2726
سلام دوستان،
مرسی رها جون . خیلی خوب این مهد ها رو توصیف کرده بودی و کاملا می تونستم شرایط اونها رو درک کنم .چون بسیار مشابه اکثر مهدهایی بوده که دیدم.

بهترین و مهمترین چیز اینه که حالات روحی و رفتار بچه ها رو زیر نظر بگیریم .
مشک آنست که خود بگوید نه آنکه عطار بگوید.

مثلا همین مهد دلوان قسمت 2-3 سال همینطوری بود که گفتی .3- 4 تاشون خوابیده بودند ، 4 تاشون بیدار بودند اینقدر خجالتی که حتی جرات نمی کردند به من نگاه کنند. هرچی باهاشون حرف زدم هیچکدوم جوابم رو ندادند. خیلی ناراحت کننده بود.

ولی رها جون باز هم به این مهد سر بزنید . سر زده. تنها به حرفها و گزارشاتشون اعتماد نکنید. سعی کنید طبق استانداردها این مهد رو بررسی کنید و انتقادات و پیشنهادات مهم رو به مدیر اعلام کنید. اینطوری می تونید بفهمید که آیا مدیر حاضره حرفهای اولیا رو هم بشنوه.

سلام ساره جون.
مرسی این مطالب جدید هم خیلی خوب بود گذاشته بودی.

راستش مطالب زیادی درباره مهدها و استانداردها وجود داره. من قبلا وقتی اونها رو می خوندم نمی تونستم خیلی خوب دسته بندی کنم و همچنین به نظرم خیلی استانداردها سطح بالا بود . خیلی هاش به نظرم می اومد که به این راحتی ها تو کشور ما نمی شه که پیاده سازی بشه. ولی از این دسته بندی مگ زوبیک خیلی خوشم اومد .چون خیلی خوب دسته بندی کرده بود و هم این که مطالب و استانداردهاش طوریه که به نظر من کاملا در کشور ما قابل پیاده سازی هست. هر چی هم بیشتر می خونم از این دسته بندی بیشتر خوشم میاد .

باز هم می گم امیدوارم یه روزی همه مهدها این معیارها رو تو سایتشون و به دیوار مهد هاشون بزنند و برای خروجی کاراشون نمودار بدن که چقدر به اینها نزدیک شدند.

دوستان یه پیشنهاد دارم .
بیایید این لیست استانداردها رو چاپ کنیم و به مدیر هر مهدی که برای بازدید می ریم . بعد از بازدید یه نسخه بدیم.
و یا به مهدی که بچه مون توشه . یه نسخه بدیم.

خواهش می کنم مامانا بیایید این کارو بکنیم و نتیجه رو ببینیم.

فقط کافیه یه کپی از این توی فلش بگیریم و ببریم چند تا پرینت بگیریم.
لطفا اگر هستین اعلام کنین.

من دوباره این دسته بندی رو اینجا می زارم.

ببین برای منم همین پیش اومده بود دقیقا!!!😥

 من از یکی از پزشکای دکترساینا ویزیت انلاین گرفتم از خونه و خیلییییی خوب بود. بیا اینم لینکش ایشالا که مشکلت حل میشه 💕🌷


مهد کودک با کیفیت هرگز زمان بازدید شما را به زمانهایی محدود نمی کند که کودکان حضور ندارند و یا در خواب به سر می برند.
هنگام بازدید یک کاغذ و قلم بردارید و برداشتهای خود را یادداشت کنید.
سوالهای زیر می تواند به شما برای ارزیابی مهد کودک کمک کند.

1- اولین برداشتهای شما درباره مهد کودک چیست؟
2- آیا به نظر می رسد بچه ها با شادی مشغول بازی هستند؟
3- آیا به نظر می رسد که مربیان از وجود بچه ها لذت می برند و با آنها به راحتی تعامل می کنند؟
4- آیا مربیان در کلام و رفتار خود عشق و محبت نشان می دهند؟
5- آیا کودکان برای بازی فعالانه , فضای کافی دارند؟ جایی برای بازی با تاب و سرسره و یا اسباب بازیهای بالا رفتنی
6- آیا جایی برا بازی با ماسه و فضای کافی برای دویدن و پریدن هست؟
7- آیا محیط تمیز است و به خوبی از آن نگهداری می شود؟
8- آیا هنگام بازی کودکان به خوبی بر آنها نظارت می شود؟
9- آیا برای فعالیتهای گوناگون بچه ها فضایی وجود دارد؟
• گوشه ای برای بازیهای ساختمانی Lego (دقت کنید بچه ها در این محل چگونه بازی می کنند.آیا با هم همکاری و تلاش و کوشش کی کنند یا در استفاده از آنها با هم مشکل دارند)
• محلی برای خاله بازی. (در این محل وسایل و لباسهای بزرگسالان و عروسکها و اسباب بازی های مربوطه وجود دارند.)
• پازلها و بازیهایی که دستها را تقویت می کنند.
• گوشه قصه یا استراحت (فضای راحتی که بچه ها بتوانند به تماشای کتابهای مصور بپردازند یا زمانی را در آرامش و سکوت بگذرانند.)
• محوطه کارهای هنری (جایی که بچه ها بتوانند با خیال راحت با رنگ و وسایل هنری استفاده کند و محیط محوطه را کثیف کند.یعنی بدون نگرانی )
• زمانهای مخصوصی که در برنامه مهد کودک گنجانده شده است چیست؟
o زمان رسیدن: وقتی بچه ها به مهد کودک می رسند آیا یکی از مربیان به استقبال آنها می رود و جلوی نام آنها علامت حاضر می زند؟
آیا به بچه ها فرصت داده می شود از والدین خود خداحافظی کنند؟

o زمانهای تغییر فعالیت: آیا مربیان برای شروع فعالیت جدید به بچه ها کمک می کنند؟ آیا از آیین هایی مانند شعر خوانی یا بازیهای خاص استفاده می کنند؟ اگر کودکی مقاومت می کند باید او را کمک کنند نه سرزنش.
o زمان قصه خوانی یا گردهمایی : بعضی بچه ها نیاز دارند به هنگام گوش کردن بایستند یا به این سو و آن سو بروند. آیا از بچه هایی که دائم وول می خورند در گروه استقبال می شود؟

o زمان صرف میان وعده یا ناهار :آیا از نوع غذا یا روش پذیرایی رضایت دارید؟
10- سیاستهای مهد کودک برای حفظ سلامهی و بهداشت چیست؟
• آیا مهد کودک برای حفظ بهداشت بچه ها از مسئولین و بچه ها می خواهد که دستان خود را بعد از رفتن به توالت و قبل از دست زدن به خوراکی ها بشویند؟
• آیا سرویس بهداشتی مهد و محوطه تعویض پوشک ضد عفونی می شود؟
• آیا آب بینی بچه ها پاک می شود و حوله تمیز یا دستمال کاغذی در اختیار آنها قرار می گیرد تا بتوانند دستها و صورت خود را خشک کنند.
• آیا رختخواب هر کودکی به طور مجزا و تمییز نگه داشته می شود؟

11- آیا محیط داخلی و خارجی مهد کودک به طور کامل برای بچه ها ایمن سازی شده است؟ آیا مواد خطر ناک در کمد های قفل شده قرار دارد؟ آیا سیمهای برق و مواد شوینده و لوازم آشپزی در جایی امن قرار داده شده اند؟ آیا تعداد مسئولین ناظر برای رویایی با فوریتها کافی است؟ آیا برای خروج بچه ها از مهد به هنگام بروز آتش سوزی یا بلایای دیگر برنامه ریزی شده است؟

12- مهد کودک با کیفیت خوب از شما می خواهد هر وقت که خواستید سر بزنید چون بهترین مراکز می خواهند که والدین روش کار آنها را ببینند و درک کنند که مسئولین و مربیان مهد هر روز و در تمام روز ، کار خود را به نحو احسن انجام می دهند.


بعد از انتخاب مهد کودک ، باز به او سر بزنید . همه مهد های کودک باید همیشه از بازدید والدین استقبال کنند و محدودیتی قایل نشوند. هر مهد کودکی که دستیابی والدین را به خود محدود می کند برای کودک شما جای امنی نیست.
2728
سلام دوستای خوبم...
رها جون خیلی ممنون از اطلاعات دوباره ای که گذاشتی. عزیزم امیدوارم کوچولوی گلت خیلی راحت با مهدش کنار بیاد و شما هم تا آخر از مهدش راضی باشی. رها جون من حتما شادلین رو می یام می بینم. راستی شما قند عسل رو هم قبلا دیده بودین؟ اگه آره لطف می کنی نظرت رو در موردش بگی دوست خوبم...
رها جون، ستاره جون راست می گه حتما بازدیدهای سرزده از مهد داشته باش
بازم ممنون رها جان
سلام ستاره جون خوبی... دختر گلت خوبه...

به نظر من هم دسته بندی مگ زوبیک بسیار کامل و جامع هست. من که حتما چند تا پرینت می گیرم و مرتبط به مهدهایی که سرمی زنم کاملشون می کنم و تو این تاپیک می ذارم. امیدوارم همه مامانای گل این کارو بکنند...
ببخشید وجیهه جان من همون موقع که این لینک رو گذاشتی رفتم و دیدم . خیلی هم برام جالب بود. جای امیدواری هست که دیدم این مادرها مثل اکثر بقیه مادرها اولویت رو روی آموزش نذاشته بودند. به نظر من این تاپیک ادامه همون راه رو می ره. بازم مرسی .
سلام دوستای خوبم...


کودکان موجودات فعال و کاوشگری هستند که نه تنها به لحاظ رشد جسمانی و مهارت‌های حرکتی با یکدیگر متفاوت هستند، از نظر پیشرفت‌های شناختی نیز بسیار تفاوت دارند. برای بررسی علل تفاوت‌ها باید عوامل متعددی را در نظر داشت. بخشی از تفاوت‌ها اساساً برمی‌گردد به استعدادهای ذاتی که کودک با آن متولد می‌شود و برخی دیگر در بستر رشد کودک تحت تاثیر عوامل محیطی حاصل می‌شود. آنچه که در این مطلب به آن پرداخته می‌شود تاثیر عوامل محیطی است که همواره در رشد شناختی کودک سهم بسزایی را دارا هستند.‌
اساساً کودکان با قابلیت‌های شناختی، عاطفی و اجتماعی پا به دنیا می‌گذارند و وظیفه والدین و مربیان تربیتی شکوفایی این قابلیت‌ها و بهره‌گیری شایسته از این توانایی‌ها می‌باشد.
اولین محیطی که کودک در آن پرورش می‌یابد، محیط خانه و خانواده است. محیط فیزیکی کودک و شیوه‌های فرزند‌پروری در فرآیند رشد کودک موثر است. کودکانی که از رشد عقلایی قابل توجهی برخوردارند، عمدتاً از نعمت داشتن والدینی صمیمی و با محبتی که به رشد زبان و دانش علمی کودک کمک می‌کنند بهره‌ برده‌اند. این والدین زمان بیشتری را به کودک اختصاص داده و در صورتی که کودک دچار تعارض شود به جای فشار جسمانی و تنبیهات غیر منطقی از اصول منطقی برای حل مشکلات کودک استفاده می‌کنند و همواره در تلاشند که محیطی به دور از استرس و فشار روانی را برای کودک خود فراهم کنند. حال با وجود این همه تلاش و دقت باید توجه داشت که محیط خانه تنها موقعیت مناسب در رشد کودک نبوده و در کنار والدین مسئول و حساس با موقعیتی روبرو هستیم که به لحاظ اهمیت از توجه ویژه‌ای برخوردار است و آن محیط کودکستان و مهدکودک‌ها است.
امروزه به علت افزایش چشمگیر مشارکت زنان در نیروی کار تعداد کودکانی که از محیط خانه و خانواده دور شده و زمان‌های طولانی را در کنار همسالان سپری می‌کنند، افزایش یافته است. به همین نسبت هر روز بر تعداد کودکستانها و مهدکودک‌هایی که مراقبت از فرزندانمان را برعهده دارند، افزوده می‌شود.
اما آیا ما به عنوان والدین مسئول، از نحوه عملکرد و شرایط موجود در این فضاها به اندازه کافی مطلع هستیم و شناخت لازم را کسب کرده‌ایم یا خیر؟
اساساً مهدکودک‌ها اولین محیطی هستند که پس از فضای خانواده کودک در آن حضور می‌یابد. مهدکودک انواع تدارکات را برای سرپرستی و مراقبت فرزندان، والدین شاغل دربرمی‌گیرد. اما آنچه محرز است اینکه وظیفه یک مهد خوب صرفاً این نیست که کودکان را در غیاب والدین ایمن نگه دارد و آنها را تغذیه کند. بلکه مهد کودک‌ها باید در کنار وظایف نگهداری، تجربیات آموزشی با کیفیت عالی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند. حال در اینجا بد نیست شما والدین محترم به این سئوال پاسخ دهید که برای انتخاب یک مهدکودک مناسب چه ویژگی‌هایی را مدنظر قرار می‌دهید و اجزای سازنده یک مهد با کیفیت عالی چه می‌توانند باشند؟
بررسی‌ها نشان می‌دهند که عوامل ذیل از مواردی است که باید در انتخاب مهد کودک مناسب مورد توجه قرار بگیرد.
▪ اندازه گروه (تعداد کودکان در یک مکان)
▪ تعهد شخصی مراقب به یادگیری کودکان‌
▪ نسبت مراقبت به کودکان‌
▪ نحوه مراقبت از کودکان‌
▪ آمادگی تحصیلی مراقب‌
مسلم است که با در نظر داشتن مجموعه این ویژگی‌ها می‌توانیم انتخابی صحیح داشته و محیطی سالم را برای کودک خود فراهم آوریم به نحوی که کودک به لحاظ هوش، زبان، رشد اجتماعی و هیجانی عملکرد بهتری داشته و متعاقب آن رشد شناختی بهتری را تجربه کند.‌
یکی دیگر از محیط‌هایی که کودک معمولاً پس از مهد تجربه می‌کند، کودکستان‌ها است. کودکستان‌ها عمدتاً برنامه‌هایی دارند که با شیوه‌های متفاوتی ارائه می‌شود. برخی از آنها کودکستان‌های کودک محورند. در این مکان‌ها معلمان فعالیت‌های گوناگونی را ارائه می‌دهند و کودک می‌تواند از بین آنها آنچه را که بدان علاقه دارد، انتخاب کند. در مقابل کودکستان‌های تحصیلی قرار دارند که اساساً برنامه‌هایی توسط معلمان تنظیم می‌کنند. در این کودکستانها به کودک حروف الفبا، اعداد، رنگ‌ها، شکل‌ها و سایر مهارت‌های تحصیلی از طریق تکرار و تمرین آموزش داده می‌شود. البته امروزه گرایش والدین به سمت کودکستان‌های تحصیلی بیشتر شده و اعتقاد عموم به این موضوع است که آموزش تحصیلی در سنین پایین‌تر پیشرفت‌های نهایی کودک را بهتر می‌کند.‌
اما براساس تحقیقات انجام شده برخی از جنبه‌های رشد هیجانی کودک در کودکستان‌های تحصیلی دچار ضعف می‌شوند در حالی که در کودکستان‌های کودک محور بچه‌ها به توانایی‌های خود بیشتر پی می‌برند و مسائل چالش‌انگیز را در این فضا بیشتر ترجیح می‌دهند.
این کودکان به جهت آزادی در انتخاب فعالیت‌های روزانه معمولاً تعامل بهتر با گروه را تجربه می‌کنند و خلاقیت در آنان پرورش می‌یابد.‌
همچنین براساس تحقیقات انجام شده بچه‌ها در کودکستان‌های کودک‌محور از نظر ارزیابی تحصیلی، زبان و مهارت‌های حرکتی، از کودکانی که در کودکستان‌های تحصیلی بودند، نمرات بیشتری را کسب کرده‌اند. (مارکون ۱۹۹۹ و استپیک ۱۹۹۵) نهایتاً آنچه که باید به آن توجه داشت این واقعیت است که محیط‌های مهدکودک و کودکستان‌ها می‌توانند تاثیرات عظیمی بر رشد عقلایی کودک برجا بگذارند و در حقیقت وارد شدن به یک مهد و یا یک کودکستان خوب می‌تواند با قابلیت‌های شناختی، عاطفی و اجتماعی در اواسط کودکی و همچنین نوجوانی ارتباط تنگاتنگی داشته باشد (آندرسون ۱۹۹۲ و بروبرگ ۱۹۹۷) بنابراین دقت در انتخاب و توجه به علاقه و رشد کودک در هر یک از محیط‌های بالا می‌تواند موجباتی را فراهم سازد که نیازهای بنیادی کودک را برآورده و او را به تفکر فعال و تعامل با دیگران تشویق کند.

ساره جان و ستاره عزیزم سلام، از راهنمایی های شما عزیزان بسیار سپاسگذارم . حتما راهکارهای شما عزیزان را اجراء خواهم نمود. و اما ادامه پروژه مهدکودک پارسا:
طبق دستور مدیر مهد پنج شنبه اول را به خاطر اینکه تا شنبه زیاد وقفه نیفته پارسا رو به مهد بردم مثل دو روز قبل با شوق وارد مهد شد وقتی مربی اش آمد پایین تا او را ببرد از بغل من نمی رفت که بعدا به من گفتند وقتی وارد مهد می شوی او را روی زمین بگذار تا خودش وارد شود ولی خوب اون روز با گریه بالا رفت من هم کمی منتظر ماندم ولی بعد که از دوربین نگاه کردم دیدم ساکت شده و داره با مربی اش بازی می کنه مهد روز پنج شنبه تا ساعت 11:30 بود که طبق پیشنهاد مدیر مهد قرار شد ساعت 11 برم دنبالش و نیم ساعت آخر رو برم بالا و یک گوشه بنشینم تا من رو ببینه و اعتمادش جلب بشه من ساعت 11 رفتم مهد که دیدم مدیر رفته بود بیرون ولی به خانم دیگری که به جای مدیر نشسته بود گفتم که قراره برم بالا و نیم ساعت آخر رو بالا باشم که گفتند برو. وقتی وارد شدم دیدم که پارسا بغل مربی اش هست و داره بازی میکنه من هم یواشکی وارد play room شدم ولی به محض دیدن من شروع به گریه کرد که بریم ددر. خب بعد از آروم کردنش من باهاش رفتم داخل کلاسش شروع به بازی کرد و ساعت 11:30 باهم اومدیم خانه.( وقتی رفتم باز هم مثل قبل همه جا را سرک کشیدم از کلاس ها سرویس های بهداشتی اتاق بازی و... همه جا تمیز و مرتب بود)
امروز هم که شنبه است و باز هم به محض دیدن مهد خوشحال شد ولی موقع جداشدن از من کمی گریه کرد که وقتی رفت بالا از دوربین دیدم که ساکت شده. الان هم که زنگ زدم گفتند الان خوبه ولی کمی هم بهانه گرفته که زود آروم شده.
زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته بجاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد/.
راستی ساره جان من مهدکودک قند عسل را حضوری ندیده ام.
زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته بجاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد/.
سلام رها جون...
پسر گلت خوبه...

دوست خوبم واقعا ممنون از اینکه وقت می ذاری و ما رو در جریان اتفاقات مهد رفتن پارسا کوچولو می ذاری لطفاً این روند رو ادامه بده عزیزم...

رها جان، در مورد آموزش زبان در شادلین اطلاعاتی اگه داری لطف می کنی ما رو در جریان بذاری...
راستی فضای بازی شادلین چطوره؟ فضایی برای شن بازی و آب بازی داره؟
در مورد تغذیه اش هم اگه توضیحی بدی بسیار متشکر می شم...
بازم ممنون
موفق باشی عزیزم
ساره عزیزم،
- خواهش میکنم ، چشم حتما این کار رو ادامه میدم

- درباره آموزش زبان در شادلین من در لیست مربیان و کارکنان مهد که برروی برد بود اسامی مربیان آموزش زبان انگلیسی و فرانسه را دیده ام ، ولی برای رنج سنی پارسا( 5/1 سال تا 5/2 سال) در برنامه ای که به ما داده اند آموزش زبان انگلیسی هم وجود داره که در پست های پیشین توضیح دادم بیشتر از طریق محاوره و صحبت انجام می شه.

_ درباره فضای بازی باید بگم که تعدادی وسایل بازی از قبیل سرسره، تاب،موتور ، روروئک، ماشین و... در همان طبقه ای که بچه های شیرخوار تا 4 سال نگهداری می شوند وجود داره ( شما یک خانه سه خوابه را تصور کن که هرکدا از خوابها کلاس یک گروه از بچه ها می باشد و در قسمت هال و پذیرایی این وسایل قرداده شده باشد) در حیاط ساختمان که در پشت ساختمان واقع شده ( ساختمان جنوبی است) یک قسمت زمین با فوم پشیده شده که هنوز وسایل بازی را نیاورده اند قرار است بزودی بیاورند و یک قسمت هم استخر بادی بزرگی قرار دارد که هر وقت هوا خوب باشه بچه های بزرگتر که پوشک نمی شنود را می برند آب بازی.و یک قسمت از ساختمان هم با فوم پوشیده شده و قرار است در انجا یک استخر شن تعبیه شود ( این قسمت ها بزودی آماده می شوند طیق گفته مدیر مهد)

-در مورد تغذیه هم برنامه غذایی داده شده که معمولا صبحانه نان و پنیر و چای یا با کنجد و یا یک روزهایی نیمرو و... و همچنین ناهار ماکارانی ، سبزی پلو با مرغ ، لوبیا پلو ، هوِیج پلو، خورشت قیمه و... که معمولا با ژله یا ماست یا سالاد یا سوپ همراه است و غذا تازه و بروز تهیه می شود مثلا روز اولی که من 2 ساعت اونجا بودم جلوی خودم به مغازه زنگ زدند و سفارش 2 شانه تخم مرغ داند و بعد با نانوایی تماس گرفته شد و سفارش 50 عدد نان دادند که من همونجا بودم و این ها را آوردند. میان وعده هم به صورت هماهنگ طبق برنامه و دلخواه بچه باید خودمان برایش بگذاریم.
خواهش میکنم
امیدوارم شما هم بتونی یه مهد خوب برای پسر گلت پیدا کنی
زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته بجاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد/.
خواهش می کنم عزیزم.
اما دیروز ....
ساعت 1:40 رفتم دنبال پسرک که مدیر مهد به من گفتند که بهتره از این به بعد، بعد از ساعت 2 بیای دنبال پارسا تا خواب ظهرش و کرده باشه البته دیروز نخوابیده بود . وقتی اومد پایین خیلی خوشحال بود و مربیش گفت مثل اینکه امروز به همرا کمک مربی کلی آب بازی کرده چون روز پنج شنبه کمک مربیش از من پرسیده بود که آب بازی دوست داره؟ چون موقع تعویض کمی بهانه گیری میکنه که منم گفته بودم که عاشق آب بازیه!!! خلاصه دیروز هر وقت ازش می پرسیدم تو مهد چی کار کردی می گفت: آبه
مربیش گفت اصلا نخوابیده تا ما کم کم بتونیم به خوابیدن عادتش بدیم کمی طول می کشه.
امروز صبح هم که بردمش با شوق وارد مهد شد ولی بازهم هنگام جدا شدن از من گریه کرد ولی به محض بالا رفتن از دوربین دیدم که بردنش آب بازی و ساکت شده. مدیر مهد می گفت این حالت که موقع جدا شدن از من گریه می کنه تا یک ماه هم طبیعی هست. ولی من باید این رو بگم که با اینکه پارسا از ابتدا تولد توسط مادرم نگهداری می شد ولی تا همین روز آخر هم که صبحها می بردمش پیش مامانم با گریه از من جدا می شد و از بغل من پایین هم نمی اومد ولی وقتی که من می رفتم زود ساکت می شد!!!!
زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته بجاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد/.
2706
ارسال نظر شما
2687