2109
	این مواد باعث سقط جنین می شوند!

این مواد باعث سقط جنین می شوند!

1399/07/16 بازدید15932

آب نقش مهمی در هیدراته شدن و سلامت دارد. تقریبا 70 % از بدن انسان از آب تشکیل شده است و انسان  برای سالم نگه داشتن بدن و بهبود کیفیت زندگی خود به آب سالم و بهداشتی نیاز دارد. بنابراین دسترسی به آب سالم و بهداشتی مطابق با استانداردهای جهانی از حقوق اولیه شهروندی برای انسان ها در تمام نقاط دنیا به حساب می آید. در ایران آب های سطحی و زیرزمینی بر اساس استانداردهای تعیین شده در تصفیه خانه آب مورد تصفیه قرار می گیرند .

یک واقعیت مهم و وحشتناک در ارتباط با سلامتی کودکان وجود دارد. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی WHO، بیماری های منتقله از آب، علت اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در دنیا به شمار می آیند ، به طوریکه هر 90 ثانیه یک کودک بر اثر بیماری های منتقله از آب می میرد. تقریبا 160 میلیون کودک در جهان در اثر استفاده از آب آلوده و مسائل بهداشتی ناشی از مصرف آب، دچار سوء تغذیه مزمن و اختلال در رشد رنج می ببرند. در این مقاله به طور مفصل در مورد اثرات مصرف آب آلوده بر رشد جسمی و ذهنی کودکان می پردازیم.

ارتباط بین آب آلوده و مرگ و میر کودکان

مطالعات سازمان یونیسف نشان می دهد که تقریبا نیمی از مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در کشور های در حال توسعه و کشورهایی از جمله هند، پاکستان، نیجریه، چین و کنگو اتفاق می افتد. در این کشورها درصد قابل توجهی از مردم به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی ندارند. مصرف آب آلوده و تصفیه نشده منجر به انواع بیماری های منتقله از آب  مانند هپاتیت ، حصبه ، یرقان ، اسهال خونی و مشکلات پوستی در کودکان و بزرگسالان می شود.

تاثیر نوشیدن آب آلوده بر سلامت کودکان

آلاینده های سمی موجود در آب برای کودکان بسیار خطرناک می باشد. دلیل این امر این است که کودکان در مقایسه با بزرگسالان به ازای هر کیلوگرم وزن خود آب بیشتری مصرف می کنند ، در نتجه کودکان بیشتر در معرض خطرات ناشی از آب آلوده می باشند. از آنجاییکه بدن کودکان در حال رشد می باشد مصرف آب آلوده بر بافت ها و اندام های در حال رشد آنها تاثیر می گذارد و باعث مشکلات جسمی و ذهنی در کودکان می شود و در موارد شدید مصرف آب آلوده باعث مرگ کودکان می شود.

برای حفظ سلامت کودکان خود بایستی از بهداشتی و سالم بودن آب اطمینان حاصل کنیم. یکی از روش های سالم سازی آب در منازل استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد.

آلاینده های مهم در آب و تاثیر آن بر سلامت کودکان

نوشیدن آب نه تنها مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کند بلکه به پیشگیری از مبتلا شدن به برخی بیماری ها نیز کمک می کند. بنابراین کیفیت و کمیت آب در حفظ سلامت کودکان و دیگر افراد جامعه نقش اساسی دارد. افزایش میزان آلودگی آب های زیرزمینی، ریختن انواع زباله در آب های سطحی و فرسودگی و زنگ زدگی لوله های انتقال آب، کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می دهد. در زیر به توضیح سه آلاینده مهمی که در سلامت انسان به خصوص کودکان تاثیر مهمی دارد، می پردازیم:

1-سرب

سرب فلزی سمی است که برای سلامت انسان و کودکان مضر می باشد و هیچ مقدار مجازی را نمی توان برای آن تعیین کرد. انسان از راه آب، غذا، هوا و مواجه های پزشکی در معرض آلودگی با این فلز قرار می گیرد. در کودکان بیشترین تماس با سرب، از طریق آب آشامیدنی می باشد. مصرف آب آلوده به سرب باعث مشکلات عصبی، تشنج، نارسایی عضو، اختلال در رشد دهنی و جسمی، کما و مرگ جنین، نوزادان و کودکان می شود. مصرف آب آلوده به سرب در زنان باردار نیز باعث نقص جسمی و ذهنی جنین و سقط جنین می شود .

2-نیترات

یکی از آلاینده های موجود در آب نیترات می باشد. نیترات یک تهدید بالقوه سلامتی به خصوص برای نوزادان است. در صورت تهیه شیر خشک با آب حاوی نیترات، نوزاد مبتلا به بیماری مت هموگلوبین یا نوزاد کبود می شود. نیترات موجود در آب با هموگلوبین موجود در خون که کار انتقال اکسیژن را بر عهده دارد، ترکیب می شود و از ظرفیت انتقال اکسیژن را کاهش می دهد. این پدیده به ندرت باعث مرگ می شود ولی بر رشد کودک تاثیر می گذارد. از دیگر اثرات نیترات ایجاد برخی از سرطان ها، نقص جنین و سقط در زنان باردار می باشد.

مواجهه مزمن و طولانی با نیترات در بزرگسالان نیز منشا انواع سرطان ها است.

3-منگنز

منگنز یک فلز طبیعی است که منشاء آن خاک و سنگ هایی است که آب از آن عبور می کند. وجود غلظت بالای منگنز در آب آشامیدنی بر ضریب هوشی، عملکرد کلامی و رفتاری کودکان تاثیر می گذارد.  بنابراین جهت حفظ سلامت کودکان و دیگر افراد خانواده اهمیت به بهداشت و سلامت آب اهمیت بالایی دارد و بایستی جهت حذف آلاینده های فوق در منازل از دستکاه تصفیه آب خانگی و در مقیاس بزرگ از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده نمود.

لزوم استفاده از دستگاه تصفیه آب

آب تصفیه شده در تصفیه خانه آب، ممکن است دارای آلاینده هایی باشد و یا در مسیر انتقال و شبکه توزیع به دلیل فرسودگی خط لوله و وارد شدن انواع آلودگی به آن، از کیفیت لازم برخوردار نباشد. برای بهبود کیفیت آب و حفظ سلامت کودکان تصفیه آب قبل از مصرف، توصیه می گردد..

در منازل مسکونی جهت اطمینان از کیفیت آب مصرفی می توان از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده نمود که دارای شش مرحله تصفیه می باشد و با عبور دادن آب از فیلترهای میکرونی، فیلتر های کربن فعال و فیلتر UV آلاینده های آب را حذف و آن را به صورت کامل، تصفیه می کند. فیلترهای تصفیه آب خانگی بایستی هر چند وقت یکبار با توجه به کیفیت آب ورودی تعویض شوند تا همیشه بتوان آب با کیفیت و سالمی را داشت.

در مناطق مسکونی و شهرک هایی که آب از کیفیت پاییینی برخوردار است و میزان حجم آب مصرفی بالا است، برای حفظ سلامت جامعه و تهیه آب بهداشتی و سالم می توان از دستگاه تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن استفاده نمود.

فرآیند تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس RO می باشد. در این دستگاه ها برای حذف املاح و آلاینده های مضر برای سلامت، از ممبران استفاده می شود. ممبران غشایی است که اجازه عبور آلاینده های آب مانند نیترات، فلزات سنگین، املاح و عوامل سختی آب را نمی دهد و آبی گوارا، سالم و عاری از هر گونه آلاینده ای که برای سلامت کودکان و دیگر افراد جامعه مضر است را تولید می کند.

در دستگاه تصفیه آب صنعتی برای افزایش طول عمر ممبران از ماده ضد رسوب آنتی اسکالانت استفاده می شود. املاح و آلاینده هایی که توسط ممبران حذف می شود، در سطح ممبران رسوب می کند. افزایش رسوبات در سطح ممبران باعث گرفتگی ممبران و کاهش راندمان تصفیه آب می شود. با تزریق آنتی اسکالانت می توان از تشکیل رسوبات بر روی ممبران جلوگیری نمود و طول عمر ممبران و کیفیت آب تصفیه شده را بهبود داد.

جهت اطلاع از قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی رومیزی و برندهای موجود آن می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://pakan-palayesh.com/دستگاه-تصفیه-آب-خانگی/

و یا با کارشناسان ما در شرکت پاکان پالایش البرز تماس حاصل نمایید.

تلفن: 02632714659

همراه: 09128668994

 

ارسال نظر شما

login captcha

تیتر و متن مقاله باهم مرتبط نبودن

پربازدیدترین ها