروز رو رهبری کرد.خیلی خوشمان آمد.به نظرم این خیلی مهمه که بچه ها کمبود خواب نداشته باشند ودیگه اینکه معده کوچولوشون هم خالی نباشه.فقط سوالم این بود که :خیلی از بچه ها وقتی گرسنه هستند خوب بیان می کنند ولی بعضی هم خوددارند .چطور می تونم این رو کشف کنم بدون اینکه بگم :گرسنه اید یانه؟باور کنید اگه زمان وامکانات محدود نبود (مسائل بهداشتی)حتما" قبل از کلاس باهم یک تغذیه درست می کردیم ولی فعلا" امکانش برامون نیست.از کجا می تونم بفهمم؟چون همونطور که دوستم گفتی این هم یکی از عواملیه که می تونه مشکل ساز بشه.
خوب برمی گردیم به ادامه بحث از کتاب خانم میرهادی:
ما برای اینکه ببینیم آیا عامل ترس وتنبیه بر مدرسه حاکم هست یا نه آزمایشی می کردیم.به این صورت
1.به دانش آموزان وبخصوص به چشمان آنها نگاه می کردیم.یا از فاصله ای دانش آموزی را بنام صدا می کردیم وعکس العملش را می دیدیم.اگر در چشمهایش نگرانی موج می زد می فهمیدیم که ترس بر محیط مدرسه حاکم است اما اگر این دانش آموز آسوده وبه شکل طبیعی پیش می آمد نشانه این بود که محیط از صمیمیت وآسایش خاطر لازم برخوردار است.
2.روش دیگر اینکه کمی سریعتر از حد معمول به سمت یک دانش آموز می رفتیم.کودکان معمولا" در این موارد دستشان را به حالت دفاعی بالا می آورند.چون می ترسند کتک بخورند.این یعنی محیط محیط تنبیه است. ویا دانش آموز چنین برداشتی از محیط دارد...
به نظرم این دو آزمایش در کلاس اولا" به یک زمان احتیاج داره تا دانش آموزان به اخلاق وخصوصیات مربی آشنا بشن.ثانیا" دوگانگی تربیت خانواده ومحیط آموزشی رو هم نباید فراموش کرد...بطور مثال:امروز در کلاس سه رنگ اصلی رو دادم تا دو تا از بچه ها با هم کار کنند .هر دو رنگ نارنجی رو ساختند.بعد رفتم پیششون وکمی صدای خودم رو بلند کردم وگفتم:مگه من رنگ نارنجی بهتون دادم؟هر دو با تعجب نگاهم کردند ویکی سرش رو زیر انداخت وگفت:خانوم ببخشید.دیگه اینکار رو نمی کنیم.ودیگری همچنان در ترس بود.اولش خیلی ناراحت شدم.اصلا" نمی دونستم کارم درسته یانه؟(راستش حالا هم شک دارم.)وبعد کلی تشویقشون کردم وخیلی هم خوشحال شدند وتازه برام توضیح دادن چجوری نارنجی درست کردند.
نرگس جان
کتابی که باهاش پیش میری برام جالبه :)
چه روش جالبی

در مورد سوالت باید بگم در مدرسه ای که هستم قبل از ثبت نام بچه ها یک فرم به خانواده ها دادیم در مورد ویزگی ها و علایق بچه ها نگرششون به مدرسه،چیزهایی که نگرانشون می کنه و مضطرب میشن و... و یک فرم نیز که مضمونش درمورد سابقه بیماری ها و آلرزی ها جراحی ها و... بود اون فرم ها خیلی کمکمون کرد تو خیلی از اون ها والدین اشاره کرده بودند که فرزندانشون در چه مواقعی دچار مشکلات رفتاری و بد قلقی می شن و ما اون بچه ها را از این طریق شناسایی کردیم و حواسمون بهشون بیشتر هست

در مورد دو گانگی محیط آموزشی و خانواده ها باید بگم که بخش اعظم رفتار هایی که کودکان در کلاس دارند به خانه بر میگرده به کیفیت ارتباطشون با والدین و ...

برای کاهش این ناهماهنگی ها سیاستی که داشتیم به این صورت بود که دو هفته ی اول مهر کاملا بچه ها را زیر نظر داشتیم و سپس از خانواده ها ( پدر و مادر ) در جلسه ای خصوصی دعوت کردیم بهشون گفتیم ما برای شناخت بیشتر بچه ها نیازمندیم بیشتر با شما آشنا بشیم و این جلسات را با همه خواهیم داشت و اینکه دوست داریم بیشتر شنونده باشیم تا نکته ای اگر لازم میدانید بگویید.

بیشتر والدینی که رویکرد تنبیهی در خانه دارند گفتار و ادبیاتشان متفاوت است و از میان حرفهاشون می شد کاملا علت بدرفتاری های بچه هاشون سر کلاس را پیدا کرد

مثلا: هر چی میگم بهش بی فایده است لجبازی می کند بر عکسش و انجام میده ؟در مهمانی ها هر چه تذکر می دهیم بدتر می کند؟ چی کار کنم حرف گوش بده و حساب ببره؟( این ها والدینی هستند که نیاز به قدرت کودکان خود را نادیده گرفته اند )


پدرهایی که در خانه قدرتشان بسیار حاکم است و به زور و دعوا متوسل می شدند بچه هایی سرکش تر داشتند و رهبری بچه ها را به سمت بی نظمی و بر هم زدن کلاس داشتند.
وقتی صحبت هاشون را شنیدیم مشکلاتشون و میزان و کیفیت ارتباطشون با بچه را دریافتیم از برنامه ها و شیوه های خودمان گفتیم و مشاوره هایی در جهت حل مشکل دادیم .

این شیوه بسیار کمک کننده بود و خیلی از بچه های مشکل دارمون از این رو به آن رو شدند.

اما والدینی که رویکرد تنبیهی نداشتند و بچه هاشان خیلی زود در مدرسه جای خود را یافتند
اینگونه سوال می کنند: چه کنم مهارت هایش بیشتر شود؟ چه کنم احساس مشارکت کند؟ چه کنم احساس تعلق کند؟

مامان سارا مرسی از توضیحات خوبتون.البته این رو هم باید بگم که بعضی والدین طرز گفتارشون در هر جلسه متفاوته.وفکر می کنم بستگی به این داره که اون روز رو با کودکشون چگونه گذرونده باشند.کتاب رو حتما" می خونم.بازهم ممنون.ببخشید اگه نمی تونم اینجا رو زیاد دنبال کنم.
امشب هم بخاطر سمینار زیر اومدم:
سمینار"آیین حضور در سرزمین رویایی کودکان"ویژه اولیا چهارشنبه 22 آذر ساعت 16تا 19.خ آزادی.انتهای استاد معین.سالن شهید حیدری.44430076.موسسه همنوا
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687