2726
میناز جون
حرف شما کاملا درسته. مربی ها در حضور ما رفتارشون کاملا حساب شده است ولی همونطور که ستاره جون گفت باید زیرکی به خرج داد. من خودم تو یه مهدی که رفتم وقتی با مربی شون صحبت می کردم به رفتارش با سایر بچه ها هم دقت می کردم و مثلا دیدم زیاد با احترام با بچه ها برخورد نمی کنه و همون طور که می دونید احترام به بچه ها خیلی خیلی مهمه...
در مورد نزدیکی و دوری مسیر، به نظر من تا حدی به شرایطه شخصیمون بستگی داره. مثلا من راه نزدیک رو ترجیح می دم تا پسرم خسته نشه و انرژی لازم برای حضور در مهد رو داشته باشه ولی گاهی اوقات شرایط عالی یک مهد آدم رو ناگزیر می کنه که با دوری راه کنار بیاد.
به نظرم شما اول مهدهای نزدیک خودتون رو بررسی کن و اگه نپسندیدی دامنه جستجوت رو بیشتر کن
موفق باشی عزیزم

ببین برای منم همین پیش اومده بود دقیقا!!!😥

 من از یکی از پزشکای دکترساینا ویزیت انلاین گرفتم از خونه و خیلییییی خوب بود. بیا اینم لینکش ایشالا که مشکلت حل میشه 💕🌷

سلام دوستای خوبم

اولین مهدکودک در ایران:


در ایران حدود 40 سال پیش خانمی ‌ایرانی و فارغ‌التحصیل روان‌شناسی از فرانسه که نویسنده کتاب کودکان بود، اولین مرکز نگهداری و پرورش کودکان را بنا نهاد. این خانم، توران میرهادی بود و آن مرکز، کودکستان نامیده شد.


مهدکودک مجازی در استرالیا:


یکی دو سال است که چند مهدکودک مجازی در استرالیا شروع به فعالیت کرده‌اند. روش کار این مهدکودک‌ها به این صورت است که والدین باید فرزند خود را در سایت مهد موردنظرشان ثبت‌نام کنند و بگویند که بچه آنها می‌خواهد چند ساعت از روز و چه ساعت‌هایی را با آن موسسه الکترونیک همراه باشد. سپس کافی است که فرزندتان در ساعت‌هایی که ثبت‌نامش‌ کرده‌اید، وارد سایت مهدکودک‌اش بشود و انواع بازی‌های رایانه‌ای را انجام بدهد یا کلی شعر،‌ کاردستی،‌ اطلاعات مربوط به شهر و کشور خودش، نقاشی، شناخت میوه‌ها و گل‌ها، نام حیوان‌ها و حتی تلفظ صحیح کلمات و حروف را یاد بگیرد. تازه بچه‌ها می‌توانند از طریق سایت این مهدکودک‌های مجازی، با یک روان‌شناس کودک هم در ارتباط باشند و مشکلات‌شان را با او در میان بگذارند. نکته بسیار جالب در مورد این مهدها این است که کودک شما در هر روز و هر ساعت، تنها می‌تواند یک کار را انجام بدهد و این به گیج و سردرگم نشدن او در محیط مجازی مهدش کمک بسیاری می‌کند. به‌عنوان نمونه اگر بچه‌ها از ساعت 9 تا 10 صبح، تمرین نقاشی کردند،‌ از ساعت 10 به بعد صفحه نقاشی بسته و صفحه کاردستی برایشان باز می‌شود. ضمن اینکه مهد‌های مجازی هر 10 یا 15 روز یکبار،‌ یک اردوی تفریحی برای کاربران‌شان ترتیب می‌دهند تا بچه‌ها بیشتر با مربیان از راه دورشان آشنا شوند. به‌‌رغم تمام مزایای این نوع مهدهای کودک، روان‌شناسان معتقدند که پیوستن به سایت آنها به هیچ‌وجه نمی‌تواند باعث تقویت روابط اجتماعی بچه‌ها شود اما عضویت در اینگونه مهدکودک‌ها می‌تواند تا حدی برای رفع اضطراب کودکان برای رفتن به مهد یا حتی مدرسه،‌ مفید باشد.


مهدکودک‌ الکترونیک از ژاپن تا آمریکا:


هرچند که تاریخچه دقیقی از ثبت اولین مهدکودک‌ الکترونیک در دنیا وجود ندارد اما به نظر می‌رسد که مهدهای الکترونیک از اوایل سال 2003، فعالیت خود را آغاز کرده باشند. شیوه کار این موسسات به این صورت است که تمام خبرهای مربوط به مهد و کارکنان آن و بچه‌ها را برای اطلاع و اطمینان بیشتر والدین، روی سایت می‌گذارند و هر روز یا هر هفته، در صفحه اصلی سایتشان، بهترین و بااستعدادترین بچه‌ها را در زمینه‌های مختلف معرفی می‌کنند. این کار آنها باعث تشویق بچه‌ها به انجام هرچه بهتر کارهایشان می‌شود. در ضمن، والدین می‌توانند از طریق وب‌کم، کارهایی که بچه‌هایشان انجام می‌دهند را زیر نظر بگیرند و هر روز از طریق سایت مهد، اطلاعات مربوط به وضعیت آموزشی آنها را کسب کنند. امروزه مهدکودک‌های این‌چنینی در سراسر دنیا از ژاپن و مالزی و کره جنوبی گرفته تا انگلیس و آمریکا مشغول فعالیت هستند.


طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شدها وظیفه یک مهدکودک خوب فقط این نیست که کودکان را در غیاب والدینشان ایمن نگه درد و آنها را خوب تغذیه کند بلکه مهدکودک باید مانند یک کودکستان کارآمد، تجربیات آموزش با کیفیت عالی را برای کودکان فراهم کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل مهمی که در تعیین کیفیت یک مهد کودک موثر است به جنبه‌های مختلف آن باز می‌گردد. در این بررسی‌ها مشخص شده کمیت گروه (تعداد کودک در یک مکان واحد)، نسبت مراقب به کودک، آمادگی تحصیلی مراقب، تعهد شخصی مراقب به یادگیری و مراقبت کردن از کودکان جزو ویژگی‌های یک مهدکودک خوب و مناسب محسوب می‌شود.

ویژگی های مهد کودک اعم از صلاحیت اخلاقی و تحصیلی مربی، کمیت کودکان در مهد، تعداد مربیان، و انگیزه آنان برای ایجاد یادگیری در ارزیابی هوش و زبان و رشد اجتماعی کودکان موثر است.

در صورتی که در مهد کودک این ویژگی‌ها مطلوب باشند، کودکان در ارزیابی‌های هوش، زبان و رشد اجتماعی بهتر عمل می‌کنند. البته تحقیقات نشان داده که محیط‌های وسیع و مجهز و اقداماتی که نیازها و تمایلات کودکان پیش‌دبستانی را برآورده می‌سازد نیز به پیامدهای مثبت حضور کودک در مهد‌ها کمک می‌کند .برای بررسی وضعیت بهداشتی و ایمنی مهدهای کودک هفته نامه سلامت گفتگویی را با جوادی ، مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی انجام داده است تا بررسی شود که این سازمان برای نظارت و کاهش ضریب خطر در مهدهای کودک چه اقداماتی دارد.


ایمنی در مهدکودک:

جوادی، در خصوص ایمنی وسایل بازی در مهدها، می‌گوید: ?‌برای اینکه در مهدها از وسایل بازی ایمن استفاده شود با موسسه استاندارد گفتگویی کرده‌ایم اما بسیاری از کارخانجات تولید این وسایل به استانداردهای تعیین شده بی‌توجه هستند . به گفته جوادی، اگر مهدها چنین استانداردهایی را رعایت نکرده باشند و از این نظر مورد تایید نباشند، نمی‌توانند پروانه فعالیت بگیرند و مورد تایید سازمان قرار نمی‌گیرند.

وی یادآور می‌شود: ?ما باید تلاش کنیم در مرحله اول با استفاده از وسایل ایمنی مانند کپسول آتش نشانی، وسایل بازی استاندارد و ایمن، فضاهای فعالیت مناسب برای کودکان و آموزش فرهنگ ترافیک، مهدها را ایمن کنیم و در کنار این مسایل به مربیان نحوه درست برخورد و تربیت کودک را آموزش دهیم.? مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی می‌گوید: تمام مربیان آموزش‌های لازم در زمینه تربیت کودک و نحوه برخورد با این قشر را دریافت کرده‌اند اما به خانواده‌ها توصیه می‌کنم تنها به ظاهر زیبا و رنگارنگ مهدها توجه نکنند بلکه در ابتدای ورود از میزان آگاهی و تبحر مربی و مسوولان مهد آگاه شوند.?

وی در پایان یادآور می‌شود: ?با توجه به اینکه تعداد بالایی از مرگ و میر کودکان در دنیا بر اثر تصادفات رانندگی رخ می‌دهد با پلیس راهور تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا آموزش فرهنگ ترافیک در مهدها نهادینه شود . جوادی خاطرنشان می‌کند: ?برنامه بعدی ما برای ایمن ساختن مهدها این است که با یکی از شرکت‌های بیمه مذاکراتی داشته و به تفاهم رسیدیم که تمام مهدهای کودک تحت پوشش بیمه حوادث و مسوولیت قرار گیرند.?

بنابراین پدر و مادر های عزیز! لازم است تا در هنگام انتخاب محیط آموزشی برای کودکان حتی در حد نگهداری آنها دقت کافی را داشته باشید چرا که محیط همسالان فضایی جذاب و با نفوذ برای آموزش غیر مستقیم مفاهیم به کودکان و رشد اجتماعی آنهاست و عدم مناسب بودن این محیط ها به دلائلی مثل عدم صلاحیت اخلاقی و علمی مربی، عدم شاد بودن محیط ، و... می تواند تاثیراتی عمیق را در کودکان داشته باشد.

2728
سلام.مامانا دخترم یه مهد معمولی میره نه ددبدبه داره نه اینکه رزروی توی پونک خیابان فکوری مهد رعنا.کاملا مهد معمولیه ولی دخترم حتی با تمام خستگی هم باز صبح بیدار میشه و میره.
سلام به همه مامانای گل.
مرسی ساره جون خیلی خیلی مطالب جالبی بود. به خصوص این مطلب آخر . منم یه بار کپی می کنم.

نینا جون: توی این سن مهمترین چیز رضایت و علاقه بچه ها به مهد کودک هست. که باور کن من تا اینجا که توی مهدها رفتم بچه ها همه ناراضی بودند. اگر ایمنی و بهداشت مهد هم خوب باشه من فکر کنم مهد خوبی برای دخترتون انتخاب کردین.
ساره جون اگه برات زبان مهمه می تونی یه معلم خصوصی برای سام کوچولو بگیری و خودت معلم رو راهنمایی کنی که به شکل یه دوست وارد خونه شما بشه و با بچه همونطور که بازی می کنه درباره کارهای روزمره و اشیا و ... صحبت کنه. یعنی این کاریه که احتمالا من انجام می دم. در واقع بچه اصلا نیاز به آموزش جدی نداره و فقط کافیه مثل زبان مادری باهاش صحبت بشه که در عرض یک سال بچه کاملا می فهمه .
اصلا نباید از بچه بخواین که حرف بزنه چون رو اعتماد به نفسش تاثیر می زاره.و فقط باید بشنوه اونموقع یه روزی خودش شروع می کنه به حرف زدن.
یه سی دی هایی هم هست به اسم بارنی.شاید خودت دیده باشی. اولا نمونه کامل یه مهد کودک با یه مربی مهربون به اسم بارنی هست . دوما به شنیدن بچه خیلی کمک می کنه.
ساره جون این قسمت رو دوباره پیست می کنم . چون فکر می کنم انقدر عالیه که مرتب باید پیست بشه :

طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شدها وظیفه یک مهدکودک خوب فقط این نیست که کودکان را در غیاب والدینشان ایمن نگه درد و آنها را خوب تغذیه کند بلکه مهدکودک باید مانند یک کودکستان کارآمد، تجربیات آموزش با کیفیت عالی را برای کودکان فراهم کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل مهمی که در تعیین کیفیت یک مهد کودک موثر است به جنبه‌های مختلف آن باز می‌گردد. در این بررسی‌ها مشخص شده کمیت گروه (تعداد کودک در یک مکان واحد)، نسبت مراقب به کودک، آمادگی تحصیلی مراقب، تعهد شخصی مراقب به یادگیری و مراقبت کردن از کودکان جزو ویژگی‌های یک مهدکودک خوب و مناسب محسوب می‌شود.

ویژگی های مهد کودک اعم از صلاحیت اخلاقی و تحصیلی مربی، کمیت کودکان در مهد، تعداد مربیان، و انگیزه آنان برای ایجاد یادگیری در ارزیابی هوش و زبان و رشد اجتماعی کودکان موثر است.

در صورتی که در مهد کودک این ویژگی‌ها مطلوب باشند، کودکان در ارزیابی‌های هوش، زبان و رشد اجتماعی بهتر عمل می‌کنند. البته تحقیقات نشان داده که محیط‌های وسیع و مجهز و اقداماتی که نیازها و تمایلات کودکان پیش‌دبستانی را برآورده می‌سازد نیز به پیامدهای مثبت حضور کودک در مهد‌ها کمک می‌کند .برای بررسی وضعیت بهداشتی و ایمنی مهدهای کودک هفته نامه سلامت گفتگویی را با جوادی ، مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی انجام داده است تا بررسی شود که این سازمان برای نظارت و کاهش ضریب خطر در مهدهای کودک چه اقداماتی دارد.


ایمنی در مهدکودک:

جوادی، در خصوص ایمنی وسایل بازی در مهدها، می‌گوید: ?‌برای اینکه در مهدها از وسایل بازی ایمن استفاده شود با موسسه استاندارد گفتگویی کرده‌ایم اما بسیاری از کارخانجات تولید این وسایل به استانداردهای تعیین شده بی‌توجه هستند . به گفته جوادی، اگر مهدها چنین استانداردهایی را رعایت نکرده باشند و از این نظر مورد تایید نباشند، نمی‌توانند پروانه فعالیت بگیرند و مورد تایید سازمان قرار نمی‌گیرند.

وی یادآور می‌شود: ?ما باید تلاش کنیم در مرحله اول با استفاده از وسایل ایمنی مانند کپسول آتش نشانی، وسایل بازی استاندارد و ایمن، فضاهای فعالیت مناسب برای کودکان و آموزش فرهنگ ترافیک، مهدها را ایمن کنیم و در کنار این مسایل به مربیان نحوه درست برخورد و تربیت کودک را آموزش دهیم.? مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی می‌گوید: تمام مربیان آموزش‌های لازم در زمینه تربیت کودک و نحوه برخورد با این قشر را دریافت کرده‌اند اما به خانواده‌ها توصیه می‌کنم تنها به ظاهر زیبا و رنگارنگ مهدها توجه نکنند بلکه در ابتدای ورود از میزان آگاهی و تبحر مربی و مسوولان مهد آگاه شوند.?

وی در پایان یادآور می‌شود: ?با توجه به اینکه تعداد بالایی از مرگ و میر کودکان در دنیا بر اثر تصادفات رانندگی رخ می‌دهد با پلیس راهور تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا آموزش فرهنگ ترافیک در مهدها نهادینه شود . جوادی خاطرنشان می‌کند: ?برنامه بعدی ما برای ایمن ساختن مهدها این است که با یکی از شرکت‌های بیمه مذاکراتی داشته و به تفاهم رسیدیم که تمام مهدهای کودک تحت پوشش بیمه حوادث و مسوولیت قرار گیرند.?

بنابراین پدر و مادر های عزیز! لازم است تا در هنگام انتخاب محیط آموزشی برای کودکان حتی در حد نگهداری آنها دقت کافی را داشته باشید چرا که محیط همسالان فضایی جذاب و با نفوذ برای آموزش غیر مستقیم مفاهیم به کودکان و رشد اجتماعی آنهاست و عدم مناسب بودن این محیط ها به دلائلی مثل عدم صلاحیت اخلاقی و علمی مربی، عدم شاد بودن محیط ، و... می تواند تاثیراتی عمیق را در کودکان داشته باشد.
راستشو بخواهید اولش خیلی دنبال مهد خاص میگشتم همین تو نی نی سایت هرکسی در مورد مهد کودک بچه هاش یه چیزی میگفت منم کلی میگشتم ولی بعد با دیدن مهدکودکها متوجه شدم توی ایران دنبال چیز خاصی نباشم.
نینا جون برای من به جز همه مطالب خاصی که بالا مطرح شد یه چیزی که مهمه اینه که بچه های مهد بی ادب نباشند. مثلا من 1 هفته با بچه های مهد برنا بودم و واقعا حتی یه کلمه حرف بد و یا یه رفتار نا به هنجار از این بچه ها ندیدم. وافعا عاشق بچه های این مهد شدم. حتی این رو هم باید بتونی چند روزی تو مهد باشی تا بفهمی.
سلام ستاره جون،‌ خوبی...
ممنون از لطفت دوست خوبم. آره من هم با معلم خصوصی زبان به همون شیوه ای که اشاره کردی موافقم خیلی هم دوست دارم ترجیحاً native باشه. تا حالا که نتونستم مورد مناسبی پیدا کنم اگه شما پیدا کردی لطف کن به من هم معرفی کن عزیزم.
آره سام CD های آموزشی زبان زیادی داره اما بارنی رو نداره حتما براش تهیه می کنم...
راستی ستاره جون چه خبر از پروژه مهدیابی؟
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
2730